• Blåsippan84

erfarenhet av Montessori skola?

Går i tankarna att välja en Montessori skola som ligger en bit bort men den är mycket mindre och mer familjär än den som ligger närmast. Men undrar lite hur den pedagogiken funkar i praktiken. Har läst en del men funderar på erfarenheten hur era barn varit kunskapsmässigt jämfört med andra barn när man tex börjar högstadiet.

• Svar på tråden erfarenhet av Montessori skola?
  • Bibbidi

Har själv inga barn som går på en montessori skola men har en bekant som jobbade ett tag på en. Det jag har hört är att det är bra för de barn som själva är mer "framåt" och tar ansvar för sin inlärning, men är svårare för de barn som behöver struktur/styrning och tydliga direktiv och instruktioner.  Så det beror nog mycket på hur ditt barn fungerar/är skulle jag säga rent spontant.

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Bibbidi

Alltså, hur ska jag förklara.... Klart det finns struktur även på montessori men barn på en motessori skola "får ju hjälp att hjälpa sig själva" och pedagogiken fungerar bra för många - speciellt (från vad jag har förstått) för de barn som är framåt och väldigt nyfikna av sig, och klarar av eget ansvar. Men för barn som är lite mer "röriga" av sig, behöver väldigt tydliga ramar och instruktioner, mer fyrkantigt, "nu gör vi såhär och sen så" så blir det svårare. Hoppas du förstår vad jag menar.

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • v i r r a

Jag tänkte tanken igår kväll faktiskt och satte igång att leta info.

Det som tilltalar är just lotsningen in i eget ansvar. Det som får mig att tveka starkt är att jag uppfattar Montessori som väldigt strikt vad gäller material. Ännu mer är jag skeptisk till reglerandet av vad som ses som "uppbyggligt" att fantisera om och inte. Lekar ska vara verklighetsförankrade har jag förstått det som? Fantasilekar med spöken, troll och utomjordingar etc ses som verklighetsflykt.... Det går bort helt.

Någon insatt får gärna rätta mig! Jag hoppas jag har fel

• Blåsippan84

Förstått när jag läser också så är det olika beroende på vart man går olika skolor är olika strikta. Men kan missförstått :)

Svar på tråden erfarenhet av Montessori skola?