• gravid2016hoppas

Har man alltid ÄL exakt mellan mens och mens?

Har 34 dagar cykel, när är då äl?
    Kan den fortfarande vara dag 14-15 efter mens? Eller är den rimligtvis dAG 17-18?

• Svar på tråden Har man alltid ÄL exakt mellan mens och mens?
  • johanna84
    gravid2016hoppas skrev 2016-04-14 00:35:10 följande:

Har 34 dagar cykel, när är då äl?
    Kan den fortfarande vara dag 14-15 efter mens? Eller är den rimligtvis dAG 17-18?

Kan tyvärr inte svara på frågan, men ett tips ladda ner P tracker på mobilen. Använder den själv och tycker d är kanon.
  • frestelsen

Man säger att äl sker ca 14 dagar innan nästa mens börjar. Oftast har man en luthefas (fasen mellan äl och mens) på 12-16 dagar.

Du kan pröva med tempmetoden eller äl test för att lättare veta när äl sker. Men ha sex varannan till var tredje dag så finns hög chans:)

• Rumpkulla

Jag har haft ungefär lika lång cykel som dig och själva dagen för ÄL har varierat mellan 21-23 dagar. Däremot har mensen oftast kommit 14 dagar efter ÄL. Någon gång 15-16 dagar men de gångerna är få till antal.

• Annelie 76

Jag hade hormonproblem och hade en cykel på 21 dagar och ÄL på dag 17 så för mig stämde det inte. Men jag var som sagt inte frisk.

• Pimpinellan

Man kan ha äl dag 9 eller dag 49 eller vilken dag som helst. Tiden mellan äl och mens är däremot konstant för en och samma kvinna. Så är din lutealfas 14 dagar och menscykeln 34 dagar har du äl dag 20.

Svar på tråden Har man alltid ÄL exakt mellan mens och mens?