• aaddnniill

2åring har kramper får ingen diagnos

Jag är extremt orolig för min två-åriga son som har haft kramper från och till i över ett år.
    Den första krampen kom precis efter hans ettårs-dag i mars förra året. Krampen slutade av sig själv innan ambulansen kom men eftersom han inte hade feber drogs det igång en utredning. Han fick göra CT som inte visade något och också gjort två sömn-EEG som inte visade något. Kramperna sedan kommit tillbaka varje gång han har varit sjuk. Under sommaren hade vi tur och han hade bara feber en gång på ett halvår, men han fick en kort kramp efter 1-årsvaccinet som han fick i juli. Vi har träffat en barnneurolog från och till men han bortförklarade allt som feberkramper.
    Efter mässlingvaccinet i Oktober, fick han inte feber men fick ändå en kramp som var annorlunda än de tidigare. Nu ryckte han inte utan var bara stel och stirrade. Efter det började neurologen ändå undra om han har någon form av epilepsi, så min son fick prova trileptal. Det har inte fungerat överhuvudtaget utan han får fortfarande kramp (ibland upp till 4st) Vid varje sjukdomstillfälle. I julas började han också få korta början till kramp, där han rycker till i någon sekund och sedan blir slapp och trött som efter en vanlig kramp.
    I förrgår var vi hos en ny neurolog som inte heller kan svara på några frågor och igår fick min son ännu en "början till kramp" helt oförklarligt. Nu hade han inte heller feber.

Värt att tillägga är också att min son är sen med talet och inte säger mer än några ord fortfarande. Han är dock väldigt glad och social med andra barn, så läkarna tror inte att han har autism. Han har även bra motorik.

Jag vet inte hur jag ska orka längre utan att få ett svar på vad det här beror på. Utredningen har hållit på i över ett år utan något resultat och min man som inte är orolig alls blir extremt irriterad på mig eftersom jag är så ledsen över det här.

Är det någon annan som är/har varit i en liknande situation?

• Svar på tråden 2åring har kramper får ingen diagnos
  • B3rgman

Hej!

Jag är i exakt samma situation som dig.

Min som blir 2 år nästa månad och har haft flertal kramper både när han vart sjuk och inte, sista var 2 april. Han har gjort flertal EEG undersökningar MR, hjärna och masser av prover men inte hittat nått avvikande. Han har även flertal frånvaroattacker per dag. Men läkarna har valt att inte prova någon medicin och just nu står utredningen helt stilla. Jag är både arg, ledsen och förtvivlad att inte bli tagen på allvar.

Svar på tråden 2åring har kramper får ingen diagnos