• Anonym (Lola)

Ska jag säga som det är till AF?

Jag har ett funktionshinder som innebär att jag behöver en specialanpassad arbetsplats. Jag har nu varit i kontakt med AF som sagt att jag har rätt till att få ett så kallat anställningsstöd till den arbetsplats där jag blir anställd och de har lovat att kontakta mig när det är min tur att få hjälp (de har tydligen fullt upp på AF för närvarande). Jag har sökt jobb och hittat en arbetsplats där de ev kan tänkas vara intresserade av att anställa mig mot sådant stöd och jag har meddelar AF detta. AF segar dock och säger att de ska kontakta arbetsplatsen (vilket de ännu inte gjort) samt hjälpa mig.

Jag börjar känna att det är ganska brådskande eftersom jag är gravid och jag är rädd att arbetsplatsen inte ska vilja ha mig pga detta om det börjar synas. Jag är nu i vecka 13 och ännu syns ingenting alls, men det är ju bara en tidsfråga. Ska jag säga till AF som det är, nämligen att jag är gravid och att de behöver skynda sig? Jag börjar som sagt bli ganska stressad över att de tar sådan tid på sig när jag nu har hittat en arbetsplats och det enda jag behöver är att AF godkänner dem och fixar med alla papper samt låter mig träffa sjukgymnasten där. Jag kan inte börja jobba innan detta är klart, för då bryter jag mot deras regler. Vad ska jag göra? 

• Svar på tråden Ska jag säga som det är till AF?
  • Anonym (Js)

Ja det tycker jag du ska göra.

• Anonym (Lola)
    Anonym (Js) skrev 2016-04-06 17:41:40 följande:

Ja det tycker jag du ska göra.

Ok, har funderat fram och tillbaka på detta. De sa till mig redan för 5 veckor sedan att de skulle kontakta arbetsgivaren då, men har ännu inte gjort det. Jag börjar dessutom känna mig jävligt tjatig som hör av mig till dem och frågar när det är min tur och när de ska ordna med allt så jag kan dra igång. Får hela tiden samma svar att jag är nästa på tur, men det händer ändå ingenting.

Det kan ju tyckas att det var dumt att bli gravid nu, men vi har försökt i över 1,5 år och började när jag hade annat jobb, jag är 37 nu och abort är knappast aktuellt. Vi har inga barn.
  • Anonym (Js)

Du har ju inte gjort något fel. Tror inte ens af får berätta? Samtidigt kommer ju arbetsgivaren snabbt upptäcka att du är gravid.

• Anonym (Lola)
    Anonym (Js) skrev 2016-04-06 17:54:54 följande:

Du har ju inte gjort något fel. Tror inte ens af får berätta? Samtidigt kommer ju arbetsgivaren snabbt upptäcka att du är gravid.

Jag har blivit lovad en fast tjänst och kommer att berätta för arbetsgivaren direkt när jag fått anställningen. Dock så tror jag att jag kommer kunna gå ett tag till innan ses syns, för man ser inget alls på mig än. Verkligen inget.
  • Anonym (Js)

Okej, hoppas de tar det bra.

• Anonym (E)

Jag tycker nog att du ska vara öppen om grav både till AF och arbetsgivare, dom har ju ingen rött att neka dig anställning pga graviditet. Jag har haft en arbetskamrat som inget berättade och det skapade ganska mycket irritation hos många. Försök att lägga fram det på ett snyggt sätt.

• Anonym (Lola)
    Anonym (E) skrev 2016-04-06 20:36:00 följande:

Jag tycker nog att du ska vara öppen om grav både till AF och arbetsgivare, dom har ju ingen rött att neka dig anställning pga graviditet. Jag har haft en arbetskamrat som inget berättade och det skapade ganska mycket irritation hos många. Försök att lägga fram det på ett snyggt sätt.

För arbetsgivaren tänker jag inte berätta det förrän jag har anställningen som sagt, i värsta fall så får jag säga att jag inget visste om graviditeten förrän senare. Vill verkligen inte riskera nåt och har ingen skyldighet att berätta förrän jag har anställningen på pappret. Det vore jävligt korkat annars. 

AF har jag dock bestämt mig för att jag ska berätta det för. 
  • Anonym (Arbetsgivare)
    Anonym (E) skrev 2016-04-06 20:36:00 följande:

Att berätta för arbetsgivaren att man är gravid innan man är anställd leder sällan till något gott. Vi får inte diskriminera pga graviditet, men det är inte direkt svårt att hitta vägar runt för att välja bort någon som är gravid. Det går att hitta många andra orsaker.

Och att det skapas irritation bland kollegor och chefer när det kommer fram efter att ett anställningsbevis finns är för att de vet att det kommer att innebära påfrestningar och uppoffringar.

Vikarier, frånvaro, fler som slåss om ledigheter vid högtider etc.

Vet vi inget får vi ta smällen när den kommer, om än det är kort efter anställningen eller inte.
Svar på tråden Ska jag säga som det är till AF?