• Anonym (TS)

har fått missfall

Hej. Plussade för 9 dagar sedan och igår var jag i vecka 5+1. Kände sån lycka och längtan. Igår eftermiddag på jobbet kände jag en kraftig mensvärk, gick in på toa men inget blod. Det gjorde ont till och från hela tiden. På kvällen när jag skulle sova kom det rosa blod på pappret. "Jaha" tänkte jag. Kände mig tom och förstod vad som skulle ske.

La en handduk i sängen då jag inte hade någon binda. Vaknade halv 5 imorse av en kraftig värk igen, kollade på handduken men det var inget blod. Kände efter med handen och det var blod där.. Lyckades somna om till 7 då jag vaknade igen av smärta. Väckte killen som fick åka och köpa bindor. Kollade på handduken som var full med blod nu. Gick på toa och ut kom klumpar ????.. Ringde 1177 men jag skulle avvakta tills på måndag och ringa gynmottagningen. Vad gör man på gynmottagningen? Jag känner mig fruktansvärt ledsen. Vet att det inte finns något jag kunde gjort för att hindra detta, men endå.. Och jag som skulle på inskrivning på fredag, får ringa på måndag och avboka besöket istället :(.. Fick alltså missfall i vecka 6 (5+1). Det är väl ungefär då hjärtat ska börja slå för egen maskin? Om jag får gissa kom hjärtat aldrig igång.. Kan man få missfall av en sådan anledning?

Hur länge blöder man? Hur länge har man ont? Har googlat lite och läste att ca 15% av alla kända graviditeter slutar i missfall.. Var min allra första graviditet tvungen att sluta såhär? Av någon konstig anledning har jag nästan känt det på mig.

Förlåt för lång text, ville skriva av mig lite.. :(

• Svar på tråden har fått missfall
  • Anonym (Lgfrhvååölvvtttdsll)

Jag beklagar, det är jättejobbigt med mf jag vet. På gyn kommer de troligtvis göra ett vagunalt ultraljud för att undersöka om det finns något levande foster eller rester kvar. Det är som du vet väldigt vanligt med tidiga missfall men det är ingen tröst när man är mitt uppe i sorgen. Jag fick 2 mf innan det tredje gången gick vägen. 3 mf i rad räknas som onormalt och då kollas det upp om det finns en bakomliggande orsak. Det är störst sannolikt att det kommer gå vägen för dig nästa gång (om det är så att du nu har fått ett mf). Lycka till och kämpa på

• Anonym (TS)
    Anonym (Lgfrhvååölvvtttdsll) skrev 2016-04-02 20:22:02 följande:

Jag beklagar, det är jättejobbigt med mf jag vet. På gyn kommer de troligtvis göra ett vagunalt ultraljud för att undersöka om det finns något levande foster eller rester kvar. Det är som du vet väldigt vanligt med tidiga missfall men det är ingen tröst när man är mitt uppe i sorgen. Jag fick 2 mf innan det tredje gången gick vägen. 3 mf i rad räknas som onormalt och då kollas det upp om det finns en bakomliggande orsak. Det är störst sannolikt att det kommer gå vägen för dig nästa gång (om det är så att du nu har fått ett mf). Lycka till och kämpa på

Tack att du tog dig tid att svara! Brukar man få tid snabbt på gyn? Jag hoppas att det tar sig snabbt när vi börjar försöka igen.. Känns så jobbigt :(
  • Mintprallina

Beklagar TS. Kan bara säga att jag vet hur det känns. Min första graviditet slutade i MF i V8. Jag hann heller aldrig gå på första inskrivningen och jag var fruktansvärt ledsen.

På gynakuten kontrollerade de att allt kommit ut (annars måste man skrapas). Och jag blödde väl nästan 8 veckor. Var så arg på min kropp. Tänkte att nu djävlas den efter missfallet också... Men så kom allt igång och efter en menstration började vi försöka på nytt och blev gravida direkt :) allt gick bra och vi har nu en fantastisk liten tjej och en liten i magen som snart ska komma ut.

Många får missfall, men det pratas väldigt lite om det. Mina vänner som fått missfall har blivit gravida kort därefter. Någon sa att kroppen är mer inställd på barn efter ett missfall och gravidhormoner finns kvar till viss del som är gynnsamt. Om det är rätt eller inte vet jag inte, men det kan gå fort.

Och som läkaren sa till mig: "kvinnor som får missfall får barn, det är kvinnor som aldrig blir gravida som får kämpa extra".

Önskar dig all lycka, och jag lovar dig. När du sitter med din nyfödda i famnen så kommer du vara så extremt tacksam över att det blev just han/hon. Det var iallafall jag. Hade jag inte fått missfallet så hade jag aldrig fått just min dotter, och det är en fruktansvärd tanke nu i efterhand.

• Anonym (lk)

Beklagar det inträffade.
    Det är rätt vanligt att kroppen spontan "aborterar" graviditet upp till 8-10 veckor, mer och mer sällan efter detta
    Kan vara så det inte tagit sig så bra, en del säger att det är för kroppen stöter bort pga att fostret inte utvecklats sig rätt.
    Det är därför man säger man kanske ska vänta med att berätta man är gravid, tills man nått vecka 12.
    Så jag ser på det som att man är "inte riktigt" gravid innan man når dessa veckor.

Själv varit med om detta, i v10(man).
    Man blir ledsen den saken är säker.
    Men efter man läst upp sig, och förstått lite mer.
    Så ser man på det på ett annat sätt.
    Sen fick vi komplikationer i en senare graviditet, väldigt långt in.
    Där hon började blöda och få ont, hon var säker på att det var ett missfall på G.
    Och sjukvårdspersonal börja guida oss på  avdelningen för för tidigt födda barn.
    Då dom trodde det antingen kommer nu, eller att de måste ta ut barnet.
    Dock hade vi tur, allt la sig igen, och föddes i rätt vecka.
    Men man blev väldigt orolig att det skulle ske nått tråkigt.

Svar på tråden har fått missfall