• Ef123

Skaffa hund

Hej, har en fundering på att skaffa hund.

Har en dotter på 3,5 varannan vecka kch en på fem månader.

Lite tips på ni som har barn och skaffat hund? :)

• Svar på tråden Skaffa hund
  • Anna74a

Jag hade nog väntat ett par år med tanke på stressen som kan uppstå när bebisens och hundens rutiner och behov krockar.
    En hundvalp ex är ju som en bebis några månader framöver.

• Dexter dot com

Fundera på om du verkligen orkar ha 100% koll all vaken tid på både barn och valp och orkar du upp på nätterna för att valpen måste ut när du har småbarn? Valpar kan vara otroligt krävande och det är inte alltid skoj att behöva springa ut med en valp flera gånger i timmen . Var gör du av barnen när du sekundsnabbt måste ut med valpen både natt och dag?
    Hur löser du hundpassningen när mammaledigheten är över?

• wioop
    Dexter dot com skrev 2016-04-09 10:00:19 följande:

Fundera på om du verkligen orkar ha 100% koll all vaken tid på både barn och valp och orkar du upp på nätterna för att valpen måste ut när du har småbarn? Valpar kan vara otroligt krävande och det är inte alltid skoj att behöva springa ut med en valp flera gånger i timmen . Var gör du av barnen när du sekundsnabbt måste ut med valpen både natt och dag?
    Hur löser du hundpassningen när mammaledigheten är över?

Jag sprang aldrig ut med min valp på nätterna. Bara sent på kvällen och tidigt på morgonen. Dumt att lära dom att dom ska kissa på natten också ;) 
  • Dexter dot com
    wioop skrev 2016-04-12 12:25:40 följande:
    Jag sprang aldrig ut med min valp på nätterna. Bara sent på kvällen och tidigt på morgonen. Dumt att lära dom att dom ska kissa på natten också ;) 
    Du hade väl tur som fick en valp som kunde hålla sig ;)  Det är väldigt individuellt om valpar måste ut eller ej på nätterna men något man ändå måste räkna med så man är förbredd. Jag har haft valpar som sovit 5-6 timmar i sträck direkt vid 10 veckors ålder och andra som behövde ut varje natt tills dom varit 6-7 månader.
  • wioop
    Dexter dot com skrev 2016-04-12 15:16:13 följande:
    Du hade väl tur som fick en valp som kunde hålla sig ;)  Det är väldigt individuellt om valpar måste ut eller ej på nätterna men något man ändå måste räkna med så man är förbredd. Jag har haft valpar som sovit 5-6 timmar i sträck direkt vid 10 veckors ålder och andra som behövde ut varje natt tills dom varit 6-7 månader.
    Tur nja, jag tror det handlar om att lära dom att dom inte får springa ut på natten hur dom vill. Min valp väcker mig om han måste kissa eller bajsa (oftast lös i magen då) men han lärde sig från början att springa ut mitt i nätterna är inget man gör. En del är för mesiga med sina valpar och låter dom gå ut under nätterna där dom egentligen ska lära sig o sova :) Inget illa menat emot dig nu, så ta inte åt dig, utan de är bara min åsikt. 
  • Dexter dot com
    wioop skrev 2016-04-13 13:55:24 följande:
    Tur nja, jag tror det handlar om att lära dom att dom inte får springa ut på natten hur dom vill. Min valp väcker mig om han måste kissa eller bajsa (oftast lös i magen då) men han lärde sig från början att springa ut mitt i nätterna är inget man gör. En del är för mesiga med sina valpar och låter dom gå ut under nätterna där dom egentligen ska lära sig o sova :) Inget illa menat emot dig nu, så ta inte åt dig, utan de är bara min åsikt. 
    Jag tar inte åt mig ;)  Har bara helt andra erfarenheter med valpar som helt enkelt inte kunnat kontrollera blåsa/tarm och behövt ut om inte olyckor ska ske inne.Det handlar helt enkelt om att vissa valpar inte fysiskt är utvecklade att kunna hålla sig , inte om att lära dom någonting.
  • chadde

Fragan gallde inte valp, utan hund. Sa adoptera en rumsren hund sa ar alla ovan namnda problem ur varlden. 

• Dexter dot com
    chadde skrev 2016-04-15 06:10:59 följande:

Fragan gallde inte valp, utan hund. Sa adoptera en rumsren hund sa ar alla ovan namnda problem ur varlden. 

En omplacering behöver ofta både rumsrenhetstränas och ensamhetstränas på nytt i ett nytt hem och risken är ju stor att det finns andra "värre" problem man istället behöver jobba bort. Jag tycker absolut man kan ta en äldre vuxen omplacering men man bör ju vara medveten om att det inte brukar vara helt smärtfritt.
Svar på tråden Skaffa hund