• nevermind

Är det smartare att köpa lägenhet efter att amorteringskravet trätt i kraft?

Tänkte att färre har möjlighet att buda emot. Vad tror ni?

• Svar på tråden Är det smartare att köpa lägenhet efter att amorteringskravet trätt i kraft?
  • Rani
    Kapitalismen skrev 2016-04-13 08:52:46 följande:

Nej det stämmer inte med nuvarande förslag såvida du inte vill ta nya lån på huset för renovering och liknande, då kan du drabbas. Det är inte helt klart hur det kommer fungera då, men risken finns.

Jag känner inte till någon bank som ger lån i dagsläget utan "2% amortering till 70%, sen 1% till 50%"-regeln. I alla fall inte öppet så att säga.

Personligen anser jag att om amorteringsreglerna skulle ställa till det i ekonomin till den grad att man helst vill "hinna med" att ta ett lån innan de tas i bruk så bör man väldigt noga se över sin ekonomi och ta sig en allvarlig funderare på om man verkligen har råd med det där lånet. Det är ju trots allt ganska sunda regler som ska införas.

Vår bank kräver inte 2% amortering. Vi amorterar mindre än 1% på vårt lån. Lånade till 85% av SBAB. Såtillvida du inte menar 2% på överskjutande belopp över 70%, för då kan det stämma. Men vi amorterar långt ifrån 2% på hela lånet.
  • EnGladPingvin

Vi har Handelsbanken och de kräver inte amortering fast vi idag har huset belånat 70%. Vi har valt att amortera klumpsummor istället för en fast summa varje månad. Då vi nu behöver låna ytterligare för renovering och bergvärme har vi sett till att göra det nu innan lagen går i kraft, just för att kunna behålla flexibiliteten i amorteringen. Vi kommer hamna på ca 80% belåningsgrad innan omvärdering är gjord och banken kräver fortfarande endast 0,5% i amortering.

Det sagt tror jag inte den nya lagen kommer påverka priserna så mycket. Möjligtvis en kort period, men i slutändan är det tillgång och efterfrågan som styr. Politikerna kan hålla på och mixtra med amorteringskrav, ränteavdrag mm för syns skull, men det som måste till är kraftigt ökat byggande av bostäder nu.

• nevermind
    gbgumman skrev 2016-04-13 08:08:14 följande:
    På vilket sett har din omgivning ballat ut? Nyfiken att höra hur snacket går. Media tycker jag är rätt lugna.
    Några har sagt att de funderat på att köpa lägenhet men nu går det inte för man måste amortera. Jag har bott utomlands i några år och aldrig köpt nåt i Sverige, blev väldigt paff över att en del inte amorterar.
  • EnGladPingvin
    nevermind skrev 2016-04-13 16:38:43 följande:
    Några har sagt att de funderat på att köpa lägenhet men nu går det inte för man måste amortera. Jag har bott utomlands i några år och aldrig köpt nåt i Sverige, blev väldigt paff över att en del inte amorterar.
    Om man har tänkt köpa och sen inte kan det pg av att man inte klarar amortera då är det nog helt rätt beslut att inte köpa. Framför allt med de låga räntor som är nu. Man bör absolut ha så pass goda marginaler att man klarar av att amortera.

Sen finns det de som väljer att inte amortera av andra skäl, det är en annan sak. Jag vet t.ex. de som väljer att investera pengar i fonder/aktier istället då de får större avkastning på pengarna genom att göra det. Stiger sedan räntan kan de amortera en större summa i klump istället. Eller de som under en period gör uppehåll i amorteringar för att spara ihop till investeringar som kommer öka huset värde. Vi vill ha kvar flexibiliteten att kunna göra det om vi vill så vi lånar som sagt nu upp en summa innan lagen går i kraft.

Jag är absolut för att man ska amortera på ett eller annat sätt, men jag anser inte politikerna ska bestämma över det som bör vara ett avtal mellan bank och lånetagare.
  • Gina43
    LillaLoppi skrev 2016-04-13 08:17:15 följande:

Stämmer det att:

Om jag köper ett hus IDAG (innan kraven gått igenom), så kommer dessa krav ändå att påverka mig senare? - Dvs jag "slipper" inte undan bara för att jag köper huset INNAN kraven gått igenom? (Min bank har inte höga amorteringskrav).

Av nyfikenhet; vilka banker har redan nu dessa krav?

Köptidpunkten är inte avgörande? Det som är avgörande är när du tar lånet, dvs vid tillträdet till fastigheten. Det brukar ligga en period efter att köpehandlingar skrivits på.

Lån tagna tiden innan kraven blivit gällande omfattas formellt sett inte av kraven.

Jag tror att det främst är storbankerna som har infört krav på amortering som matchar amorteringsreglerna, men hur dina lån blir (innan reglerna träder i kraft) beror förstås på vem du är och hur din ekonomi ser ut.
  • Gina43
    EnGladPingvin skrev 2016-04-13 16:54:57 följande:

Om man har tänkt köpa och sen inte kan det pg av att man inte klarar amortera då är det nog helt rätt beslut att inte köpa. Framför allt med de låga räntor som är nu. Man bör absolut ha så pass goda marginaler att man klarar av att amortera.

Ja, amortering på större lån blir rätt saftigt när reglerna går igenom. Ett lån på 4 miljoner med en amortering på 2% på lånebeloppet blir 80 000 kr på ett år. Det är över 6 000 kr per månad bara i amortering. Bor man i storstad är det inte ovanligt med lån på ett par miljoner och en belåningsgrad på 85% eller däromkring. Det är klart att det blir skillnad för de som inte amorterar i den här utsträckningen idag och som behöver köpa större boende efter att reglerna trätt i kraft.

Precis som du nämner så är ju räntan låg just nu, men när den börjar gå upp och man samtidigt måste amortera i den här utsträckningen kan det bli väldigt dyrt att bo. Särskilt dyrt blir det för de som köper dyra bostadsrätter med hög avgift (4-5000+). Då blir det avgift + amortering + räntor (= över 10 000 kr bara i avgift och amortering). För husköparen har man visserligen ingen avgift, men man har andra driftskostnader och måste ha en buffert. Räkna också in förändringarna i ROT (där man bara får dra av 30% av arbetskostnaden upp till 50 000 kr per år - detta påverkar främst mindre till medelstora projekt, vilket ju de flesta är såvida du inte ska dränera, lägga nytt tak eller skaffa nytt stort badrum) så har det blivit rätt mycket dyrare att ha köpt boende..
  • gbgumman
    nevermind skrev 2016-04-13 16:38:43 följande:
    Men varför. Vad är det de behöver göra avkall på mat eller lyxiga hobbies. Hur bor de nu. Har de en hyresrätt så ser jag inte varför de måste köpa. Har de ingenstans alls att bo ja då hoppas jag att de kan släppa lyxhobbies. Har de ingenstans att bo och inte klarar att amortera för de inte då kan köpa mat och annat nödvändigt ja DÅ är det jätte synd om dem. Men jag tror att dina bekanta är ganska ovanliga. Men jag trodde länge att alla jag kände amorterade. Länge misstänkte jag att jag hade en familj i min krets son inte gjorde det men där hade jag fel. Istället visade det sig att en annan bekant avstod. Hen tyckte också hen hade en bra affär där. Hur dum får man vara.
  • Gina43
    gbgumman skrev 2016-04-14 07:01:45 följande:

Men varför. Vad är det de behöver göra avkall på mat eller lyxiga hobbies. Hur bor de nu. Har de en hyresrätt så ser jag inte varför de måste köpa. Har de ingenstans alls att bo ja då hoppas jag att de kan släppa lyxhobbies. Har de ingenstans att bo och inte klarar att amortera för de inte då kan köpa mat och annat nödvändigt ja DÅ är det jätte synd om dem. Men jag tror att dina bekanta är ganska ovanliga. Men jag trodde länge att alla jag kände amorterade. Länge misstänkte jag att jag hade en familj i min krets son inte gjorde det men där hade jag fel. Istället visade det sig att en annan bekant avstod. Hen tyckte också hen hade en bra affär där. Hur dum får man vara.

De kanske också har svårt att få ihop till kontantinsatsen? Det är ju ett stort hinder för de som inte kommit in på bostadsmarknaden och som inte kan köpa en etta (vet detta av egen erfarenhet efter att ha bott utomlands, även om vi hade besparingar). Sedan vet vi ju inte vilken prisklass som de avser att köpa i. Alla får inte plats i en tvåa. Allt hänger ihop.

Jag håller med om att det är sunt att amortera, men jag är inte säker på att de nya reglerna är optimalt utformade. De slår väldigt hårt mot de som är i behov av större boende och som har svårt att få ihop billigare boende mot längre pendlingsavstånd runt storstäder (dvs barnfamiljer).
  • gbgumman
    Gina43 skrev 2016-04-14 07:59:53 följande:
    De kanske också har svårt att få ihop till kontantinsatsen? Det är ju ett stort hinder för de som inte kommit in på bostadsmarknaden och som inte kan köpa en etta (vet detta av egen erfarenhet efter att ha bott utomlands, även om vi hade besparingar). Sedan vet vi ju inte vilken prisklass som de avser att köpa i. Alla får inte plats i en tvåa. Allt hänger ihop.

Jag håller med om att det är sunt att amortera, men jag är inte säker på att de nya reglerna är optimalt utformade. De slår väldigt hårt mot de som är i behov av större boende och som har svårt att få ihop billigare boende mot längre pendlingsavstånd runt storstäder (dvs barnfamiljer).
    Nä alla får inte plats i en tvåa och jag tycker inte trångboddhet som tidigt 1900-talet. Men jag tycker många har mycket höga krav. Barnen ska ha eget rum redan som spermie. Mina föräldrar hade inte mycket pengar och dessutom var båda studenter i perioder när jag föddes på 70 talet. Mina föräldrar var inte heller några ungdomar utan i trettioårsåldern. Vi bodde i 6-7 år i en tvåa. Har inte några men fast jag inte hade eget rum innan jag blev 7 år.
  • LillaLoppi
    Gina43 skrev 2016-04-14 05:51:54 följande:

Köptidpunkten är inte avgörande? Det som är avgörande är när du tar lånet, dvs vid tillträdet till fastigheten. Det brukar ligga en period efter att köpehandlingar skrivits på.

Lån tagna tiden innan kraven blivit gällande omfattas formellt sett inte av kraven.

Jag tror att det främst är storbankerna som har infört krav på amortering som matchar amorteringsreglerna, men hur dina lån blir (innan reglerna träder i kraft) beror förstås på vem du är och hur din ekonomi ser ut.

Jag bor redan i ett betalt hus. Tänkte köpa i investeringssyfte.
  • Gina43
    LillaLoppi skrev 2016-04-14 08:23:13 följande:

Jag bor redan i ett betalt hus. Tänkte köpa i investeringssyfte.

Varför köpa så sent in i prisfesten? Är det inte då man ska sälja och casha in på värdeökningen? Investeringsköpa gör man väl när priserna är låga?
  • LillaLoppi
    Gina43 skrev 2016-04-14 08:33:31 följande:

Varför köpa så sent in i prisfesten? Är det inte då man ska sälja och casha in på värdeökningen? Investeringsköpa gör man väl när priserna är låga?

Här, på min ort, har vi inte samma prisfest.
  • Gina43
    LillaLoppi skrev 2016-04-14 08:38:11 följande:

Här, på min ort, har vi inte samma prisfest.

Det har väl varit prisuppgång i hela landet under ganska lång tid även om vissa regioner har varit mer heta än andra?

Varför vill du investera i fastighet i ett område där prisökningen inte är så kraftig? Kanske bör du hämta in lite rådgivning innan du gör det där..
  • LillaLoppi
    Gina43 skrev 2016-04-14 09:21:41 följande:

Det har väl varit prisuppgång i hela landet under ganska lång tid även om vissa regioner har varit mer heta än andra?

Varför vill du investera i fastighet i ett område där prisökningen inte är så kraftig? Kanske bör du hämta in lite rådgivning innan du gör det där..

Här har endast villor och småhus ökat i värde. Bostadsrätter står still.

Det jag tänkt köpa är isf ett flerfamiljshus på tre våningar, med två lägenheter på varje våning. Det finns inga boenden där nu, varför jag tänkt köpa det och rusta upp det för att senare hyra ut/sälja lägenheter styckevis.
  • nevermind
    gbgumman skrev 2016-04-14 07:01:45 följande:
    En vet jag köper fina dyra kläder och parfymer.

Den andra är väldigt ekonomiskt naiv och har kreditskulder på över 80 000 kr. Har köpt en bil för 400 000 kr. Sen gnäller han över att det kommer räkningar...
Svar på tråden Är det smartare att köpa lägenhet efter att amorteringskravet trätt i kraft?