• Dendärbruden

Privat hyresvärd

Hej!

Jag och min sambo bor i ett hyreshus med privat hyresvärd.. tidigare hyresgäster har haft djur men nu helt plötsligt har han förbjudit det.

Jag har läst på alla möjliga sidor om att han inte har rätt att förbjuda och att man ska köpa djur trotts att han sagt nej.

Men jag undrar då om det är någon här inne som trotsat en privat och vad det har fått för konsekvenser?

Ska ringa hyresgästföreningen imorgon.. men alltid bra att höra från någon som har erfarenhet av det!

Tack på förhand :)

• Svar på tråden Privat hyresvärd
  • Dexter dot com
    Dendärbruden skrev 2016-04-11 23:30:14 följande:

Hej!

Jag och min sambo bor i ett hyreshus med privat hyresvärd.. tidigare hyresgäster har haft djur men nu helt plötsligt har han förbjudit det.

Jag har läst på alla möjliga sidor om att han inte har rätt att förbjuda och att man ska köpa djur trotts att han sagt nej.

Men jag undrar då om det är någon här inne som trotsat en privat och vad det har fått för konsekvenser?

Ska ringa hyresgästföreningen imorgon.. men alltid bra att höra från någon som har erfarenhet av det!

Tack på förhand :)

Tror hyresvärden har rätt att sätta sina egna regler och även om hen inte har rätt till det så är det ju oerhört dumt att gå emot hens vilja, om ni trivs vill säga och vill bo kvar.
  • sportpappa

Om ni bråkar med hyresvärden så finns det ju risk att han bråkar tillbaka. Hyreshöjning är ett knep att ta till för att bli av med hyresgäster. Beroende på avtal och typ av bostad så kan ni även bli uppsagda. Har ni besittningsskydd?

Det finns risk att hyresvärden bedömer slitage och skador på bostaden hårdare om ni tar in husdjur vilket gör att ni kan få stå för mer skador och slitage än ni orsakat. Har ni ett bra och noggrant protokoll från besiktningen innan inflyttning?

Svar på tråden Privat hyresvärd