• Amina03

Förskolan sätter min 2-åring i stol!!

Hej!

Kan inte sluta tänka på en sak och vill veta vad ni tycker.

Min 2-åring är väldigt aktiv, han springer mycket, är livlig,ocj kan tyvärr ibland knuffa andra barn på förskolan.

Har märkt ett par gånger när jag hämtat honom, att medans alla andra barnen leker sitter han själv i en såndär stängd barnmatstol. Har hänt minst 3 gånger när jag hämtat honom tidigare / senare. Han sitter alltså där, fast, och tittar på medans dom andra leker. Fick nästan tårar i ögonen när jag hämta honom i fredags. Är det en " skamvrå" han sitter i?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-04-16 12:30
    Tänker, sitter han där tills han inte orkar, i timmar? Skulle ni ha reagerat? Pratat med förskolan?

• Svar på tråden Förskolan sätter min 2-åring i stol!!
  • Amina03

Tack ska ni ha, ska kolla hur läget är på morgonen. Kommer berätta för er vad dom sa...

• Anonym (H)

Hoppas det löser sig ts, ska hålla tummarna för dig imorgon.

Om han knuffas hela tiden kanske han behöver någon resurs med sig? Kanske blir lugnare för honom då också tänker jag.

• Sanaa

Hej ts, håller tummarna nu! Stå på dig det handlar om ditt barn! Jag har också ett väldigt aktivt, hade jag varit i din situation hade jag nog frågat direkt varför mitt barn sitter där ensam i en stol. Det kommer att gå jättebra ! Du får tänka på att förskolepersonalen är där för ditt barn!

• Sanaa
    Anonym (H) skrev 2016-04-17 22:02:31 följande:

Hoppas det löser sig ts, ska hålla tummarna för dig imorgon.

Om han knuffas hela tiden kanske han behöver någon resurs med sig? Kanske blir lugnare för honom då också tänker jag.

Men barn knuffas hela tiden, jag vet det av egen erfarenhet. När vi skulle skola in vår pojke, så sprang barnen runt o knuffade på varandra, tog varandras leksaker t.om drog i håret, därför finns förskolepersonal för att kunna hjälpa barnen genom att ha bra tillvaro och vara pedagogiska!
  • Anonym (H)
    Sanaa skrev 2016-04-17 23:16:43 följande:

Men barn knuffas hela tiden, jag vet det av egen erfarenhet. När vi skulle skola in vår pojke, så sprang barnen runt o knuffade på varandra, tog varandras leksaker t.om drog i håret, därför finns förskolepersonal för att kunna hjälpa barnen genom att ha bra tillvaro och vara pedagogiska!

Ja alltså jag menade inget illa med det jag skrev, jag har aldrig upplevt att barn knuffas hela tiden dock. Säger inte att det är något fel på ts son, bara att han kanske behöver lite extra stimulans! Om inte pedagogerna fixar det så är det ju mest synd om honom tänker jag. Och då kanske en resurs kan hjälpa till.

Tror inte heller barnen tar så illa vid sig av knuffarna :)
  • Anonym (H)

Hursomhelst är det ju fullkomligt oacceptabelt att han får sitta i stolen. Jag hade blivit väldigt arg.

• Anonym (ännu en förskollärare)
    Anonym (X) skrev 2016-04-17 15:26:44 följande:

Ni förskollärare som tycker TS ska "kommunicera", varför har inte pedagogerna pratat med TS om problemet själva? Vilka förklaringar kan finnas? (Och säger ni att det inte är ett problem att en 2-åring återkommande sätts fast i time out så ger jag inte mycket för er utbildning)

Jag gör ibland så med aktiva barn, men jag lämnar dem inte. De får sitta och göra nån aktivitet vid ett bord ihop med mig. Är de arga så får de sitta tills de lugnat ner sig, men åter igen så lämnar jag dem inte. En duktig föreläsare som jag var och lyssnade på, kallade det för "time in" eftersom det är just vad man gör. Barnet får mer tid av mig och jag hjälper barnet att klara av en situation som spårat ur.

Jag har ju fortfarande resten av barngruppen att ta hand om, så när föräldern kliver in genom dörren så kanske jag tillfälligt lämnat barnet. Då kan det se ut som att vi satt barnet där som straff och att det sitter ensamt. 

Det ska vara tryggt att lämna sitt barn på förskolan och är det inte det så ska man be om ett möte och lyfta problemet. Anledningen till att personalen inte lyft problemet är kanske för att det inte finns nåt problem från deras sida. Överaktiva små barn är inget problem om man hanterar det på rätt sätt. De behöver hjälp att varva ner ibland, inget konstigt med det. Fast det kan också vara så som ts tror att det är och då måste det absolut lyftas och då ska förskolechefen kopplas in tycker jag.

Om en förälder klev in i den situationen, så hade jag sagt nåt i stil med "Nämen Pelle nu hann vi inte rita bilen som vi skulle göra, för nu kom ju mamma. Nu får du följa med henne hem, så kan vi kanske rita en bil imorgon." Detta säger jag dels för att avsluta respektfullt mot barnet, men även för att visa mamman att barnet faktiskt inte var satt där själv utan att jag var med det...just för att hon inte ska känna sås om ts gör. Jag skulle nog även berätta för mamman vad som hänt innan med, så hon förstår att det var för Pelles skull som vi valt att rita.

Varför denna nedvärdering mot vår utbildning?
    Amina03 skrev 2016-04-16 12:25:19 följande:

Hej!

Kan inte sluta tänka på en sak och vill veta vad ni tycker.

Min 2-åring är väldigt aktiv, han springer mycket, är livlig,ocj kan tyvärr ibland knuffa andra barn på förskolan.

Har märkt ett par gånger när jag hämtat honom, att medans alla andra barnen leker sitter han själv i en såndär stängd barnmatstol. Har hänt minst 3 gånger när jag hämtat honom tidigare / senare. Han sitter alltså där, fast, och tittar på medans dom andra leker. Fick nästan tårar i ögonen när jag hämta honom i fredags. Är det en " skamvrå" han sitter i?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-04-16 12:30
    Tänker, sitter han där tills han inte orkar, i timmar? Skulle ni ha reagerat? Pratat med förskolan?

Jag har erfarenhet av att arbeta med barns om knuffas, bits och rivs. Det är jättesvårt att hantera om man inte har tillräckligt med personal. Armarna och ögonen räcker helt enkelt inte till. Ett sådant barn behöver oftast ett vuxenstöd över en tid, för att lära sig andra sätt att umgås på. Detta är tyvärr omöjligt med ordinarie bemanning, speciellt om det är en småbarnsavdelning med 15-17 barn. Övriga kollegor får helt enkelt för många barn om en personal ska fokusera enbart på ett barn. Jag har haft tur, min chef har lyssnat på oss och satt in extra personal under en kortare period och då är det mycket lättare.

Är det så att personalen känner att de inte hinner med, så hjälp dem genom att kontakta förskolechefen. Inget barn ska behöva sitta i en stol bara för att personalen inte kan säkerställa säkerheten annars och ansvaret för det är förskolechefens!
    Amina03 skrev 2016-04-17 11:35:45 följande:

Tack för era svar, min son har suttit ensam. Utan att ha något framför sig, ingen bok eller bil, ingenting. Utan bara tittat på när hela barngruppen leker. Personalen visar öppet mycket varm kärlek till min son och tror inte att det är av elakhet! Tror att det är enklare att sätta honom där än att låta honom springa runt och knuffa andra barn när dom är för lite personal och har annat att göra. Och det känns fel, otroligt fel. Grät igår kväll, är så arg på mig själv. Bara ser framför mig hur han studsar på rumpan i stolen och vill gå ner till dom andra barnen.

Det är lite lathet tror jag, eller helt enkelt kan dom inte hantera det. Det är fel, det känn jätte fel. Tänk om han sitter ofta sådär för att han anses vara jobbig, dom vet att jag inte kommer mitt på dagen. Sitter han sådär ibland? För att han behöver en paus? Nu får jag tårar igen....

Jag kan inte prata för personalen på er förskola, men jag hade inte satt ett barn så annat än för barnets skull. När de blir så där uppe i varv så klarar de inte av att hantera sig själva och det händer en massa tokiga saker. Du skrev innan att han känner sig ensam, men jag tror att han känner sig ännu mer ensam om han tillåtits springa runt i ett speedat läge. De andra barnen förstår inte vad han gör och han hinner inte förstå vad de gör. Förhoppningsvis så får han sitta så en stund för att komma ner i varv och för att personalen märkt att det är det som passa honom bäst. När de är uppe i varv så måste de ner igen för att man ska kunna skapa en bättre lek. Fast det den här förskolan behöver hjälp med, är troligtvis tid att vara steget före din son. Kan de vara det så kan de hindra att han blir så speedad så han bara springer runt.

Så som jag beskrivit det så handlar det inte om att det är enkelt, det kräver minst lika mycket av mig att få ner ett speedat barns om att kontrollera det i en springig lek. skillnaden är att om jag tar ner barnet så blir det bättre efteråt, låter jag barnet fortsätta att springa runt så har vi snart en barngrupp utan kontroll.

Att han inte har några saker framför sig beror kanske på att inte vill ha några saker utan kastar iväg dem. Att personalen inte är med honom kanske beror på att han är arg på dem just då och behöver få vara ifred...så hade det i alla fall varit om situationen uppstått på mitt jobb. Fast som jag skrev så behöver de resurser så de kan vara före barnet och inte efter det.

Du får en kram av mig, för jag märker hur jobbigt du tycker att det är...och så klart är det det!
  • Amina03

Nu har jag pratat med dom, var faktiskt nervös påväg till förskolan. Jag tog upp upp det och berätta hur jag kände...fick svaret att det har suttit andra barn brevid innan jag kommit in och att dom har pysslat eller läst bok osv, och att dom aldrig skulle sätta ner honom bara sådär. Jag blev väldigt lugnad och försäkrad av personalen om och om igen dom aldrig skulle göra så för att straff eller liknande. Jag känner att dom verkligen ansträngde sig för att få mig att känna mig lugn och trygg, hela konversationen kändes iallafall väldigt bra och jag gick därifrån nöjd och lättad.

Amina03 skrev 2016-04-18 09:49:19 följande:

Nu har jag pratat med dom, var faktiskt nervös påväg till förskolan. Jag tog upp upp det och berätta hur jag kände...fick svaret att det har suttit andra barn brevid innan jag kommit in och att dom har pysslat eller läst bok osv, och att dom aldrig skulle sätta ner honom bara sådär. Jag blev väldigt lugnad och försäkrad av personalen om och om igen dom aldrig skulle göra så för att straff eller liknande. Jag känner att dom verkligen ansträngde sig för att få mig att känna mig lugn och trygg, hela konversationen kändes iallafall väldigt bra och jag gick därifrån nöjd och lättad.

Vad skönt! Solig
  • Anonym (förskollärare)

Så skönt att du lyft din oro och fått ett svar som känns bra.

Svar på tråden Förskolan sätter min 2-åring i stol!!