• Skjortan

Höja hyra på andrahandsuthyrning

Hej, 

Jag har en bostadsrättslägenhet som jag hyr ut i andrahand. I kontraktet med hyresgästen står det att om mina kostnader för lägenheten går upp så går hyresgästens kostnader upp lika mycket. Det är påskrivet och klart från båda parter, utan klagomål.

Nu har min bostadsrättsförening lagt på en avgift för andrahandsuthyrning, vilket ju enligt kontraktet min hyresgäst ska stå för. Avgiften började gälla från första januari i år, men jag fick inte veta det förrän i mars när avierna kom för kommande tre månader, så där fanns även avgiften med för januari, februari och mars som nu skulle betalas retroaktivt. Jag har även kollat upp saken, och föreningen måste inte meddela mig i förväg, utan det verkar vara helt i sin ordning att jag får veta tre månader efter att det börjar gälla. 

Jag har pratat med hyresgästen och erbjudit mig att stå för en del av avgiften då jag faktiskt tycker vi kunde fått veta om den lite tidigare och inte tycker att hen ska behöva stå för hela. Jag har pratat med hen i telefon och lade fram mitt förslag på sms då jag ville ha det i skrift, men hon har inte svarat.

Hur ska jag gå vidare nu? 

Hen har redan betalat den "gamla" hyran för januari-april. Kan jag bara skicka en faktura med extrakostnaden för de fyra månader som redan är betalda och sedan bara meddela att från och med maj månad så gäller den nya, högre, hyran? 

Eller måste man skriva nytt kontrakt där den nya hyran anges? Jag tänker att eftersom jag angav i första kontraktet att hyran kommer gå upp om mina avgifter går upp så kanske det räcker att jag skickar information om varför och hur mycket. Eller tänker jag fel?

• Svar på tråden Höja hyra på andrahandsuthyrning
  • Birgitta02

För att behålla en god relation så hade jag själv stått för den kostnaden retroaktivt. Däremot bör du höja hyran fortsättningsvis. Och ja: skriv nytt kontrakt med den höjda hyran som inkl det som motsvarar avgiften. Så hade i alla fall jag gjort.

• Carambolan

Bor man i hyresrätt är det vanligt att hyreshöjningar debiteras retroaktivt eftersom förhandlingarna ibland drar ut på tiden. Vi brukar alltid få en extra saftig räkning i maj när hyrespåslaget för året är färdigt.

• Skjortan
    Birgitta02 skrev 2016-03-31 11:13:57 följande:

För att behålla en god relation så hade jag själv stått för den kostnaden retroaktivt. Däremot bör du höja hyran fortsättningsvis. Och ja: skriv nytt kontrakt med den höjda hyran som inkl det som motsvarar avgiften. Så hade i alla fall jag gjort.

Jag tycker relationen redan har försämrats lite när hen inte ens svarar på mitt förslag där jag erbjuder mig att ta en del av kostnaden, trots att jag inte ens behöver.

Men jag tänker också någonstans att den retroaktiva avgiften är ju inte mitt fel heller, menar att det är ju inte jag som har glömt att meddela eller något liknande utan det här är ju helt nytt för mig också.

Men är nog en bra idé att skriva ett nytt kontrakt. Då finns det ju inget att diskutera sen. Tack för bra svar!

Carambolan skrev 2016-03-31 11:14:27 följande:

Bor man i hyresrätt är det vanligt att hyreshöjningar debiteras retroaktivt eftersom förhandlingarna ibland drar ut på tiden. Vi brukar alltid få en extra saftig räkning i maj när hyrespåslaget för året är färdigt.

Och det här är ju egentligen som en hyresrätt för henne på ett sätt, antar jag i alla fall. Ska fundera vidare på saken några dagar till.
  • Birgitta02

Lite nyfiken på vad avgiften är på andrahandsuthyrning. Vår förening har precis gått ut med samma sak: En avgift kommer fortsättningen tas ut.

• FIame
    Skjortan skrev 2016-03-31 11:28:13 följande:

Jag tycker relationen redan har försämrats lite när hen inte ens svarar på mitt förslag där jag erbjuder mig att ta en del av kostnaden, trots att jag inte ens behöver.

Men jag tänker också någonstans att den retroaktiva avgiften är ju inte mitt fel heller, menar att det är ju inte jag som har glömt att meddela eller något liknande utan det här är ju helt nytt för mig också.

Men är nog en bra idé att skriva ett nytt kontrakt. Då finns det ju inget att diskutera sen. Tack för bra svar!

Och det här är ju egentligen som en hyresrätt för henne på ett sätt, antar jag i alla fall. Ska fundera vidare på saken några dagar till.
    Om det rör sig om en nonchalant typ som inte svarar efter andra mailet, eller på telefon, röksignaler eller brevduvor, så hade jag debiterat hela höjningen utan tvekan. Skit ska skit ha.
  • Skjortan
    Birgitta02 skrev 2016-03-31 11:38:01 följande:

Lite nyfiken på vad avgiften är på andrahandsuthyrning. Vår förening har precis gått ut med samma sak: En avgift kommer fortsättningen tas ut.

Vi ska se...Den ligger på 400 kronor i månaden hos oss, och det tyckte jag var lite saftigt att bara slänga i ansiktet på hyresgästen vilket är varför jag erbjöd mig att stå för en del. Jag tar heller inte direkt någon överhyra för uthyrningen, och skulle jag stå för hela summan så kommer jag över gränsen och börjar helt plötsligt betala en del för hennes boende, och det känns inte rätt.

FIame skrev 2016-03-31 11:40:25 följande:
    Om det rör sig om en nonchalant typ som inte svarar efter andra mailet, eller på telefon, röksignaler eller brevduvor, så hade jag debiterat hela höjningen utan tvekan. Skit ska skit ha.

Mail är ingen mening att testa då man aldrig får svar där. Jag har inte riktigt kommit till brevduvestadiet än, men jag har ringt och sms:at =) Ja alltså, att jag inte får något svar alls gör mig tveksam till att betala hela den retroaktiva avgiften. Hade det varit någon annan hade jag kanske varit mer välvillig.
Svar på tråden Höja hyra på andrahandsuthyrning