• famratt

Hembesök av familjerätten

Jag jobbar på familjerätten och går just nu en utbildning i vårdnadsutredningar på Ersta-Sköndal i Stockholm. Jag undersöker just nu varför vi gör hembesök i våra vårdnadsutredningar och vad vi skulle kunna förändra.
    Har du haft besök av familjerätten i en vårdnadsutredning? Hur uppfattade du hembesöket? Hade du blivit förberedd innan om varför de gjorde hembesök? Hur reagerade barnet/barnen under och efter hembesöket? Skulle du vilja ge ett råd till familjerättssekreterare kring vad vi ska tänka på vid ett hembesök?
    Du får förstås svara anonymt. Jag skulle vara tacksam för svar!

• Svar på tråden Hembesök av familjerätten
  • Långbenopluto

Märklig frågeställning... jag skulle snarare vilja veta varför ni isåfall inte skulle göra ett hembesök.

Ni ska väl självklart se hur barnet har det i sin hemmiljö...eller?

• famratt

Nja, det är ju det som många tänker att man ska. Men på familjerätten så ska man främst träffa barnet och få lite kontakt med det inför att man ska träffa barnet för samtal. Inte redovisa för rätten hur många rum osv. de har. Vi ska inte bedöma hur hemmet "ser ut". Men skulle det vara så illa att ett barn inte bör vistas där måste vi ju göra anmälan till socialkontoret. På familjerätten utreder vi ofta familjer där det inte alls finns frågetecken kring hemmiljön.

Jobbar man med att utreda enligt 11:1 socialtjänstlagen (det som kallas barnavårdsutredning) så gör man ju hembesök för att se hur barnet har det i hemmet. Då har man ju fått in en anmälan om oro vilket gör att man oftast vill se hur hemmiljön ser ut.

• famratt

Det jag skulle vilja veta är just hur man på familjerätten kan göra för att inte göra det så laddat att man gör hembesök. Att det inte handlar om att vi ska bedöma hur städat det är, hur hemmet ser ut, osv, som jag kan tänka mig att föräldrar är spända inför. Utan att det helt enkelt handlar om att få träffa barnet i dess hemmiljö.

• Långbenopluto

Jag menar verkligen inte att ni ska kolla hur städat det är, hur många rum etc etc...

Man kan säga mycket om en familjs atmosfär bara av att vara inne hos dom.

• famratt

Någon som skulle vilja berätta om hur det varit att få hembesök av familjerätten?

Svar på tråden Hembesök av familjerätten