• Anne123

    Senil och elak mamma

    Hej!


    Min mamma börjar närma sig nittio och minnet är milt sagt inte det bästa... Dessutom så börjar hon bli mer och mer aggressiv mot andra människor. Detta gör att när hon pratar om samma sak för tionde gången inom en timme som dessutom är stötande så blir man irriterad, och jag vet inte hur jag ska hantera detta för känns ungefär som att bli arg på en tvååring som inte förstår bättre. Bland annat så har hon en hel del rasistiska åsikter vilket är otroligt jobbigt att höra på stup i kvarten, där hon dessutom använder nedvärderande GROVA ord. Hon är inte ens född i Sverige själv, men hon är då alltså "bättre" än alla andra invandrare... *suck* Hon ger sig på min man också vid flertalet tillfällen, dels på grund av att han har mörkare hudfärg vilket jag blir knäpp på. I helgen senast ägnade hon en kvart åt att skälla ut honom när jag lämnat rummet för att jag skulle springa till affären och köpa en liter mjölk, han skulle tydligen ha följt med och hjälpt till... Precis som att man behöver vara två för att bära hem den, och massor av liknande saker. Hennes människo- och kvinnosyn är allmänt föråldrad och behöver hjälp med hur man möter detta! :( Ett enkelt "så pratar vi inte hemma hos oss" hjälper nämligen inte...

  • Svar på tråden Senil och elak mamma
  • sextiotalist

    Hon är nog på god väg att bli senil och mitt tips är att bara ignorera detta. När folk blir så gamla så förstärks ofta deras personlighet, en mycket vänlig person kan bli väldigt mycket snällare (eller slå om rejält och bli elak).

    Aggressivitet är inte alls ovanligt när folk börjar bli dementa.
    Har ni testat med att avleda?

  • Anne123
    sextiotalist skrev 2016-04-12 10:53:26 följande:

    Hon är nog på god väg att bli senil och mitt tips är att bara ignorera detta. När folk blir så gamla så förstärks ofta deras personlighet, en mycket vänlig person kan bli väldigt mycket snällare (eller slå om rejält och bli elak).

    Aggressivitet är inte alls ovanligt när folk börjar bli dementa.
    Har ni testat med att avleda?


    Tack så mycket för ditt svar! Ignoreringstaktiken har vi provat och det fungerar tyvärr inte men att avleda har jag faktiskt inte funderat på, ska definitivt prova detta! Tack så mycket för tipset! :)
Svar på tråden Senil och elak mamma