• stigmatiserad

Nya Zeeland resor, tips önskas.

Halloj,

Jag funderade på att åka till Nya Zeeland med familjen nästa år men tycker det är svårt att hitta någon vettig resebyrå.

För er troll som tycker att Google är min vän, nej inte idag.

Hur som, någon som har rest dit och har lite tips på hur man kan resa? Grupp, paket, fly & drive? Vad kan det kosta per person?

• Svar på tråden Nya Zeeland resor, tips önskas.
  • Ellie

Det var ett tag sedan jag var där (ca 10 år sedan), men det vi gjorde var att vi hade köpt en flygbiljett dit på egen hand, och när vi väl landade så fixade vi boende och hyrbil från flygplatsen. Det var jättesmidigt, men går säkert att googla fram och förboka något en dag när du gärna googlar :) Vi åkte sedan runt med bilen i ca 3 veckor. Väldig frihet att åka vart man vill och stanna så länge det passar. Det var aldrig några bekymmer att hitta någonstans att sova. Detta sätt att resa kräver förstås att man har barn som klarar/gillar att åka en del bil, samt inte blir för åksjuka :)

• stigmatiserad
    Ellie skrev 2016-04-14 15:04:36 följande:

Det var ett tag sedan jag var där (ca 10 år sedan), men det vi gjorde var att vi hade köpt en flygbiljett dit på egen hand, och när vi väl landade så fixade vi boende och hyrbil från flygplatsen. Det var jättesmidigt, men går säkert att googla fram och förboka något en dag när du gärna googlar :) Vi åkte sedan runt med bilen i ca 3 veckor. Väldig frihet att åka vart man vill och stanna så länge det passar. Det var aldrig några bekymmer att hitta någonstans att sova. Detta sätt att resa kräver förstås att man har barn som klarar/gillar att åka en del bil, samt inte blir för åksjuka :)

Är nog mer nervös för flygresa med barn. Jag själv blir lätt rastlös. Efter tre timmar i flyget brukar jag känna att jag gärna vill gå av och sträcka på benen.... Har märkt av vissa tendenser till likhet hos barnen...

Hur lång tid kan det ta att flyga dit?

Måste man gå igenom de där superstränga tullkontrollerna i Australien man ser på tv? Såg att det går att flyga via Asien också (Singapore?).
  • Ellie

Vi flög inte direkt från Sverige, men jag har för mig att det tar omkring 30 timmar inklusive transfer. Jag skulle satsa på att inte ta allra snabbaste flyget, utan ha lite extra tid på flygplatserna för mat, vila, spring i benen mm. Vi använder oss oftast av flygresor.se för att jämföra dagar, tider, priser mm. Jag tror Singapore är snabbt och billigt. Man kan ju även stanna där någon dag på vägen om man vill.
    Jag har inte uppfattat kontrollerna som så stränga. Visst får man fylla i papper att man inte har mat mm med sig, men det blir som på vilken flygplats som helst. Bagaget igenom röntgen utan korsförhör :)

• stigmatiserad

Låter nog som en bra idé att stanna nån natt eller några timmar.

Kikade på nått flyg till en annan asienresa en gång, förvisso själv men ändå. Först 6 timmar flyg till Dubai sen var det ytterligare 7-8 timmar, med mellanlanding på 2-3 timmar.

Gäller att det är lagom tid så man inte får spendera tiden på flygplatsen om det blir väldigt långt mellan flygen.

Svar på tråden Nya Zeeland resor, tips önskas.