• Jenny 808

Vilken ras ska vi välja?

Hej,

vi har beslutat oss för att köpa hund och väljer mellan Irish softcoated wheaten terrier och en Cockerspaniel. Någon med erfarenhet?

Jag är inte så glad för hundar som fäller FÖR mycket
    Vi har tre hemmavarande barn i åldrarna mellan 7-14 år
    Vi bor i villa med normalstor trädgård
    Vi bor nära hav och skog
    Hunden behöver aldrig vara ensam mer än 4 timmar i sträck och 3-4 dagar i veckan är här alltid någon hemma i stort sett hela dagarna
    Vi ser oss som en sportig familj som gärna är ute och springer och promenerar

Hälsningar
    Sara

• Svar på tråden Vilken ras ska vi välja?
  • Vinterliljan

Vi är en barnfamilj med hund. Vi har en snart 3 år gammal Papillon. Papillon är enligt mig den mest ultimata familjehunden. De vill vara med sin familj och hänger med på allt, bara de får. De är smarta och lättlärda, älskar att träna och är duktiga både på lydnad och agility och rallylydnad t ex. Och lika gärna som att de tränar och håller igång, ligger de lika gärna i soffan en fredagkväll och myser i någons knä. Friska och sunda hundar! Vår hund är inte "skällig" och fäller inte alls mycket. Det hon fäller lägger sig i någon hörna som en liten boll bara. Cirka en gång i veckan får man borsta lite lätt igenom pälsen, annars kräver de ingen klippning eller liknande.

• Anonym (Staffe)

Staffordshire bullterrier, Fäller knappt något (ingen pälsvård), en riktig familjeclown med fullt ös, som kan stänga av och slappa i soffan! Enda nackdelen som jag kan se är att ialla fall min hatar regn, rusk snö och kyla, men det ordnas med ordentliga kläder!

• Dexter dot com
    Jenny 808 skrev 2016-04-03 10:41:22 följande:

Hej,

vi har beslutat oss för att köpa hund och väljer mellan Irish softcoated wheaten terrier och en Cockerspaniel. Någon med erfarenhet?

Jag är inte så glad för hundar som fäller FÖR mycket
    Vi har tre hemmavarande barn i åldrarna mellan 7-14 år
    Vi bor i villa med normalstor trädgård
    Vi bor nära hav och skog
    Hunden behöver aldrig vara ensam mer än 4 timmar i sträck och 3-4 dagar i veckan är här alltid någon hemma i stort sett hela dagarna
    Vi ser oss som en sportig familj som gärna är ute och springer och promenerar

Hälsningar
    Sara

Vad ska ni aktivera hunden med? Vilken cocker är det du är intresserad av. Hur löser ni hundvakt fram till hunden är så trygg att den kan vara ensam några timmar alt ni får en hund som inte klarar av att vara ensam? Vad är det hos dessa raser som lockar?
  • Hallonpajen

Jag tycker OFTA blivande hundägare helt missar vad hunden besitter för mentala egenskaper! Det är mest fokus på utseende, storlek, päls och motionskrav.

För att en hund och ägaren ska trivas och må bra tillsammans behöver de mentala egenskaperna "klicka" och aktiveras. En cocker spaniel är en jakthund (fågelhund) med bl.a. behov av att få apportera. En terrier är en terrier och hr vanligtvis stor jaktlust och ganska "tjock skalle". Fundera på om det här är egenskaper ni trivs med och vill aktivera tillsammans med er hund i första hand.

Jag är själv instruktör inom SBK och håller valpkurser och ser detta hos var och varannan deltagare. Majoriteten borde välja en hund inom grupp 9 - sällskapshundar, för de är egentligen inte ute efter mer än en ren sällskapsrelation medan majoriteten av våra hundar har egenskaper som kräver mer än så.

Stolt sytok!
Svar på tråden Vilken ras ska vi välja?