Anonym (X) skrev 2016-04-17 15:26:44 följande:
Ni förskollärare som tycker TS ska "kommunicera", varför har inte pedagogerna pratat med TS om problemet själva? Vilka förklaringar kan finnas? (Och säger ni att det inte är ett problem att en 2-åring återkommande sätts fast i time out så ger jag inte mycket för er utbildning)
Jag gör ibland så med aktiva barn, men jag lämnar dem inte. De får sitta och göra nån aktivitet vid ett bord ihop med mig. Är de arga så får de sitta tills de lugnat ner sig, men åter igen så lämnar jag dem inte. En duktig föreläsare som jag var och lyssnade på, kallade det för "time in" eftersom det är just vad man gör. Barnet får mer tid av mig och jag hjälper barnet att klara av en situation som spårat ur.
Jag har ju fortfarande resten av barngruppen att ta hand om, så när föräldern kliver in genom dörren så kanske jag tillfälligt lämnat barnet. Då kan det se ut som att vi satt barnet där som straff och att det sitter ensamt.
Det ska vara tryggt att lämna sitt barn på förskolan och är det inte det så ska man be om ett möte och lyfta problemet. Anledningen till att personalen inte lyft problemet är kanske för att det inte finns nåt problem från deras sida. Överaktiva små barn är inget problem om man hanterar det på rätt sätt. De behöver hjälp att varva ner ibland, inget konstigt med det. Fast det kan också vara så som ts tror att det är och då måste det absolut lyftas och då ska förskolechefen kopplas in tycker jag.
Om en förälder klev in i den situationen, så hade jag sagt nåt i stil med
"Nämen Pelle nu hann vi inte rita bilen som vi skulle göra, för nu kom ju mamma. Nu får du följa med henne hem, så kan vi kanske rita en bil imorgon." Detta säger jag dels för att avsluta respektfullt mot barnet, men även för att visa mamman att barnet faktiskt inte var satt där själv utan att jag var med det...just för att hon inte ska känna sås om ts gör. Jag skulle nog även berätta för mamman vad som hänt innan med, så hon förstår att det var för Pelles skull som vi valt att rita.
Varför denna nedvärdering mot vår utbildning?