• MHM

Någon med barn som har Celiaki?

Hejsan!

Vi har haft en allergiutredning på min 4-åring och blodproverna har visat på att han troligtvis har Celiaki. Nu väntar vi på att få göra en gastroskopi.

Någon som har barn med celiaki? Hur gick gastroskopin? Något som man behöver tänka på? Är rätt nervös :o

• Svar på tråden Någon med barn som har Celiaki?
  • Blicka

Min son fick diagnosen fastställd efter sommaren. Han hade förhöjda blodprover (inte mkt) o fick göra en gastroskopi. Han fick sova under ingreppet o det gick jättebra. Redan efter ingreppet fick vi veta att vi skulle utesluta allt gluten. Sonen mår så mkt bättre idag o äter mycket mer! Han växer som han ska igen.

Fråga om du undrar ngt.

• MHM

Min son har inte heller haft så höga värden. 21 första gången och 20 andra. Läkaren är säker på att det är celiaki eftersom att dom ändå är "så pass" förhöjda. Hur höga värden hade din son? Tog ingreppet lång tid?
    Hoppas på att vi kan börja med glutenfritt efter gastroskopin också, för dom resultaten ska ta ganska lång tid annars har jag läst.

• Lilas

Jag har celiaki (fick som vuxen) och har testat vår 5- åriga dotter två gånger. Första gången visade det 8 (vilket jag förstått är brytpunkt för när det räknas som förhöjt?) och några månader senare visade det lägre, 6 eller 7 tror jag. Hon fick inte diagnosen celiaki, men kommer att bli kallad igen om nåt år eller så. Hon har däremot fått laktos konstaterat av läkaren. Nu är hon bra, vid minskat intag av laktos.

• Blicka

Tror han hade 11 på blodprov. Gastroskopin i sig tog nog bara en halvtimme men hela dagen var vi på sjukhus för förberedelser o uppvak. Vi gjorde gastroskopin i slutet av maj o kom tillbaka i augusti. Då fick han inte diagnosen utan fick ta nya blodprover som då visade normalt eftersom vi uteslutit gluten. Ni kan ju alltid be om att få prova glutenfritt efter undersökningen?!

• ccecy

När min dotter fick sin diagnos var blodprovet förhöjt till över 120 (klarar inte att mäta högre än så) hon klagade länge på ont i magen innan och celiaki verkar gå i släkten. Efter blodprovet blev vi kallade på gastroskopin, ur mitt tyckte förlöpte de hela bra var också riktigt nervös innan, inte heller dottern verkar ha fått några problem efter (menar inte blivit rädd för sjukhus på något vis). Hon var 3 år och 4månader ungefär då. Sedan ville inte han som utföre gastroskopin säga något om läget utan vi fick vänta till provsvaren kom. Nu efter diagnosen har hon nog blivit mer välmående :)

• mollaMalina

Min son var 2 år när de råkade snubbla över diagnosen ( De trodde han hade ADHD)

Gastroskopin gick bra och han fick börja äta glutenfritt direkt. Han mådde mycket mycket bättre efter ett par veckor. Han är idag 7 1/2 år och är jätteduktig med sin diagnos och är mycket medveten. Barn är fantastiska!

• MHM

Tack för alla svar och erfarenheter :) hoppas på att vi får kallelsen snart.

Svar på tråden Någon med barn som har Celiaki?