• millaneze

7 månaders bebis som har svårt att sova!

Jag har en pigg och glad tjej på 7 månader som haft problem med sömnen från dag 1. De första veckorna hade hon ont i magen och kunde skrika i timmar. nattetid Jag provade mjölproteinfri kost med den hjälpte inte. Efterhand blev magen bättre men sömnen var och är fortfarande ett problem. Ska tilläggas att hon sov i vår säng de första 4 månaderna. Hon vaknade då varannan timme för att äta vilket kändes helt ok de första månaderna. Fick höra att hon nog skulle sova bättre när hon började äta fast föda. Vid 4 månader provade vi med gröt innan läggdags, men det blev inte bättre. Jag beslutade att sluta nattamma för DÅ skulle sömnen bli bra hade jag hört.Efter några tuffa nätter så slutade hon amma nattetid. Men inte blev sömnen bättre för det. Vi beslutade att prova eget rum eftersom hon är väldigt lättväckt. Det funkade inte heller, vi fick springa in stup i kvarten. Blev istället tillbaka till vårt rum i spjälsängen. Nu vaknar hon minst 4 gånger per natt. Igår natt blev det varje timme. Hon är ledsen och ligger och vrider och vänder på sig. Somnar om efter en stund men vaknar snart igen.Nu funkar det inte heller att lägga henne i vår säng.Hon sover dåligt ändå och ligger och sparkar och fäktas. Att natta henne vid 19.30 funkar oftast bra. Hon får gröt och välling innan läggdags. Sover 3*30 min dagtid. Vet inte vad vi ska göra längre, försöker hålla ut och tänka att det vänder men känns hopplöst just nu! Någon som har något tips på vad vi kan göra?Eller bara hoppas att det vänder snart...

• Svar på tråden 7 månaders bebis som har svårt att sova!
  • Flickan och kråkan

Jag vet inte om du tycker att det är någon hjälp, men jag tycker att det låter som ett fullkomligt normalt barn. Jag har tre barn och de har sovit precis på det viset och följt sömnutveckling som den inte sällan ser ut.

De första månaderna så vaknar de just runt varannan timme för att amma. Helt normalt. Därefter så börjar de komma in i separationsfasen som är en kraftig utvecklingsfas. För våra har den på olika sätt märks, men har legat traditionella mellan 5-10 månadersåldern cirka. med en topp runt 8-9 månader. Då har de sovit ruskigt illa. Äldsta sov rätt ok med 1,5 timmes mellanrum. Mellan var "hopplös", vaknade konserven var 30-60 minut. Yngsta var något mellan ting, oftast runt en gång i timmen, men en del längre pass periodvis. Han kunde dock ha någon period under natten då han inte kunde somna om. Kunde få vara uppe och vagga och greja i en timme eller två. 

Tre väldigt vanliga barn, som ungefär samtidigt åldersmässigt började sova hela nätter utan att vi förändrat något - vid 11, 13 och 14 månader. Handlar om utveckling skulle jag säga....om det är någon tröst i sömnträsket .

Har samsovit länge med alla våra barn - flera år - alltså både före och efter de hade uppvak.

• millaneze

Jo jag tänker nog också att det går över snart (eller någon gång iaf:) om inte annat i tonåren:)
    Känns skönt att veta att jag inte är ensam. Känns som att alla andra har barn som sover hela nätterna vid det här laget!

• annasv1980

Min son är 8 mån och han slutade med nattmål vid 3 mån redan. Jag njöt av att få sova längre och längre. MEN, med det kom andra problem istället. Han verkar extremt känslig för luft (rapar och gaser). Medan han fortf bara drack ersättning och åt gröt var det rapar som han inte fått upp som störde vår nattsömn. När vi vid 6 mån därför påskyndade att börja med fast föda för att slippa flaskorna som gjorde att han svalde luft så har han istället fått väldigt mycket gaser. När det varit som värst har han väckt mig minst en gång i halvtimmen och jag buffar honom med ena armen till sömns igen. En bra natt kanske är tre uppvak. Ibland vill han dricka lite vatten. På hela tiden har han sovit lugnt en hel natt endast vid två tillfällen. Då vaknade jag ändå för att jag inte hade hört honom och var rädd att han inte andades. På något sätt vänjer man sig vid tröttheten. Eget rum för honom är inte att tänka på tills detta är bättre.

• calabalic

Vår son sov väldigt dåligt fram tills för ca en månad sen (han är ca 10 mån nu). Somnade sent på kvällen ca 23 och vaknade ofta en gång i timmen hela nätterna, han fick nog bara ca 6-7h effektiv sömntid per natt. Ville alltid snutta eller äta ur flaska. Och ja, vi hade testat det mesta av alla tips, utom såna där sömnkurer när man inte ska ta upp trots skrik, för det ville vi vänta med. Vändningen kom för en månad sen när sömnen gradvis blev bättre och nu somnar han oftast vid 20 och sover hela natten fram till ca 6 utan uppvak. Jag vet inte exakt vad det beror på men kan vara t ex att jag helt slutade amma (dock ammade jag väldigt lite sista månaden och inget på nätterna), att vi bytte från mamma- till pappaledig, eller att sonen lärde sig krypa och på annat sätt blev betydligt mer rörlig = gör av med mer energi på dagarna. Men jag tror att han mest av allt helt enkelt blev mogen för att sova bättre och djupare.

Omkring 7-8 mån kändes det hopplöst och jag trodde det skulle ta år att få ordning på sömnen. Var så frustrerad att "alla andra" barn i samma ålder sov mycket bättre. Men sen vände det snabbt som sagt. Visst blir det fortfarande vissa bakslag-nätter men inte så ofta längre. Hoppas det ger dig lite hopp! :)

• NollÅtta

Låter helt normalt för ett spädbarn. Det är bara att bita ihop tyvärr. Våra barn har börjat sova bättre när de blivit ca 1 år

Son född -10 och Dotter född -13
Svar på tråden 7 månaders bebis som har svårt att sova!