• Anonym (Jennifer)

MA som visade sig vara graviditet

Behöver lite hjälp här.

Vi blev gravida men skulle avbryta graviditeten. Fick komma in på kontroll för att se hur långt gången jag var. Hade bestämt innan att jag bara ville skrapas. Att ta tabletter var otänkbart.

När han gjorde VUL hittade han inget embryo, ingen hinnsäck heller. Slemhinnan var för tunn för att det skulle kunna fästa och utvecklas. Möjligen såg han en antydan till gulsäck. Han sa att det var en missed abortion och att det var en ofostrig graviditet. Hcg var lite lägre än normalt för den veckan.

Vi behövde inte gör en abort för jag var inte gravid på riktigt. Det bästa var om kroppen fick ta hand om det själv tyckte han och eftersom jag inte vill ta tabletterna tyckte han att jag inte behövde skrapas. Det gör man om kroppen själv inte lyckats göra sig av med det efter 6-8 veckor.

Brösten slutade ömma, jag mådde inte så illa och jag hade mensvärk. Tänkte att kroppen jobbar väl på det. Ibland gjorde det så ont att det kändes som att livmodern slets ut. Jag tyckte att det kändes som när jag öppnar upp mig inför mens fast mer kraftfullt. Ringde och frågade efter 4 veckor om det inte skulle komma ut snart men han sa att kroppen själv fixar det omkring v 12. Det tar tid för kroppen att ställa om sig sa han.

Så jag väntade lite till. I v 12+2 fick jag en tid för VUL inför skrapning eftersom jag fortfarande inte haft någon större blödning. Lite små rosa slemmiga flytningar på pappret när jag torkat mig bara.

Fick en annan läkare som gjorde VUL den gången och fick världens chock. Jag ÄR gravid! Ett foster på 6.5 cm med ett hjärta som slår. Det var i måndags. Jag är fortfarande chockad.

Nu pratade man om en tvåstegsabort men så kände jag verkligen ALDRIG I LIVET! Min sambo är helt förstörd över situationen.

Jag har massor av frågor. Hur kunde man missa det här? Är det vanligt? Hur går vi vidare nu? Någon som gjort en tvåstegsabort och kan dela med sig av personliga erfarenheter och upplevelser?

• Svar på tråden MA som visade sig vara graviditet
  • Anonym (?)

Varför göra abort?
    Trodde ni ville ha barn men det kanske inte är så?
    Jag har aldrig gjort abort så tyvärr har jag inga råd att ge. Lycka till med vad det än blir

• Anonym (Jennifer)

Vi ville avbryta graviditeten för att det är ett tidigt stadie i vår relation. Kände att vi ville vänta med att skaffa barn 2-3 år.

Nu tycker jag att det är för sent för att göra en tvåstegsabort. Det är inget jag vill uppleva.

Tycker att det är fruktansvärt märkligt hur det kan missas en graviditet eller att man säger att jag inte är gravid längre och att jag ska invänta blödning och när jag kontaktar vården igen för att inget hänt säger de att det är normalt och att jag ska vänta mer. Hade jag fått komma på kontroll då hade man kanske upptäckt att jag var i v 8-10 och då hade jag kunnat göra en kirurgisk abort.

Nu blir det kaos istället.

• Anonym (?)

Aha, förstår ditt dilemma och jag lider med dig. Jag har som sagt aldrig gjort en abort så jag är inte till stor hjälp tyvärr.
    Tråkigt när det blir såna missar i vården och du/ni blir lidande. Hoppas du får nåra vettigare svar snart i tråden. Lycka till än en gång

• Anonym (elisa)

Hej!
    Vilken situation! Det är anmärkningsvärt hur läkarna har behandlat dig! Det verkar som att man alltid måste sköta allt själv, tjata sig till ordentliga undersökningar. Jag beklagar verkligen er situation.

Jag har inte genomgått en tvåstegsabort utan "bara" en kirurgisk. Det var en väldigt svår upplevelse psykiskt. Och det lämnade många spår. Jag var 20 år och det var en killejag precis träffat, väldigt oplanerat. Nu, 15 år senare har jag fortfarande inte fått några barn, utan genomlevt flera missfall. Detta beror INTE på aborten. Trots att min barnlängtan är enormt stor så ångrar jag inte aborten jag gjorde. Men den har funnits med mig nästan dagligen hela den här tiden. Vad jag försöker säga är väl att gå efter ditt hjärta och din magkänsla.

Jga hoppas att det går bra för dig, vilket du än väljer att göra.

Svar på tråden MA som visade sig vara graviditet