• wioop

Varför välja en hund man inte klarar av?

Jag förstår verkligen inte varför folk med noll kunskap och som inte är beredda att träna sin hund (både fysiskt och psykiskt) väljer svårare raser? Nu syftar jag på pitbull, amstaff, rottweiler, mastiffs osv. Dom är helt underbara om de tränas rätt och får stimulans. MEN om man inte klarar av att stimulera och träna den PSYKISKT eller inte ens förstår vad det är man har i kopplet så ska man inte köpa en sån ras. För de är sådana ägare som skapar hundar som gör att hela rasen dras över samma kam. 

Så kan någon förklara för mig varför man köper en sådan hund när man inte klarar av den? Varför inte börja med en "lättare" ras som inte kräver lika mycket? Varför inte välja en ras som passar din livsstil? Jag förstår att en del tycker det ser "tufft och coolt" men är det verkligen enda anledningen? 

Jag blir bara så jäkla arg för dessa hundar får inte en chans till ett bra liv pga ignoranta idioter. 
  • Svar på tråden Varför välja en hund man inte klarar av?
  • tundra

Måste ta tillfället i akt att kräkas på min granne som flyger som en vante bakom sin amstaff, den släpar henne på mage över asfalten när den får syn på mina hundar.
    Sen släpper hon mjäkigt kopplet.
    Hatar hatar hatar den haggan som inte har vett att omplacera hunden.
    Inte har hon vett att be om ursäkt heller. Inte ens när hundjäveln rev av suffletten på min barnvagn när sonen satt i.
    Morr.
    Jag flyttar i april thank god.

• Anonym (F)

Jadu. Mer lätt tränade hundar finns inte så de borde inte ha hund överhuvudtaget.

• Lonte9

Folk kanske inte vet vad de ger sig in på och tror att det är lättare än vad det är?
    Nog jobbigt med en "vanlig" hund :)
    Kanske varierar mellan hundar också.

• wioop
    tundra skrev 2016-04-07 13:50:40 följande:

Måste ta tillfället i akt att kräkas på min granne som flyger som en vante bakom sin amstaff, den släpar henne på mage över asfalten när den får syn på mina hundar.
    Sen släpper hon mjäkigt kopplet.
    Hatar hatar hatar den haggan som inte har vett att omplacera hunden.
    Inte har hon vett att be om ursäkt heller. Inte ens när hundjäveln rev av suffletten på min barnvagn när sonen satt i.
    Morr.
    Jag flyttar i april thank god.

Ring länsstyrelsen! Fyfan blir så arg på dessa människor. De ser så illa ut när man inte ens kan hålla sin hund i koppel. 
    Hoppas de inte hänt något allvarligt med dina hundar eller son. Men man blir ju trött på de. Skönt att du kommer flytta ifrån idioten i alla fall.
    Borde va körkort på alla hundar enligt mig! 
    Bara nyfiken, vad har du för raser? 

Såg nyss på facebook om en tjej som har en kamphund och den är aggressiv och hugger henne när de är ute och går och han vaktar maten med sitt liv (?) :) 
    Länsstyrelsen borde ta tag i såna här fall oftare och omplacera dom stackarna.
  • wioop
    Lonte9 skrev 2016-04-07 14:00:51 följande:

Folk kanske inte vet vad de ger sig in på och tror att det är lättare än vad det är?
    Nog jobbigt med en "vanlig" hund :)
    Kanske varierar mellan hundar också.

Logisk sätt borde man läsa om raserna innan man bestämmer sig för att köpa en viss ras och därmed veta vad den kräver. Om man senare märker att de va svårt kan man lämna tillbaka till uppfödaren eller omplacera. Tyvärr avlivar de flesta dessa "svåra" hundar istället för att de ska få en riktig chans. 
  • wioop
    Anonym (F) skrev 2016-04-07 13:56:20 följande:

Jadu. Mer lätt tränade hundar finns inte så de borde inte ha hund överhuvudtaget.

De är sant. Men antagligen misshandlar dom hundarna psykiskt så de blir fel där.

Jag vet en person som va nära till mig som stängde in en rottweiler i ett litet hörn utan vatten eller mat en hel dag och bara släppte ut den på en liten liten gård för att rastas. Jag tog senare hand om den hunden och den va så underbar och lättlärd. 
  • Anna74a

Jag har haft en rottweiler och jag blev helt förundrad över vilken behaglig hund det var att ha i sitt liv.
    Helt underbar, lugn och cool och skällde sällan. Klok och lydig utan extremt mycket träning.
    Ett extremt charmtroll som folk pratar om och saknar långt efter hans bortgång.

• Anonym (Utseende)

Tror alldeles för många köper hund utefter utseende och fattar inte att de olika raserna har olika egenskaper.

Minns att det t ex var ett stort problem när filmen 101 dalmatiner kom ut och väldigt många köpte dalmatiner utan att veta något om rasen, och i vissa fall hundar i huvudtaget.

• Dexter dot com
    wioop skrev 2016-04-07 13:43:56 följande:
    Jag förstår verkligen inte varför folk med noll kunskap och som inte är beredda att träna sin hund (både fysiskt och psykiskt) väljer svårare raser? Nu syftar jag på pitbull, amstaff, rottweiler, mastiffs osv. Dom är helt underbara om de tränas rätt och får stimulans. MEN om man inte klarar av att stimulera och träna den PSYKISKT eller inte ens förstår vad det är man har i kopplet så ska man inte köpa en sån ras. För de är sådana ägare som skapar hundar som gör att hela rasen dras över samma kam. 

Så kan någon förklara för mig varför man köper en sådan hund när man inte klarar av den? Varför inte börja med en "lättare" ras som inte kräver lika mycket? Varför inte välja en ras som passar din livsstil? Jag förstår att en del tycker det ser "tufft och coolt" men är det verkligen enda anledningen? 

Jag blir bara så jäkla arg för dessa hundar får inte en chans till ett bra liv pga ignoranta idioter. 
    Jag tror att det till stor del beror på att det finns billiga blandrasvalpar tillgängliga hos personer som inte bryr sig ett dugg om vem dom säljer till. Dom flesta idag har råd att spontanköpa en söt valp utan att behöva tänka efter vad den kommer kräva och vilka behov den har. Renrasiga hundar hos seriösa uppfödare kostar en hel del och uppfödarna ställer oftast rätt stora krav på sina valpköpare men annonssidorna svämmar ju över av blandrasvalpar för en billig slant och ibland gratis.
  • wioop
    Dexter dot com skrev 2016-04-09 11:00:10 följande:
    Jag tror att det till stor del beror på att det finns billiga blandrasvalpar tillgängliga hos personer som inte bryr sig ett dugg om vem dom säljer till. Dom flesta idag har råd att spontanköpa en söt valp utan att behöva tänka efter vad den kommer kräva och vilka behov den har. Renrasiga hundar hos seriösa uppfödare kostar en hel del och uppfödarna ställer oftast rätt stora krav på sina valpköpare men annonssidorna svämmar ju över av blandrasvalpar för en billig slant och ibland gratis.
    Kan ju stämma rätt så bra. Dom ser "tuffa" ut och är billiga och dessutom inga krav på dig som ägare = perfekt. 
    Oerhört tråkigt i alla fall, hundarna får ju ett skit liv
Svar på tråden Varför välja en hund man inte klarar av?