• loveu4ever

Vecka 12, är bebis alldeles för stor? Hjälp!

Hej! Känner att jag behöver lite hjälp att reda ut en sak. Idag var jag på ett tidigt ultraljud, ej vaginalt. Enligt min barnmorskas uträkning på inskrivnings samtalet och min egen uträkning, så blev våran bebis till 21januari. Har regelbunden mens på 25 dagar. Sista mens första dag var 10 januari.

Jag borde därför vara i vecka 11+3 idag, alltså v12. Dock så säger barnmorskan som gjorde ultraljudet idag att enligt bebis storlek så borde jag vara o 12+3, alltså vecka 13 enligt henne! Hon menar att den blev till på min mens sista dag i så fall. Vi hade endast smeksex den dagen.

Därför känns det helt orimligt att den blev till en vecka tidigare än vad jag själv tror.

Kan hon ha mätt fel eller är bebis enorm? Fick inget klart svar utan bara "vänta till RUL och se vad det säger" Är superorolig nu!!

• Svar på tråden Vecka 12, är bebis alldeles för stor? Hjälp!
  • loveu4ever
    Anonym (nej) skrev 2016-03-31 20:32:06 följande:

Jättesvårt att svara på. Men rent spontant känns det ju som att risken är större att du "räknat" fel". Hur som helst är det ju positivt.

Jag är gravid i vecka 11. 10+0. Gjorde tidigt ultraljud där jag blev framflyttad trots att jag gjort ett ultraljud innan det också. Enligt mig själv var min första dag på mensen 22 januari. Befruktrning 5-7 feb. Men som sagt blev jag framflyttad för att bebisen var så stor. Jag litar ju mer på ett ultraljud där hon ser bebisen än en kalender. Så tänker jag. Trots att jag är säker på när jag hade mens.

Okej jag förstår hur du tänker och det kan säkert stämma. Det som stör mig i mitt fall är att vi inte hade sex förrän på ägglossningen så mitt barn "kan" inte vara större än den uträkningen. Ni kanske hade sex flera gånger och i så fall blir man bara glad att veta att man är längre gången kan jag tro:)
  • bpumpkin

Har inte gjort ngt UL än men beräknat tillblivelsedatum för mig är 21 jan också! Men jag är v 12+0 idag enligt appar osv, pga menscykeln antar jag. Och den kan väl eg inte påverka hur stor bebisen är utan det beror ju på när den blev till, inget annat!

• Anonym (-)

Orkar inte läsa alla svar, men alla bebisar utvecklas olika snabbt den första tiden. Så vänta till RUL. Där och då brukar alla bebisar ligga lika.

• mammalovis

Med första blev jag flyttad 2-4 dagar tidigare vid rul, två kommuner räknade olika. Med andra respektive tredje blev jag flyttad 9 respektive 10 dagar tidigare vid kub. Första kom 4 dagar tidigare och vägde 2890. Andra kom på bf 3835 och tredje kom bf-9 3305 g tung. De sista två har samma pappa.

Jag har haft en cykel som är kortare än 28 dagar, mellan 21 och 27 typ. Så med den beräkningen har vi lyckats när vi haft sex på femte dagen i menscykeln, vilket stämmer, då vi haft sex så fort mensen varit slut alla tre gångerna.

Så frågan är väl om ni hade sex dessförinnan. Både spermier och ägg kan ju leva ett tag. Sedan får du väl på ägglossningstesten positivt först när ägglossningen har varit, om jag fattat det rätt.

• Anonym (nej)
    loveu4ever skrev 2016-03-31 21:02:10 följande:

Okej jag förstår hur du tänker och det kan säkert stämma. Det som stör mig i mitt fall är att vi inte hade sex förrän på ägglossningen så mitt barn "kan" inte vara större än den uträkningen. Ni kanske hade sex flera gånger och i så fall blir man bara glad att veta att man är längre gången kan jag tro:)

Nja... grejen är faktiskt i vårt fall att det överlevde ett par dagar så för oss var det också ett under att jag ens blev gravid. Så det kvittar om man hade sex på ägglossningsdag,man kan ha blivit gravid ett psr dagar efter ändå.

Vet inte men om barnmorska gjorde mätning när hon gjorde ultraljudet på hur många mm bebisen är? Gjorde hon det så är du ju så pass långt gången.

Varför är du så orolig?
  • loveu4ever
    bpumpkin skrev 2016-03-31 21:08:57 följande:

Har inte gjort ngt UL än men beräknat tillblivelsedatum för mig är 21 jan också! Men jag är v 12+0 idag enligt appar osv, pga menscykeln antar jag. Och den kan väl eg inte påverka hur stor bebisen är utan det beror ju på när den blev till, inget annat!

Ja det beror säkert på menscykel. Min senaste mens första dag var 10 januari och det var det barnmorskan gick på när hon räknade ut i vilken vecka jag var i på inskrivningen.

Min blev till 21 Jan enligt mig själv (inget sex innan 21a) och enligt barnmorskan. Men på mätningen på ultraljudet säger den barnmorskan att bebis har storleken för att vara exakt 1 vecka äldre än vad den är. Den kan ju för sjutton inte blivit till en vecka innan vi ens låg med varandra.. det var därför jag blev orolig att nåt är fel när den var så stor, den borde inte kunna vara så stor.
  • mammalovis

Ni hade inte sex precis innan mens då, så att du blev gravid innan? En del fortsätter ju ha mens trots graviditet ...

• Anonym (Vanligt)

Fostren växer INTE likadant i början! Många bebisar gör det men långt ifrån alla. En del foster verkar ha jämn växtkurva, medans andra står still, tvärväxer, står still igen osv, precis som barn som fötts kan ha.

Är jättevanligt att man flyttas fram och tillbaka på UL. Förr trodde man att veckolängden gällde "alla" barn men nyare forskning visar på motsatsen. Det har man upptäckt tack vare de provrörsbefruktningar som visat "fel" dag de blivit till på UL trots att sjukvårdspersonalen vet när de blivit till. (Ibland följs dessa barn ganska noga med Många UL)

En vän till mig har haft "för stora" pojkar bägge sina provrörsbefruktningar. Den ena skulle ha blivit till 10 dagar för tidigt och den andra ytterligare någon dag... Och det var på UL runt v 12. Vid RUL hade det ordnat till sig så att de bara blivit till några få dagar för tidigt. (Trots att även det ju var omöjligt). Perfekta lagom stora killar som föddes någon dag efter BF.

Lycka till TS

• Anonym (motsatt)

Jag hade samma problem fast motsatt. De sa att bebis hade blivit till ganska långt efter att det faktiskt var möjligt.

Fick stegring på ÄL- test 4/3 och hade sex samma dag. Innan det hade vi sex i början av februari. Efter det hade vi sex i slutet av maj.

Plussade 16/3. Började blöda 1/4 och fick göra ett VUL. Där såg man bara en liten prick och kallade det ett begynnande missfall. Fick en tid 4 veckor senare för att se så allt var ute. Mätte HCG med blodprov under tiden, som faktiskt ökade.

När det var dags för vul nr 2 kunde man se ett hjärta som slog. Återbesök 2 v senare. Då sa man att jag blivit gravid 17/3. Efter att jag faktiskt plussat.

På RUL blev jag tillbakaflyttad ytterligare.

När mitt vatten gick i v 34 gjorde man en viktuppskattning och bebis beräknades väga 1300 g.

Dagen efter kom han ut och vägde 2325 och var 46.5 cm lång. Precis som jag när jag föddes i v 38 år 1987.

Jag litar INTE på deras mätningar.

• loveu4ever
    Anonym (-) skrev 2016-03-31 21:15:34 följande:

Orkar inte läsa alla svar, men alla bebisar utvecklas olika snabbt den första tiden. Så vänta till RUL. Där och då brukar alla bebisar ligga lika.

Tack ska försöka släppa detta nu:)
  • loveu4ever
    Anonym (nej) skrev 2016-03-31 21:35:39 följande:

Nja... grejen är faktiskt i vårt fall att det överlevde ett par dagar så för oss var det också ett under att jag ens blev gravid. Så det kvittar om man hade sex på ägglossningsdag,man kan ha blivit gravid ett psr dagar efter ändå.

Vet inte men om barnmorska gjorde mätning när hon gjorde ultraljudet på hur många mm bebisen är? Gjorde hon det så är du ju så pass långt gången.

Varför är du så orolig?

Ja att bli gravid några dagar senare köper jag helt och hållet, spermier kan ju leva flera dagar. Men nu var det inte mitt problem utan när hon gjorde mätningen så var bebis 1,4 cm STÖRRE än den borde varit i den vecka jag är i. Hon menade att den blev till exakt 7 dagar innan den blev till. Den blev inte till när hon säger eftersom det är omöjligt, jag hade mens då och vi hade INTE sex då. Det jag funderade över var då om nåt kan vara fel eftersom den var så stor. Den var 5,9 cm lång huvud till stjärt. Den borde bara varit 4,5 om den blev till på äl dagen, och ännu mindre om jag ägglossade ytterligare någon dag senare.
  • loveu4ever
    mammalovis skrev 2016-04-01 08:24:06 följande:

Ni hade inte sex precis innan mens då, så att du blev gravid innan? En del fortsätter ju ha mens trots graviditet ...

Nej, det var i början på december så det stämmer inte heller
  • Anonym (nej)
    loveu4ever skrev 2016-04-01 09:20:41 följande:

Ja att bli gravid några dagar senare köper jag helt och hållet, spermier kan ju leva flera dagar. Men nu var det inte mitt problem utan när hon gjorde mätningen så var bebis 1,4 cm STÖRRE än den borde varit i den vecka jag är i. Hon menade att den blev till exakt 7 dagar innan den blev till. Den blev inte till när hon säger eftersom det är omöjligt, jag hade mens då och vi hade INTE sex då. Det jag funderade över var då om nåt kan vara fel eftersom den var så stor. Den var 5,9 cm lång huvud till stjärt. Den borde bara varit 4,5 om den blev till på äl dagen, och ännu mindre om jag ägglossade ytterligare någon dag senare.

När hade ni sex innan mensen starta? Var mensen som vanligt? Tänker på att vissa enligt vad man kan läsa kan ha blödningar trots att dom är gravid? Du kan inte prata med din BM om det hon kanske har någon förklaring?
  • loveu4ever
    Anonym (Vanligt) skrev 2016-04-01 08:43:29 följande:

Fostren växer INTE likadant i början! Många bebisar gör det men långt ifrån alla. En del foster verkar ha jämn växtkurva, medans andra står still, tvärväxer, står still igen osv, precis som barn som fötts kan ha.

Är jättevanligt att man flyttas fram och tillbaka på UL. Förr trodde man att veckolängden gällde "alla" barn men nyare forskning visar på motsatsen. Det har man upptäckt tack vare de provrörsbefruktningar som visat "fel" dag de blivit till på UL trots att sjukvårdspersonalen vet när de blivit till. (Ibland följs dessa barn ganska noga med Många UL)

En vän till mig har haft "för stora" pojkar bägge sina provrörsbefruktningar. Den ena skulle ha blivit till 10 dagar för tidigt och den andra ytterligare någon dag... Och det var på UL runt v 12. Vid RUL hade det ordnat till sig så att de bara blivit till några få dagar för tidigt. (Trots att även det ju var omöjligt). Perfekta lagom stora killar som föddes någon dag efter BF.

Lycka till TS

Tack snälla för att du tog dig tid att svara! Det är ju precis det där jag menar och som gjorde mig orolig. I din kompis fall var det ju en total omöjlighet att barnet blivit till 10 dagar innan IVF. Men då växer de alltså bara olika mycket där från början. Nu ska jag släppa detta, tack igen för ett bra, tydligt och lugnande svar! :)
  • loveu4ever
    Anonym (nej) skrev 2016-04-01 09:24:03 följande:

När hade ni sex innan mensen starta? Var mensen som vanligt? Tänker på att vissa enligt vad man kan läsa kan ha blödningar trots att dom är gravid? Du kan inte prata med din BM om det hon kanske har någon förklaring?

Det var i början av december så den teorin faller också. Min man har vait mycket på resande fot senaste halvåret. Tänkte att jag ska acceptera läget och vara glad istället:) tydligen kan de växa olika mycket i början eller så mätte hon fel.

Anonym (vanligt) skrev ett bra svar och jag tror det måste vara så helt enkelt.
  • Anonym (Ingen fara)

Jag har blivit flyttad 1 respektive 2!!! Veckor med mina två killar, bm har alltså mätt fram att de blivit till tidigare än vad de rimligen kunnat bli. De har båda blivit till efter hormonstimulering, så jag vet exakt. De växtspurtade i början av graviditeten. Födda normalstora ( ca 3 kilo) i vecka 39 efter bm beräkning. Sen har jag en tjej, där jag blev flyttad en vecka åt andra hållet... Hon är också fullt frisk och föddes vecka 37 och vägde 3,5 kilo

Svar på tråden Vecka 12, är bebis alldeles för stor? Hjälp!