linn74 skrev 2016-04-09 11:39:13 följande:
Hej alla mammor!
Just nu skrivs det lite på Aftonbladet om förlossningsskador.
Jag undrar lite hur många här inne, som lider av urininkontinens efter sin förlossning??
Du som gör det:
*Hur länge har du gjort det?
*Vilken hjälp har du fått?
*Har det slutat med att du opererat dej? Om ja, var det en lyckad operation?
*Hur har du upplevt allt? Alltså hur mår du när du lider av detta? Hur är din livskvalitet?
*Känner du att det varit lätt att prata med din sambo om detta?
*Har du kunnat prata med andra om det?
*Har du vågat ha sex trots din inkontinens?
*Om du inte opererat dej, när upplevde du att du blev bra?
Många frågor jag vet... Men detta är nytt för mig...efter mitt tredje barn...o jag undrar hur andra har det, upplever det o vilken hjälp de fått mm mm
Mvh L
Jag fick mitt första barn för snart nio år sedan och efter det fick jag problem med att hålla tätt. Jag vågade inte prata med nån om det då tyvärr. Efter en andra förlossning med ett tungt barn några år senare blev det ännu värre. Jag gjorde knipövningar och annan bäckenbotten övning men inget hjälpte jag läckte nu i princip alltid vid promenad. Det vår fruktansvärt och jag pratade inte med nån förräns en dag då jag fick nog o sökte hjälp. I den veckan pratade jag med min vän o min bästa vän vilket såklart var jätteskönt efter dessa fem år. Jag blev så småningom i princip helt fri från problemet efter en tvt-operation. (Kan behöva ett tunt trosskydd vid en löprunda tex). Är så fantastiskt att få livskvaliteten tillbaka!
Dock är jg gravid nu igen, och vet inte hur det kommer gå. Jag vill absolut inte föda vaginalt ännu en gång med tanke på att jag då måste gå igenom detta igen! Operationen kan ge vika trots snitt men har jag tur förblir effekten av den. Man kan göra om operationen men jag känner att jag ändå inte vill ta risker med den svaghet jag upplever i bäckenbotten....