• Andrezinho86

    Använda det mesta av vinsten till amortering?

    Hej,

    Jag och min fru ska snart sälja vår bostadsrätt, värd ca 3,7 miljoner kr, och från den kommer vi att göra en vinst (efter skatt) på ca 1,37 miljoner kr. Vi kommer att köpa en billigare bostadsrätt på högst 2,5 miljoner kr.

    Vi kommer lägga undan en del pengar som en buffert, men sen kommer vi till den stora frågan. Säg att vi lägger in en kontantinsats på 600 000 kr (24 %) och lånar resten, ca 1 900 000 kr. Då har vi samma lånebelopp som tidigare. Vi har också då ca 770 000 kr kvar i sparpengar från försäljningen av vår bostadsrätt.

    Vad vore klokt att göra med de pengarna i det här läget?

    a) Amortera så mycket vi kan på lånet, ca 700 000 kr av de 770 000 kr
    b) Amortera på lånet med drygt hälften, men lägg undan ca 300 000 kr till buffert
    c) Spara resten av sparpengarna i t.ex. fonder, betala av studielån,
    d) Annat alternativ

    Med amortering menar jag en direktbetalning. Sen att vi fortsätter amortera ett mindre belopp varje månad.

    Hur hade ni gjort? Motivera varför, tack.

    Med vänlig hälsning
    Andreas

  • Svar på tråden Använda det mesta av vinsten till amortering?
  • Noname00

    Betala reavinstskatten, det är inte lönsamt att skjuta upp den i längden då man inte ebtalar av något utan endast ränta på vinstskatten.

    CSN hade jag inte betalat av då det är det mest förmånliga lån man kan ha då är det bättre att betala av bolånet.

    Själv hade jag inte slängt in mer än 15% kontantinsats, sedan lagt 100 000kr i en säker fond för oförutseddan utgifter resten hade jag investerat i fonder på länge sikt 5-10 år det kommer troligtvis ge avkastning som du kan använda till att skjuta in i bostaden för att amortera ned.

    Räntan är låg då är det bättre att betala amortera så lite som möjigt och köra i en högriskfond.
    Som någon skrev 5-10% på 500k på ett år är inte alls dåligt.
    Det är en pengamaskin som växer om man håller lite koll på det.

    Det du ska tänka på är att om du slänger in pengar idag på bostadslånet så binder du dem i boendet, behöver du i framtiden låna på bostaden så finns det en risk att du gör det till högra ränta.
    Bara för att du väljer fondspar i stället så innebär det inte att du inte kan extramortera.
    Du kan när som helst välja att skjuta in det i bostaden.

  • Cl4udio
    Andrezinho86 skrev 2016-05-23 14:42:12 följande:

    Tack för era tips! Jag ska ta till mig råden och komma fram till en bra lösning

    Tack!


    Låt oss veta vad du kom fram till
  • Andrezinho86

    Uppdatering!


    Nu har vi flyttat och har fått stabilitet i vardagen, räknat ut vad vi ska lägga på renovering och vad vi kan lägga på sparande.


    Vi har även bytt bank och skaffat ett investeringssparkonto (ISK) där vi nu har en större summa pengar. Vi lade allt på en fond till en början, men ska nu byta till ett flertal andra fonder som vi har valt ut. Och nu har jag en fråga.


    Det sägs ju att det är bra att månadsspara så att man köper både när fondkursen är låg och hög. I vårt fall har vi, tack vare bostadsvinsten, en stor summa pengar som vi kan lägga på fonder på en gång.


    Skulle ni rekommendera att
    a) investera allt vi kan på en gång nu i januari, och sen därefter månadsspara med mindre belopp efter förmåga från lönen?
    b) vi delar upp summan, säg att den är 500 000 kr, och köpa fonder en gång varje månad, så att vi köper i januari, februari, mars, april och maj - så att vi köper vid olika kurser?


    Är det enda alternativet bättre än det andra, eller är det för svårt att säga?

    Tack!

  • Andrezinho86
    Cl4udio skrev 2016-09-14 09:02:28 följande:
    Låt oss veta vad du kom fram till
    Hej,

    Har inte varit inne på ett tag men så här gjorde vi med försäljningen.
    Vi lade in 35 % i kontantinsats, så att vår belåningsgrad nu är 65 %. Vi amorterar månadsvis. Vi har i princip valt att investera i fonder i stället för att göra större amorteringar i dagsläget.
  • Anonym (Ekonomen)
    Andrezinho86 skrev 2017-01-03 15:10:22 följande:

    Uppdatering!


    Nu har vi flyttat och har fått stabilitet i vardagen, räknat ut vad vi ska lägga på renovering och vad vi kan lägga på sparande.


    Vi har även bytt bank och skaffat ett investeringssparkonto (ISK) där vi nu har en större summa pengar. Vi lade allt på en fond till en början, men ska nu byta till ett flertal andra fonder som vi har valt ut. Och nu har jag en fråga.


    Det sägs ju att det är bra att månadsspara så att man köper både när fondkursen är låg och hög. I vårt fall har vi, tack vare bostadsvinsten, en stor summa pengar som vi kan lägga på fonder på en gång.


    Skulle ni rekommendera att
    a) investera allt vi kan på en gång nu i januari, och sen därefter månadsspara med mindre belopp efter förmåga från lönen?
    b) vi delar upp summan, säg att den är 500 000 kr, och köpa fonder en gång varje månad, så att vi köper i januari, februari, mars, april och maj - så att vi köper vid olika kurser?


    Är det enda alternativet bättre än det andra, eller är det för svårt att säga?

    Tack!


    Det är väldigt svårt  att tajma marknaden, dvs köpa när det är som billigast. Och just nu är det inte billigt på börsen.

    Jag hade pytsat lite i taget under en längre period. Jag hade dessutom köpt aktier med bra utdelning. Googla utdelningsstrategier, finns många bloggar om människor som bygger utdelningsmaskiner. Fördelen med en utdelningsmaskin, är att den genererar inkomster till er, som ni sedan kan återinvestera för att få maskinen att växa ännu mer. 

    Och tänk på att inte ha pengarna på ISK om de inte är investerade i aktier eller fonder. Man betalar en schablonskatt på hela beloppet, vilket är onödigt. 
  • Anonym (Ekonomen)
    Flash Gordon skrev 2016-04-03 11:15:53 följande:
    Det är en bostadsrätt och inte ett hus där ni måste vara beredda att betala ex reparation av ett läckande tak själva.

    Då skulle jag se till att ha en buffert på 3-6 månaders KOSTNADER i ert hushåll. Säg att det motsvarar 100.000. Då vet ni att ni kan leva som vanligt i 3-6 månader om någon av er skulle bli sjuk eller arbetslös eller vad det nu är.

    Resten av vinsten skulle jag lägga in i bostaden, för att få ner lånet så mycket som möjligt. Det bli alltså:

    600.000 + 670.000 = 1.270.000.

    Då är ert bostadslån nere på 1.230.000

    Det kan man sedan sikta på att amortera av på kanske 10 år (ca 10.000 i månaden) men det beror ju på hur era inkomster ser ut.

    .
    Alternativt, om ni har andra lån med sämre villkor, så hade jag använt pengarna till att betala av dessa före att minska bostadslånet.

    .
    Poängen är i alla fall att så småningom bli skuldfri via hård amortering. Att verkligen äga allt man faktiskt äger. Att inte behöva bekymra sig om att klara av att betala räntor om något händer. Att vara fri att använda hela sin egen inkomst till vad man vill.

    Jätteskönt. 
    Värdelöst att låsa in sina pengar i ett boende, där du inte kan få någon avkastning.
  • Andrezinho86
    Anonym (Ekonomen) skrev 2017-01-03 18:54:33 följande:
    Det är väldigt svårt  att tajma marknaden, dvs köpa när det är som billigast. Och just nu är det inte billigt på börsen.

    Jag hade pytsat lite i taget under en längre period. Jag hade dessutom köpt aktier med bra utdelning. Googla utdelningsstrategier, finns många bloggar om människor som bygger utdelningsmaskiner. Fördelen med en utdelningsmaskin, är att den genererar inkomster till er, som ni sedan kan återinvestera för att få maskinen att växa ännu mer. 

    Och tänk på att inte ha pengarna på ISK om de inte är investerade i aktier eller fonder. Man betalar en schablonskatt på hela beloppet, vilket är onödigt. 
    Tack för tipset. Vi ska ha allt på ISK i fonder så att de ger avkastning. Nu lade vi in ca 1/3 av kapitalet på två rena aktiefonder igår, och resten ska vi möjligen sprida ut under halvåret, ungefär som du föreslår. Halvår räknas väl som längre tid

    Det känns bara lite konstigt att ha mycket pengar "vilande", som inte är investerat ännu. Men det kan nog vara bra att pytsa in en del i taget.

    En fond vi investerade i igår har gått extremt bra senaste 3 åren, spikrakt uppåt. Knappt haft någon dipp sedan 2014. En sådan fond borde vi kanske inte investerat i, men det är svårt att veta om den kommer få en dipp snart eller inte. Vi sparar i den på lång sikt är det tänkt. Någon åsikt på det? Bättre att sälja av den och ta någon annan, som kanske inte är på sin peak ännu?

    https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1933/swedbank-robur-ny-teknik
  • Anonym (12345)

    Jag personligen tycker det är bättre att investera en större summa på en gång istället för att pyttsa in lite varje månad, och sedan spara av lönen på sparkonto så ni har pengar att ta av.
    Detta ger nog mer avkastning är att köpa lite varje månad, även om det går ned så är köpesumman för låg för att det ska generera någon vidare avkastning.
    Om ni inte behöver röra pengarna på ett par år så ger det nog mer.
    Ni kan också om det är en högriskfond närsomhelst byta till en annan fond om ni vill säkra eventuellt uppgång och sedan placera om igen för att köpa billigt.
    Det är det som är bra med isk och kapitalförsäkringen är att man kan köpa och sälja inom portföljen utan att det kostar något.

    Ha lite koll på vad ni lägger dom i och eventuella marknader så ni kan placera om fall det behövs. 

  • Anonym (12345)
    Andrezinho86 skrev 2017-01-04 13:33:16 följande:
    Tack för tipset. Vi ska ha allt på ISK i fonder så att de ger avkastning. Nu lade vi in ca 1/3 av kapitalet på två rena aktiefonder igår, och resten ska vi möjligen sprida ut under halvåret, ungefär som du föreslår. Halvår räknas väl som längre tid

    Det känns bara lite konstigt att ha mycket pengar "vilande", som inte är investerat ännu. Men det kan nog vara bra att pytsa in en del i taget.

    En fond vi investerade i igår har gått extremt bra senaste 3 åren, spikrakt uppåt. Knappt haft någon dipp sedan 2014. En sådan fond borde vi kanske inte investerat i, men det är svårt att veta om den kommer få en dipp snart eller inte. Vi sparar i den på lång sikt är det tänkt. Någon åsikt på det? Bättre att sälja av den och ta någon annan, som kanske inte är på sin peak ännu?

    https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1933/swedbank-robur-ny-teknik
    Ny teknik börjar året bra.
  • Anonym (12345)

    Än så länge har fonden gått bra, har själv gjort 5%
    Tänk på att du kan placera dina pensionspengar också på www.pensionsmyndigheten.se där är det en viss del av pensionen som man kan placera själv.

    Dock verkar inte ny teknik men robur technology fond som också gått bra.

  • Anonym (Ekonomen)
    Andrezinho86 skrev 2017-01-04 13:33:16 följande:
    Tack för tipset. Vi ska ha allt på ISK i fonder så att de ger avkastning. Nu lade vi in ca 1/3 av kapitalet på två rena aktiefonder igår, och resten ska vi möjligen sprida ut under halvåret, ungefär som du föreslår. Halvår räknas väl som längre tid

    Det känns bara lite konstigt att ha mycket pengar "vilande", som inte är investerat ännu. Men det kan nog vara bra att pytsa in en del i taget.

    En fond vi investerade i igår har gått extremt bra senaste 3 åren, spikrakt uppåt. Knappt haft någon dipp sedan 2014. En sådan fond borde vi kanske inte investerat i, men det är svårt att veta om den kommer få en dipp snart eller inte. Vi sparar i den på lång sikt är det tänkt. Någon åsikt på det? Bättre att sälja av den och ta någon annan, som kanske inte är på sin peak ännu?

    https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1933/swedbank-robur-ny-teknik
    Man kan ju ha flera olika fonder. Själv har vi 8 st, med olika inriktning. Är det en smal fond, så kan man spara lite mindre där, så förlusten inte blir så stor  om den dippar. Man kan ju bestämma att man satsar på mer risk med kanske 10-15% av pengarna. 
  • Anonym (12345)
    Andrezinho86 skrev 2017-01-04 13:33:16 följande:
    Tack för tipset. Vi ska ha allt på ISK i fonder så att de ger avkastning. Nu lade vi in ca 1/3 av kapitalet på två rena aktiefonder igår, och resten ska vi möjligen sprida ut under halvåret, ungefär som du föreslår. Halvår räknas väl som längre tid

    Det känns bara lite konstigt att ha mycket pengar "vilande", som inte är investerat ännu. Men det kan nog vara bra att pytsa in en del i taget.

    En fond vi investerade i igår har gått extremt bra senaste 3 åren, spikrakt uppåt. Knappt haft någon dipp sedan 2014. En sådan fond borde vi kanske inte investerat i, men det är svårt att veta om den kommer få en dipp snart eller inte. Vi sparar i den på lång sikt är det tänkt. Någon åsikt på det? Bättre att sälja av den och ta någon annan, som kanske inte är på sin peak ännu?

    https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1933/swedbank-robur-ny-teknik
    Fonden har gått upp över 25% sedan du skrev inlägget, om du inte sålt eller placerat om så bör du ligga bra till på + sidan.
  • Anonym (12345)
    Nu är ett utmärkt tillfälle att placera sin fonder i räntepapper och invänta botten på nedgången och sedan placera tillbaka.
    Man köper då billigt och är med på uppgången igen.
    Det är bra med en nedgång eftersom man då köper till lågt pris.
Svar på tråden Använda det mesta av vinsten till amortering?