• nadine1

Läkaren kramar patienten?

Jag är ganska ny i Sverige och undrar om det som hände är "normalt".

Efter att ha besökt min ny distriktsläkaren ett par gånger (jag var sjuk), den senaste gång kramade han mig precis före att jag öppnade dörren för att gå därifrån. Det såg ut att han visste precis vad han gjorde och att det inte hände av vana. Jag hade lät honom veta lite om några svåra situationer i mitt privat liv och han visade (professionellt) intresse men gjorde/ sa ingenting under dessa stund.

Kan det bli att han bara är så som person, eller försökte han att se om jag är intresserad i honom?

Vad skulle jag göra vid nästa besök?? :/

• Svar på tråden Läkaren kramar patienten?
  • Anonym (A)

Jag har aldrig fått en kram av en behandlande läkare. Om man känner varandra mycket väl så att relationen blivit mer vänskaplig är det väl en sak. Hen kanske tyckte synd om dig och ville ge en vänskaplig kram? Men det är verkligen inte vardagsmat här. Ganska oprofessionellt.

• Anonym (omtanke?)

Utifrån vad du skrivit tror jag att läkaren bara försökte visa omtanke och sympati med dig. Önskar att fler läkare skulle göra det. MEN om du upplever det som obehagligt så sträck snabbt fram handen istället nästa gång, det bör vara en tillräcklig markering.

• nadine1
    Anonym (A) skrev 2016-04-02 17:04:18 följande:

Men det är verkligen inte vardagsmat här. Ganska oprofessionellt.

Som jag skrev, jag vet inte så bra hur man brukar göra här i Sverige. Nu är jag säker att det är faktiskt ovanligt.

Oprofessionellt - precis vad jag tänkte.

• Anonym (M)

Jag har gått till samma läkare i flera år och när jag var på besök efter en jobbig period blev han så glad över att jag såg så mkt piggare ut att han gav mig en snabb kram....

Jag tror att han helt enkelt vara ville viss sin sympati

• nadine1
    Anonym (omtanke?) skrev 2016-04-02 17:11:55 följande:

Utifrån vad du skrivit tror jag att läkaren bara försökte visa omtanke och sympati med dig. Önskar att fler läkare skulle göra det. MEN om du upplever det som obehagligt så sträck snabbt fram handen istället nästa gång, det bör vara en tillräcklig markering.

En god läkare bör också ha empati. =)

Det är bara att "timing" var konstigt. Om han hade kramat mig eller liknade när jag pratade, det skulle bli annorlunda. Men nu, det var efter vi hade pratat om mina hälsoproblem (inte relaterade med mina andra upplevelser,) hade skojat och hade sagt "hej då."

Skulle det bli en bra ide under nästa besök att fråga honom varför han gjorde det? Jag vill fortsätta vara hans patient och undvika nån obekväm situation.

• Anonym (omtanke?)
    nadine1 skrev 2016-04-02 18:32:39 följande:

Skulle det bli en bra ide under nästa besök att fråga honom varför han gjorde det? Jag vill fortsätta vara hans patient och undvika nån obekväm situation.

Jag skulle inte ha gjort det. Tror snarare att just det skulle göra det obekvämt! 

Varför inte vänta in nästa besök och se hur det blir då? Om det skulle upprepas, vilket det säkert inte gör, så bör du självklart säga något eller markera på annat sätt - där och då. Typ "jag tar hellre i hand" eller "jag är inte så bekväm med att kramas" eller något liknande. Eller helt enkelt sträcka fram näven tydligt när du ska gå.

Jag tror ss att han bara ville visa lite extra stöd och omtanke med tanke på det ni pratat om! Att då ta upp det med honom långt senare skulle förstora upp saken!

• Anonym (..)

Jag kan göra det med patienter som går hos mig ofta och som jag känner bra, inte en främling

• Anonym (kosan)

Min underbara läkare blinkar till med höger öga som när man flörtar han är min psykratrier så man kommer ju varnadra nära berättar ju allt för honom

Själv tycker jag det är gulligt!

Hade han kramat mig hade det blivit för mycket

• Anonym (Jean)

Nja, han ska ju egentligen upprätthålla en proffessionell attityd mot dig, 
    Men kärnan här är ju hur du upplevde det, om du upplevde det som obekvämt så klev han ju över dina spärrar och det är inte ok.
    Å andra sidan, det var en gång, låt det passera men om han gör det igen så skulle jag säga till att jag inte vill det om jag hade tyckt det känns konstigt.
    Jag har blivit kramad en gång av en läkare, och det var när jag hade berättat om mitt barns död, jag var där i ett annat ärende, men det kom upp.
    Då fick jag en kram efteråt, en vänskaplig varm empatisk kram, 
    Jag upplevde den inte alls som för närgången i det sammanhanget.
    Men det är enda gången jag blivit kramad av en läkare. 

• BandAnna

Ts, jag är säker på att han bara ville visa omtanke. Somliga människor är sådana att när de känner med en annan människa så visar de detta. Så grattis till en medkännande och empatisk läkare :)

Själv önskar jag att jag hade fått turen att möta någon dylik. Men tyvärr har majoriteten av de jag mött varit ifrågasättande, dryga och stela och man har känt sig på gränsen till kränkt när man gått hem.

Två gånger har jag haft turen att möta bra doktorer.

En gång var det en jättego läkare som var lite virrig, skämtade, verkligen log med hela ansiktet och som tog mig på allvar. Han avslutade också sådär informellt som din doktor och jisses vad jag mådde gott i själen när jag gick därifrån.

Andra gången var under en operation i vaket tillstånd. Medan han stod och karvade i mig så drog jag vitsar så han höll på att skratta sönder. Och så berättade han om hur det var att växa upp i usa, drog en massa skämt etc.

• nadine1
    Tak alla för era svar!!
    Kanske jag tänkte för mycket på det. Som de flesta av er sa, jag ska vänta och se hur det går vid nästa gången. Ifall det känns inte bra, det är bara att säga eller göra nåt där och då.

Ibland kan det bli svårt med kulturella skillnader... Stereotypen är att skandinaverna är reserverade och kalla - det är absolut inte vad jag har upplevt, och den sista händelse (ser ut som det) var det exakt motsatt, haha! Plus, kanske jag har fått en god läkare.

Anonym (Jean) Jag beklagar din förlust... Att ge en kram är det minsta man kan göra. :(
  • Physalis

Aningen oprofessionellt eftersom du är i beroendeställning till honom, men han gjorde det förhoppningsvis bara av vänlighet. Det avgör du dock bäst som var där och kände av stämningen och upplevde kramen.

Det finns ingen kulturell grej i Sverige som säger att man ska stå ut med kroppskontakt fast man inte vill, alla har rätt att sätta sina egna gränser och andra ska respektera dem, speciellt i fall som detta där du är i beroendeställning till honom.

Om du ogillar det var tydlig med det. Om du är obekväm med att säga ifrån så har du rätt att byta läkare och till och med mottagning.

Svar på tråden Läkaren kramar patienten?