• blue raul

När 6-åringen slåss med småsyskon

Har ni några tips på hur man hanterar en väldigt ilsken 6-åring?

Hon kan bli helt rasande när lillasyster (2år) tar något från henne/stör i leken m.m

Hon kan bli vansinnig, puttas/nypas/rivas/slåss. Jag måste ta bort henne så hon inte ska göra lillasyster illa. Då fortsätter hon att slå/sparka/riva mig istället.

Just nu sätter jag oftast in henne på sitt rum när det blir så här. Har försökt med att hålla fast och prata lugnt men hjälper inte längre. Börjar bli stark med.

Pratar alltid med henne efteråt att det hon gör inte är okej och att hon inte får slå mig eller lillasyster. Hon säger att hon inte tänker på vad hon gör när hon blir så arg.

Påminner henne om att tänka på vad hon gör under dessa utbrott med men det hjälper ej.

Ett annat problem är att hon är alldeles för hårdhänt med lillasyster. Slänger och drar i henne. Vi är på henne om och om igen att hon måste vara rädd om henne eftersom hon är mindre och svagare.

Hon glömmer det 10 min senare.

Jag försöker verkligen vara rättvis och ge båda barn lika mycket uppmärksamhet. Det tycker jag att jag gör. Självklart måste jag dock hjälpa den minsta mer.

Dom älskar varandra och är ofta vänner också, men dessa bråk gör mig så trött.

Tips??

• Svar på tråden När 6-åringen slåss med småsyskon
  • mammalovis

Jag känner igen det hela väldigt väl. Det jag mest funderar på här är om brist på tillräcklig mat och sömn är utlösande faktorer som ger de värsta utbrotten när det handlar om en liten småsak. Oftast kommer de här strax efter förskolan är slut vid 2-4 på eftermiddagen. Många gånger somnar hon av utmattning efteråt. Matbristen är alltså ett behov av mellanmål tidigare vissa dagar, tänker jag. Hon hade länge behov av att sova middag och kan fortfarande själv välja att sova middag kanske en gång per månad. Hon är 5 år nu och börjar förskoleklass till hösten.

Det enda man kan göra är väl att vara med barnen mer och styra upp INNAN det går överstyr. Min tös vet ju också vad som gäller, men just i syskonbråken krävs det inte att lillasyster gör mycket fel, enligt henne. 

Läs på om lilla puberteten också, det gav mig vissa förklaringar.

Svar på tråden När 6-åringen slåss med småsyskon