• Milleman

    Vilka tygblöjor ska vi ha??

    Vilken djungel att välja tygblöjor. Hjälp mig :D

    Vi kommer använda tygblöjor hemma och engångs när vi är iväg samt på natten.
    Vi har tvättmaskin men inte tumlare.
    Det ska vara så enkla blöjor som möjligt utan en massa olika inlägg osv.

    Så vilka rekommenderar ni? :)

  • Svar på tråden Vilka tygblöjor ska vi ha??
  • Ragnar

    Enklast är väl all-in-one blöjor där inlägget är fastsytt i blöjan. Nackdelen med dem tyckte jag var att de tog längre tid att torka och ibland var man ändå tvungen att ha i ett extra inlägg. Vi tyckte bäst som pocketblöjorna. Hade det på dagtid till båda barnen. Hade lite olika inlägg och stoppade i det som behövdes beroende på hur länge det var tänkt att blöja skulle hålla tätt. Tex. ett exra inlägg om vi skulle ut. Tyckte inte alls det var obbigt att stoppa i inläggen. De bästa extrainläggen var vanliga enkla microfibertrasor.

  • Milleman
    Ragnar skrev 2016-04-03 22:05:58 följande:

    Enklast är väl all-in-one blöjor där inlägget är fastsytt i blöjan. Nackdelen med dem tyckte jag var att de tog längre tid att torka och ibland var man ändå tvungen att ha i ett extra inlägg. Vi tyckte bäst som pocketblöjorna. Hade det på dagtid till båda barnen. Hade lite olika inlägg och stoppade i det som behövdes beroende på hur länge det var tänkt att blöja skulle hålla tätt. Tex. ett exra inlägg om vi skulle ut. Tyckte inte alls det var obbigt att stoppa i inläggen. De bästa extrainläggen var vanliga enkla microfibertrasor.


    Pocketblöjor, är det dem man knäpper fast inlägg? Eller är det ytterligare en annan sort?
    Det är ju inte bra om de inte torkar över natten, gör inte all-in-one det?

    Något märke du rekommenderar?
  • Ragnar

    Pocketblöjor har en ficka där man stoppar in inlägget. De har ett ytterskikt av vattentätt PUL-tyg och ett innerskikt ur microfiber eller bambusfrotté (i alla fall de vi hade). Inlägget stoppar man in mellan dessa skikt.
    Det är 5 år sedan min yngsta slutade med blöja så jag vet inte riktig vad för märke som finns i dag. När vi började med tygblöjor till första barnet köpte vi enstaka från olika märke begagnat. När vi provat ut dem köpte vi fler av de sorter vi tyckte bäst om. Största skillnade tyckte jag var passformen. Första barnet var långt och smalt och andra var rund som en boll med tjocka lår. De blöjor som passade bäst på det smala barnet satt inte alls bra på det runda. En av favoriterna som min syster nu har till sina barn, det är tredje barnet som använder blöjorna och de ser ut att duga till ett till, är Fuzzi Bunz. Det var de dyraste blöjorna vi köpte, men de håller som sagt för många barn. Annars dög faktiskt de billigare märkena lika bra, fast de blev fortare slitna och var många helt slut efter andra barnet. Då var resåren runt låren uttöjd och knappar och kardborreband började släppa på de blöjor sam var mest använda. Vi köpte mycket blöjor från England, bland annat för att där fanns ett större utbud för 10 år sedan och så var de billigare. Förutom Fuzzi Bunz hade vi blöjor från Totsbots, Nature babies, Englabossa, p'tits dessous. Men som sagt idag finns det mycket fler märken.

Svar på tråden Vilka tygblöjor ska vi ha??