• Anonym (Vän)

Solskenshistorier

En vän har precis fått sitt tredje missfall inom loppet av nästan ett år. De har inga barn sedan tidigare. 

Alla missfall har skett i v.6-7 men det sista upptäcktes inte förrän i vecka 12. 
    Hon har uppenbarligen relativt lätt för att bli gravid, men kroppen vill inte behålla barnet.

Jag förstår att de kommer få genomgå någon typ av utredning nu. I hur många fall hittar man egentligen någon förklaring? Vad kan utredningen visa? 

Finns det några solskenshistorier där det har gått bra även efter tre missfall? 
    Jag behöver höra! Mitt hjärta brister! Gråter

• Svar på tråden Solskenshistorier
  • MammaPetra

När jag fick mitt första barn så blev jag och min man överlyckliga. Även om det var tröttsamt så tyckte vi det var jätteroligt att vara småbarnsförälder. Vi bestämde oss för att försöka få ett barn till. Tyvärr slog verkligheten ner hårt på oss. Jag fick ett missfall väldigt tidigt i graviditeten. Vi var självklart ledsna men efter ett tag försökte vi igen. Tyvärr så slog blixten ner på samma ställe igen och även detta blev ett missfall. Det låter kanske lite konstigt men efter den första perioden av sorg så bestämde vi oss för att ge moder natur fingret och försöka en tredje gång. De första veckorna gick jättebra och vi trodde att vi äntligen skulle få vårt andra barn. Dock efter ytterligare ett par veckor så visades det sig att även detta var ett missfall. Förkrossade så försökte inte jag och min man något mer. Vi hade ju trots allt en son att ta hand om och vill klarade inte av sorgen av kanske mista ytterligare ett litet liv. Det dröjde ett par år och vi träffade en väninna som nyligen hade fått barn. Lyckan hos dom fick oss att vilja testa igen. Som tur var lyckades vi och nio månader senare så föddes min dotter.

Även om världen ser mörk ut idag så ska man alltid veta att det kommer bli bättre. Texten från en av mina favorit låtar säger detta jättebra.

"And for any day that stings, two better days it brings. Nothing is as bad as it seems."

Frågan är bara när dessa två bra dagarna kommer.

• Makintoch

Jag har en vän som hade tre missfall, på fjärde försöket tog det sig och idag har dom en son! :)

• Anonym (Vän)

Tusen tack för att ni delar med er!

Svar på tråden Solskenshistorier