Virrvarr skrev 2016-04-16 12:43:47 följande:
Vad gjorde ni för förändringar i medicinerna?
Jag har testat prednisolon, trombyl och innohep. Samt både crinone och Lutinus.
Vi bytte till IVF-kliniken i Falun efter landstingsfinansierade försök. Jag hade fått Gonal-F varje försök tidigare i ungefär samma låga dos och svarat snabbt och därmed plockats väldigt snabbt efter endast 7-8 sprutdagar. I Falun fick jag istället Menopur och trots att det fanns mogna äggblåsor tidigt väntade de ytterligare sex dagar innan plock och "offrade" de första äggblåsorna, på min önskan. Det gav färre ägg, men fler blasto. Teorin är att äggen helt enkelt hann mogna bättre.
Jag fick också 50 mg dhea i två månader innan, samt under försökscykeln. Och jag tog 1000 mg Q10 (aktiva formen) i ett halvår innan. Båda för att försöka förbättra äggkvaliteten.
Utöver detta har jag fått hjälp med att dämpa immunförsvaret från dr Papa i Aten med Intralipiddropp, Prednisolon, Trombyl och Fragmin. Och jag har fått Lutinus. Detta har jag dock i tagit även i flera tidigare försök.
Vet inte vad av allt detta som gjorde att det lyckades den här gången, finns ju ofta en slumpfaktor med detta. Tror statistiken säger att åtminstone de 5-6 första försöken (full ivf, ej endast återföring) så har man ungefär samma chanser som i andra försöket. Men med Q10 som enda förändring plussade jag i höstas, men då tyvärr med tidigt missfall. Första pluset någonsin, så Q10 tror jag är en viktigt del för mig. Även immunmedicinen har varit viktigt, direkt efter plus visade blodprover att mitt immunförsvar reagerade kraftigt och det blev täta dropp.
Under ruvning brukar jag tycka det är bäst att boa in sig och försöka ta det bara lugnt. Men annars kan jag rekommendera läsning i Athen-tråden här samt fertilitetsguiden.com/ - om du inte redan hittat dit.
Håller tummarna för dig!!!!!!!