Taskiga kompisar - lägga sig i?
Min son går i tvåan och det är en kille i hans klass som han helst leker med. Denna kille är populär och lite styrande och min son verkar se upp till honom mycket. När de leker funkar det jättebra och de har roligt. Killen är också gullig och trevlig här hos oss. Problemet är dock att han mest är snäll och leker med min son då det passar honom. Han kan lova min son att de ska leka efter skolan eller leka en dag på helgen, och sen när det väl kommer till kritan så kan han ljuga och säga till min son att han inte kan, att de ska bort m.m. Och sedan kan han leka med någon annan istället (jag har sett detta då jag brukar gå ut och promenera och de bor i närheten av oss). Min son har tyvärr lite lägre status i klassen och denna kille leker mest med honom om ingen annan kan. Detta har min son inte insett själv utan han fortsätter ringa och hoppas att de kan leka. Jag brukar försöka uppmuntra sonen att hellre bestämma med andra i klassen som är snällare och inte gör så här men han vill helst leka med denna "taskiga" kompis. Hur mycket ska man lägga sig i? Ska man prata med mamman eller ska sonen själv få komma på att kompisen inte är så snäll? Hur gör ni?