• LillaLoppi

Vart går "gränsen" för ung förälder?

Hej!

Jag undrar vart NI tycker att "gränsen" går för att kunna kallas 'ung förälder'?

Vid vilken ålder, som senast, ska man ha fått sitt första barn för att kunna kallas 'ung förälder'?

Går gränsen vid sista tonåret, tidigare eller senare?

Anledningen till frågeställningen är en diskussion mellan två olika personer som är väldigt oense ifrågan.

NÄR NI RÖSTAR så vill jag att ni ser till enbart ÅLDER, och alltså INTE vart man bor osv. För en 20-åring på landsbygden är lika gammal som en 20-åring i storstan. ;)

FRÅGAN I OMRÖSTNINGEN: Vid vilken ålder kan man, som äldst, kalla sig 'ung förälder'?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vart går "gränsen" för ung förälder?
  • Carambolan

En "ung förälder" för mig är någon som på grund av sin ålder är så ung att den behöver särskilt stöd eller hjälp för att klara av sitt föräldraskap och försörja sitt barn. Till exempel nån som fortfarande bor hos sina egna föräldrar och pluggar på gymnasiet. Så upp till 19-20 kanske?

Jag fick första när jag var 24. Då hade jag hunnit ta examen och jobba ett par år. Kände mig inte som en ung förälder utan som en helt vanlig förälder. Däremot var jag 5-10 år yngre än alla andra i min mammagrupp (Stockholm) så ur det perspektivet var jag ung.

• Anonym (Lisa)

ung mamma är under 25 år.Medelålder:25-35 åringar.Efter 36 år lite äldre mamma,från 40 år-50 år gammal mamma.

• Butterscotch

Medelåldern för förstagångsföderskor är väl runt 30, så då tycker jag att man är ung mamma om man får barn innan 25 års ålder.

• Mrs Green

Ung förälder tycker jag väl att man är upp till 23-25 ungefär, men jag ser det inte som något konstigt eller negativt. Bara ett konstaterande att man är ung.

FÖR ung tycker jag är om man är ett barn själv, alltså inte myndig.

• Anonym (!!)

Under 18 tycker jag är ungt. 

• Ego Lovers
    Anonym (S) skrev 2016-04-04 16:07:24 följande:

Tycker allt under typ 27-28 är ungt! Sen är det "normalgammalt" upp till kanske 38-40 då man blir en relativt "gammal" förstagångsmamma.

35-45 är yngre medelåldern. När jag var 28 hade jag redan fyra ungar och ansåg mig definitivt inte som ung utan vuxen
  • Physalis

Röstade på 23.

Jag tänker att man ska ha hunnit vara vuxen ett litet tag iaf, slutat vara en osäker tonåring, skaffat sig lite skinn på näsan och helst anse sig ha lärt sig någon visdom som man kan ge sitt barn. Man ska helt enkelt anse sig själv vara en lämplig förebild för sitt barn.

• Anonym (Anna)

Jag tycker att under 25 så är man en ung mamma. Men upp till 30 är man fortfarande ung i mina ögon vare sig det gäller att skaffa barn, bli chef eller vad som helst.

Jag blir 27 snart och ska få mitt första barn i sommar. Min familj tycker jag är alldeles för ung men det beror enbart (är jag övertygad om) att jag är yngsta barnet av sex och dom ser mig fortfarande som en femtonåring. När min mamma var i min ålder hade hon tre barn och var gift sen flera år vilket jag påpekat men det är ju inte samma sak tycker dom. Allt handlar om mognad tycker jag. Jag är absolut mogen för barn och har längtat sen jag var i skolåldern men jag vill ha trygghet och stabilitet för mitt barn innan jag sätter det till världen. Nu har jag det och är mer redo än mina syskon var när dom fick sina första. Dom började få panik för att bli för gamla och skaffade för att "det var dags".

• Anonym (S)
    Ego Lovers skrev 2016-04-04 22:44:07 följande:

35-45 är yngre medelåldern. När jag var 28 hade jag redan fyra ungar och ansåg mig definitivt inte som ung utan vuxen

Fast om du hade fyra barn vid 28 så var du ju verkligen en ung mamma.
  • Duckan

Under 25 la jag rösten på.
    Bor i Stockholm och här är det ju väldigt vanligt med mammor över 30 medan mina släktingar norröver har fått barn i mycket yngre ålder än så.

• fluu

Jag skulle säga att man är ung förälder när man är under typ 22. Riktigt ung när man är under 18.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Fru Ve

22 eller yngre då är man ung tycker jag. Under 20 väldigt ung.

• Anonym (25)

Jag tycker nog att man är en ung förälder om man är under 25 år. Med det inte sagt att man automatiskt är FÖR ung, men nog faller man under kategorin "ung". Jag var själv 21 och 23 när jag fick mina, anser att det är skillnad på det och att vara tonårsmamma men visst var jag fortfarande ganska ung då. Långt ifrån alla skulle vara redo att bli förälder i den åldern tror jag, sett till många av mina jämnåriga.

Nu kommer jag vara 29 när trean kommer, statistiskt är jag väl fortfarande ganska ung egentligen men skulle inte själv placera mig i den kategorin längre.

Svar på tråden Vart går "gränsen" för ung förälder?