• Pellabella

Hur ska jag få min sambo att fatta att han förstör för barnen?

Hejsan!
    Jag blir så frustrerad!!! Jag är 41 år och har 6 barn. Dom 4 äldsta med mitt ex. Efter den separationen träffade jag en ny man, några år yngre än jag utan barn. Vi blev tillsammans och efter ett par år fick vi 2 barn ganska tätt. Nu till problemet...sambon jamsar, mjäkar och daltar med dom små nu 3,5 och 5 år gamla. Så fort han kommer hem efter jobbet så börjas det. Gråt, gnäll och tandagnissel! Helst ska de sitta i hans knä när vi äter middag (han är taskig om han nekar). Vill 5åringen också duscha och han säger ifrån, skriks och rycks det i dörren tills han öppnar å gullar å ger med sig. Fattar han inte att han skapar beteendet??? Han jobbar periodvis mycket och vill inte vara "dum" när han är hemma. Jag har försökt att få honom att förstå att det är dumt att belöna skrikbeteendet genom att ge med sig hela tiden. Det skriks aldrig när jag duschar. Det är väl inte taskigt utan en mänsklig rättighet att få äta en måltid och/eller ta en dusch i lugn och ro någongång? Även vid läggdags börjar jag få ont i magen allt oftare. Det är alltid jag som väcker barnen och tar dem till dagis. Jag VET när de måste vara i säng för att orka upp på morgonen. Sambon åker tidigt så han ser inte hur trötta de är när han vill ha dem i knäet vid TVn och gulla långt efter läggdags. Då känner jag irritationen komma igen...ska JAG då vara den "elaka"  och slita dem ur knät för att vi ska få en hyfsad morgon? Det är ju jag som får kämpa med att få upp dem ur sängen, klä dem m.m. Det är härligt att han älskar barnen så mycket men det går överstyr. De har ju inte valt att han ska jobba långa pass och döva sitt samvete genom att ha dem uppe så de knappt kan vakna dagen efter. Detta är bara några saker av många som jag tagit upp. Ni kan ju tänka er hur det låter i en affär med pappa. Jag vill inte påstå att jag är en perfekt förälder på något vis, men lite sunt förnuft måste man väl ändå ha? Mina 2 äldsta barn är nu utflugna, har bra jobb och utbildning m.m. Jag har haft barn i snart 24 år så helt bakom flötet kan jag väl inte vara? Jag skulle så gärna vilja höra vad ni tycker.
    Har jag rätt eller fel? Hur ska jag komma till rätta med detta? Det är verkligen ett problem för mig :(

"Rådlös för första gången på länge"

• Svar på tråden Hur ska jag få min sambo att fatta att han förstör för barnen?
  • Anonym (...)

Usch, det låter verkligen jobbigt. Anser absolut inte att du har fel. Har själv fått säga till min sambo angående hans 12-åriga dotter och sättet som hon brukade "köra" med honom och hans föräldrar. Han tog dock det bra, och satte ner foten. Han accepterade inte mer surande, släng med dörrar osv för minsta lilla grej. Beteendet hos dottern vände förvånansvärt snabbt.

Nu jobbas det bara med att hon är så väldigt slarvig (saker förstörs pga hennes nonchalans) och slapp (sitter med näsan i datorn/plattan/mobilen varje vaken minut efter skolan och på helgen). Det hela går inte jättebra just nu. Mediaberoendet har sambon inte ens rört vid, utan det har köpts ny utrustning i födelsedagspresent.

Angående hennes slarv/lathet så går det i vågor när det gäller hur sambon hanterar det. När något förstörs, då kan han vara "hård" en period. Men efter ett tag är det som han glömmer bort, och då glömmer tyvärr hon också. Så är vi tillbaka på ruta 1. Ärligt talat så orkar jag inte tjata längre. Har pågått i några år nu, så jag känner att jag inte pallar. Blir bara bråk. Så jag låter honom själv upptäcka slarvat... Det får bli hans problem när hon blir tonåring. Vi har ett barn på väg, det och min son är prio för mig.

Förstår att du tycker din situation är jobbig. Det tar så mycket energi när man inte kan få sin partner att förstå.

• Anonym (ojj)

Absolut bör barnen få gränser. Vad so kan vara svårt att se är att det är sitta I knät nu, m3n betydligt allvarligare saker om 5-10 år. Förstår han det om ni pratar i lugn och ro sedan barnen lagt sig. Jag tänker att det kan vara lättare att bestämma tydlig regler utanför skälva situationen och sedan påminnas om vad man bestämt när man befinner sig i situationen. Fråga och låt honom själv resonera kring vilka långsiktiga konsekvenser beteendet får.

Fattar han det inte själv ja då får du vara den elaka ett tag. Min erfarenhet är att barn i längden förstår vem som vill dem mest väl, även om det i stunden kan kännas svårt.

• Pellabella

Tack för att ni tog er tid att läsa mitt långa inlägg. Jag ska lugnt och sansat ta upp det en gång till (utanför situationen, naturligtvis) Jag vet att det kanske egentligen är ganska små bekymmer i denna hård värld vi lever i. Huvudsaken är ju i alla fall att kärleken finns. Finns den går allt att lösa. Snart är de stora och detta ett minne blott och vi några erfarenheter rikare. Tråkigt med en sådan onödigt jobbig omväg bara. Den energin kan man lägga på så mycket roligare saker. 
    Ha det bäst i vårsolen och må väl! 

• Ramborg

Om jag hade varit du skulle jag fokusera på läggdags. Om han vill ha en unge i knät när han äter och duschar så kan han väl få det, tänker jag. Det påverkar inte barnens välbefinnande och din situation på samma sätt som läggtiderna, och de lär sluta med det av sig själva så småningom.

Om han gör det där av dåligt samvete så lär det vara svårt att få honom att sluta med alla grejerna på en gång. Och kanske inte ens lämpligt att få det att sluta, om det är ett (bakvänt) uttryck för kärlek.

42.
  • augustibebis2016

Min svärmor tycker jag är taskig som drar åt bältet i bilstolen så barnet inte kan röra sig som han vill. Men det är klart, bättre flyga ur vid en krock...?

En del människor tycks inte vilja se konsekvenser.

• sextiotalist
    Ramborg skrev 2016-04-11 08:36:03 följande:

Om jag hade varit du skulle jag fokusera på läggdags. Om han vill ha en unge i knät när han äter och duschar så kan han väl få det, tänker jag. Det påverkar inte barnens välbefinnande och din situation på samma sätt som läggtiderna, och de lär sluta med det av sig själva så småningom.

Om han gör det där av dåligt samvete så lär det vara svårt att få honom att sluta med alla grejerna på en gång. Och kanske inte ens lämpligt att få det att sluta, om det är ett (bakvänt) uttryck för kärlek.

Håller med. Ta den striden och arbeta med att få honom att förstå att i och med att han håller barnen uppe på kvällarna så de har tufft med att komma upp dagen därpå så är det lättare att få förståelse för detta.

• Anonym (...)
    augustibebis2016 skrev 2016-04-11 09:33:17 följande:

Min svärmor tycker jag är taskig som drar åt bältet i bilstolen så barnet inte kan röra sig som han vill. Men det är klart, bättre flyga ur vid en krock...?

En del människor tycks inte vilja se konsekvenser.

Ha, förlåt. Men det där var sååå typiskt min fd. svärmor också. "Stackars Lillen".

Eller stackars Lillen om vi krockar och jag inte spänt bältet, känner jag.
Svar på tråden Hur ska jag få min sambo att fatta att han förstör för barnen?