Höja hyra på andrahandsuthyrning
Hej,
Jag har en bostadsrättslägenhet som jag hyr ut i andrahand. I kontraktet med hyresgästen står det att om mina kostnader för lägenheten går upp så går hyresgästens kostnader upp lika mycket. Det är påskrivet och klart från båda parter, utan klagomål.
Nu har min bostadsrättsförening lagt på en avgift för andrahandsuthyrning, vilket ju enligt kontraktet min hyresgäst ska stå för. Avgiften började gälla från första januari i år, men jag fick inte veta det förrän i mars när avierna kom för kommande tre månader, så där fanns även avgiften med för januari, februari och mars som nu skulle betalas retroaktivt. Jag har även kollat upp saken, och föreningen måste inte meddela mig i förväg, utan det verkar vara helt i sin ordning att jag får veta tre månader efter att det börjar gälla.
Jag har pratat med hyresgästen och erbjudit mig att stå för en del av avgiften då jag faktiskt tycker vi kunde fått veta om den lite tidigare och inte tycker att hen ska behöva stå för hela. Jag har pratat med hen i telefon och lade fram mitt förslag på sms då jag ville ha det i skrift, men hon har inte svarat.
Hur ska jag gå vidare nu?
Hen har redan betalat den "gamla" hyran för januari-april. Kan jag bara skicka en faktura med extrakostnaden för de fyra månader som redan är betalda och sedan bara meddela att från och med maj månad så gäller den nya, högre, hyran?
Eller måste man skriva nytt kontrakt där den nya hyran anges? Jag tänker att eftersom jag angav i första kontraktet att hyran kommer gå upp om mina avgifter går upp så kanske det räcker att jag skickar information om varför och hur mycket. Eller tänker jag fel?