BVC har ej fyllt i vaccinjournal!!
Jag behöver snabba råd.
Min son fick sina första vaccinationer utomlands. När vi kom till Sverige fick vi veta att han skulle följa det vanliga vaccinationsprogrammet och han skulle ha vaccin igen vid 12 månader och sen fortsätta som vanligt..
Nu är det dags för 5 års vaccin och det finns INGA anteckningar om han fått 12 månader eller ej. Jag kan inte själv komma ihåg att han skulle fått eller inte, bvc jag gick hos var privat och de har inte kvar journaler, andra bvc vi gått hos har inte journaler om det och inte ens i journalarkivet hittar de någonting om vacciner.
Så nu får han inte 5års vaccinet utan istället ska han "vaccineras om" och få ett vaccin imorgon, ett om 6 månader och det vanliga 5 års vaccinet ska han få om 3 år..
Detta känns otroligt slarvigt och oseriöst.. Jag funderar på ifall jag på något vis kan anmäla den vårdcentral som inte fört journalanteckningar..
Vi reser en hel del och har ju räknat med att min son är fullt skyddad, men nu visar det ju sig att han inte haft fullgott skydd i vaccinen, och nu måste ta extra doser vaccin bara för de inte gjorde rätt från början!
Någon som vet om och hur man kan göra en anmälan mot en vårdcentral?