• isolande

Hur får man barnen att sluta suga sig till sömns?!

Har en 3-åring och en snart 5 åring.

5-åringen har sugit på tummen sen bebisåldern och har även en snuttefilt när hon sover. Hon suger aldrig på tummen dagtid. Vi har pratat mycket om att sugandet borde avslutas, att det förstör tänderna och att hon är stor nu. Hon försöker verkligen. Har själv utarbetat ett alternativ där snuttefilten ligger under näsan och hon pillar på den utan att ha tummen i munnen. Men vi vet ju att hon suger ändå när det väl kommer till kritan.

3-åringen har napp, enbart när han sover. Han har jättetrångt i munnen så knappt mjölktänderna får plats. Han har ett jättestort överbett som inte bara beror på nappen utan för att det är något som "ligger i släkten". Tandläkaren sa i fredags att han behöver sluta med napp.

Sagt och gjort, vi nattade utan nappen. Gick hur bra som helst och vi var glada i hågen och tänkte att GUD vad ENKELT! Tills kvällen därpå då vi ser att han istället för nappen kör in en av armarna på sin dinglis (snuttefilt) i munnen och suger på den.... Då tog vi beslutet att ge tillbaka nappen eftersom den känns fräshare att suga på än filten. Dessutom är nappen mindre i storlek än hela armen av ett gossedjur som borde göra mer skada.

Men hur gör vi nu? Känns väldigt brutalt att samtidigt ta både napp och snuttefilt från barnen. Känns inte ok att hon får ha sin om inte han får (de delar rum). Hur har ni andra gjort? HJÄLP!

• Svar på tråden Hur får man barnen att sluta suga sig till sömns?!
  • mammalovis

Jag läste ett avsnitt i boken Smakäventyret av Anna Fernholm om just bettet. De hade jämfört människor i olika delar av världen samt även historiskt via utgrävda skelett att ju mer processad mat och socker desto sämre bett och tandhälsa. Så för att tänderna ska få bättre plats när de permanentas behövs hårdare föda som nötter, råa morötter mm.

Suger barnet på napp under natten eller kan ni ta ut den när barnet somnat?

Vår dotter vill ha nappen jämt när hon var 2,5 år. Detta var vid jul så sambon drog en historia att tomtebebisarna behövde låna dem och hon fick dem när hon skulle sova. Sedan bet hon sönder en efter en och vi sa att hon inte får några nya. Vi varnade henne nä vi kom till sista nappen. Sedan bet hon sönder den med och fick somna utan. Det gick förvånansvärt bra, även om vi köpte hem en extra omgång om det skulle bli kris.

Jag tror det underlättade mycket att hon var så förberedd på det, annars hade vi ju ingen brådska mer än skära ner kraftigt under dagtid. Så prata med barnet hur ni ska göra och påminn om vad tandläkaren har sagt.

• Fru Ve

Jättesvårt detta med att suga på tumme. Jag gjorde själv detta som barn vilket resulterade i att jag fick ha flera olika tandställningar när jag blev lite äldre. Jag slutade inte förrän jag fick en tandställning som fyllde ut hela munnen så jag absolut inte kunde stoppa in tummen. Tror jag var 8-9 år då. 

Ni kanske måste ta av barnen både snutten och nappen samtidigt. Mina barn har fått skicka sina nappar till tomtens bebisar och skickat med ett brev där de fått önska sig en viss leksak istället. Det är nog lättast om båda barnen skickar iväg sina snuttar samtidigt tänker jag. 

Ett mycket effektivt men rätt elakt sätt att få barn att sluta med tumme är ju att pensla på "stopp å väx" som smakar illa. Samtidigt får man ju väga för och emot om barnen får förstörda tänder vad som är mest elakt =(

Svar på tråden Hur får man barnen att sluta suga sig till sömns?!