Hund allergisk mot luftfuktighet?
Hej!
Vi har en hund hemma (tik, bichon havanais) som är 3 år gammal. Hon har ganska jobbiga återkommande problem med klåda. Vi har försökt gjort utredning med allt men veterinärerna kliar sig fortfarande på huvudet. Hon har ingen foderallergi, så det har vi uteslutit. Däremot så har vi tagit allergitest och då visade det att hon var lite allergisk mot mögel och något mer som jag inte riktigt kommer ihåg. Inte alls mycket dock.
Vi har försökt att se ett mönster men har lite svårt att göra det. Vi tänkte också om det hade med hormoner att göra när hon ska löpa. Hon har gått på mycket olika schampon och speciella krämer och sen även kortison. Bara kortison har dämpat och funkar så det kör vi med nu. Vill även tillägga att hon är en väldigt glad hund som bara "lider" av klådan inomhus när hon är i den perioden.
Nu till min fråga. Vi flyttade när hon var ungefär 1 år gammal till en lägenhet som verkade vara väldigt fuktig med dålig ventilation. Vi tycker att hennes klåda började när vi kom hit! Innan bodde vi på enplansvilla med bättre luft. Det har varit flertal vattenläckor (vi bor på entré-våningen) i källaren och det är vatten på våra fönster när vi vaknar, väldigt varmt inomhus och liksom inte en torr luft. Nu undrar jag om det är någon som har varit med om liknande och som kan tro att hon får fukteksem på grund av luften här inne? Vi har ständig kontakt med en jättebra veterinär som vi ska bolla lite detta med. Men tänkte bara höra om någon annan har varit med om samma sak.
Hon är ju våran bästa vän, vi skulle inte klara oss utan henne och vi flyttar mer än gärna ifrån detta om det kan vara det här stället som hennes hud inte alls trivs i ??
Tacksam för alla svar :D