• Jumbii

Någon som vet...

Hej!

(Risk för långt inlägg)

Tillsammans har jag och min sambo 3 fantastiska barn..sambon har en underbar liten tös på 6 år tillsammans med en annan.

Vi har haft växelvist boende i över 1 år, fram till slutet av februari, då mamman helt plötsligt vägrar och vi enbart ska ha hans dotter 6 nätter i månaden.

Till att börja med kan jag skriva att pappan till barnen har Asperger och Ad/hd, något som han nu får medicin för. Förut hade han väldiga utbrott, dock aldrig något som barnen såg eller tog del av..när han har haft utbrott så har han varit ärlig och sagt det till deras dottern mamma.

Vi kom fram till att deras dotter skulle vara här varannan helg och ett par dagar i veckan varannan vecka tills hans utredning var klar, vilket den är, men nu vägrar hon växelvist boende.

Deras dotter är väldigt skör..har hört från väldigt tidig ålder att det är synd om hennes mamma när hon ska åka till sin pappa för att hon blir ensam hemma..även att det är synd om hennes mamma då hon bor själv med dottern och hon inte jobbar heltid.

(När vi var utomlands, plockade hon upp pengar från gatan och när vi frågar varför så säger hon att hon plockar dem till sin mamma för hon inte har några pengar. Då var deras dotter 3 år drygt. Hennes mamma ringde varje dag för att berätta att hon saknade henne och att hon var ledsen hemma.)

Deras dotter ringde en dag och ville komma och då säger hennes mamma "-du får lägga tillbaka godispåsen om du vill till pappa"

Det har även hänt att dottern ska komma hit och hälsa på, men kan ringa och vara ledsen och säga att det inte går.

Vi vet också att hon "köper" dottern och att hon ger henne saker om hon berättar saker för hennes mamma som hon har gjort här.

Nu säger hon att hon inte litar på min sambos omdöme, att han är farlig för deras dotter och att hon inte vill vara här, trots det så gråter dottern varje gång hon måste åka ifrån oss.

Nu vill hon att vi ska betala underhåll till henne för att hon har dottern mer än vi, trots att vi inte har varit med och bestämt.

Vi har båda varit i kontakt med familjerätten och dem vill att vi ska skriva papper på att hon ska vara här varannan helg och ett par dagar varannan vecka.

Vi har pratat lite här hemma och vi känner att dra igång en karusell med tingsrätten kommer få stora påfrestningar på deras gemensamma dotter, vilket vi inte vill då hon är väldigt skör.

Hur är det egentligen med underhållet? Måste vi betala det trots att det är mamman som vägrar oss växelvist boende? Och hur kan man gå tillväga för att vi ska kunna få ha dottern mer här utan att hon ska behöva lida, för det kommer hon göra.

Vi vill så gärna ha lilltjejen här..hon vill vara här men tillåts inte..

Hur går vi tillväga..någon som har ett tips...

• Svar på tråden Någon som vet...
  • Långbenopluto

Ja, går ni inte till tingsrätten och driver frågan om umgänge på halvtid så måste han betala underhåll på 1573 kr/mån.

Svar på tråden Någon som vet...