• monnys

Hjälp! Behöver råd!

Hej! Jag är i valet och kvalet hur jag ska göra med mina barns förskoleplats. Min son som snart är 3 år går på förskola och trivs bra med fröknar.

Han har en lillasyster som blir 1 år i augusti som ska skolas in i januari.. Nu startar det en ny förskola i augusti så jag funderar på att byta dit så att dom kan gå tillsammans.

Då måste jag skola in min son på den nya förskolan i augusti.

Frågan är, ska jag byta förskola till sonen eller är det risk att han blir jätteledsen och otrygg av att byta? Systern börjar ju inte där förrän i januari...

• Svar på tråden Hjälp! Behöver råd!
  • Ellie

Tror du att den nya förskolan är bättre för lillasyster än vad storebrors förskola är? Vad händer om hon börjar på hans förskola? Menar du att de får gå på olika avdelningar då men att de kan gå på samma avdelning om de börjar på den nya förskolan?

Vårt minsta barn skall skolas in i augusti och vi har aktivt bett om att barnen skall få gå på olika avdelningar. Det hade nog varit tryggt för lillasyster i början att gå på samma avd, men i längden tror jag det är bättre för dem att få en paus från varandra och få ha sina egna kompisar ifred.

Min vän hade barnen på samma avd men storasyster hade svårt att leka ordentligt med sina kompisar när hon skulle "passa" lillebror samtidigt. Ibland ville hon inte ha lillebror med, men han hängde alltid efter henne och skaffade inget eget umgänge, så de bytte avd för honom.

Samtidigt trivs ju många syskon med att vara ihop och det funkar bäst då. Hur det är för er kan jag ju inte veta.
    Jag tänker att om ni är nöjda med förskolan sonen går på så kan bägge barnen gå där, men är det något ni är missnöjda med, som ni tror/vet kommer vara bättre på nya förskolan så kommer sonen sannolikt klara en flytt bra i alla fall.

• monnys

Den nya förskolan är en 1-5 årsavdelning,kommer ha ca15-20 barn och kommer ha 4 pedagoger.

Nuvarande förskola har 3 pedagoger och 15 st. 3åringar på sonens avdelning.Börjar systern där får hon gå på en avdelning med 15 st. 1åringar

Jag tänkte ha barnen tillsammans för att de ska känna trygghet.

• Ellie

Ja, det är ju olika hur man tänker och vad man vill. Jag vill inte ha mina barn på 1-5 avdelning, utan föredrar att de går med jämnåriga.

Tänk en gång till på om det blir trygghet för äldsta barnet att ha det lilla på samma avd eller om det kanske blir jobbigt också. Som jag förstår det är han redan trygg, så då är det främst för lilla barnets skull som du vill ha dem tillsammans.

Så, för lillasysters skull behöver storebror byta förskola (fröknar och kompisar) och sedan vara lillasysters trygghet. Eller... för att han själv skall vara trygg tillsammans med lillasyster behöver han byta fröknar, kompisar och lokaler. Uppväger hon det?

Jag vet att det kanske inte är vad du vill höra, och kanske är det allra bästa för dina barn att få vara tillsammans (det låter lite som att du helst vill detta), men i så fall hoppas jag att storebror får det bra på nya förskolan (vilket han säkert får).

Svar på tråden Hjälp! Behöver råd!