Hur ska jag få min sambo att fatta att han förstör för barnen?
Hejsan!
Jag blir så frustrerad!!! Jag är 41 år och har 6 barn. Dom 4 äldsta med mitt ex. Efter den separationen träffade jag en ny man, några år yngre än jag utan barn. Vi blev tillsammans och efter ett par år fick vi 2 barn ganska tätt. Nu till problemet...sambon jamsar, mjäkar och daltar med dom små nu 3,5 och 5 år gamla. Så fort han kommer hem efter jobbet så börjas det. Gråt, gnäll och tandagnissel! Helst ska de sitta i hans knä när vi äter middag (han är taskig om han nekar). Vill 5åringen också duscha och han säger ifrån, skriks och rycks det i dörren tills han öppnar å gullar å ger med sig. Fattar han inte att han skapar beteendet??? Han jobbar periodvis mycket och vill inte vara "dum" när han är hemma. Jag har försökt att få honom att förstå att det är dumt att belöna skrikbeteendet genom att ge med sig hela tiden. Det skriks aldrig när jag duschar. Det är väl inte taskigt utan en mänsklig rättighet att få äta en måltid och/eller ta en dusch i lugn och ro någongång? Även vid läggdags börjar jag få ont i magen allt oftare. Det är alltid jag som väcker barnen och tar dem till dagis. Jag VET när de måste vara i säng för att orka upp på morgonen. Sambon åker tidigt så han ser inte hur trötta de är när han vill ha dem i knäet vid TVn och gulla långt efter läggdags. Då känner jag irritationen komma igen...ska JAG då vara den "elaka" och slita dem ur knät för att vi ska få en hyfsad morgon? Det är ju jag som får kämpa med att få upp dem ur sängen, klä dem m.m. Det är härligt att han älskar barnen så mycket men det går överstyr. De har ju inte valt att han ska jobba långa pass och döva sitt samvete genom att ha dem uppe så de knappt kan vakna dagen efter. Detta är bara några saker av många som jag tagit upp. Ni kan ju tänka er hur det låter i en affär med pappa. Jag vill inte påstå att jag är en perfekt förälder på något vis, men lite sunt förnuft måste man väl ändå ha? Mina 2 äldsta barn är nu utflugna, har bra jobb och utbildning m.m. Jag har haft barn i snart 24 år så helt bakom flötet kan jag väl inte vara? Jag skulle så gärna vilja höra vad ni tycker.
Har jag rätt eller fel? Hur ska jag komma till rätta med detta? Det är verkligen ett problem för mig :(
"Rådlös för första gången på länge"