Sammandragar vecka 24
I fredags var jag hos min barnmorska på en vanlig kontroll och jag nämnde då för henne att jag har börjat få en hel del sammandragningar som kommer helt oprovocerat och att vissa känns mer än andra. Barnmorskan ansåg då att jag inte får arbeta fören jag har varit på en läkarkontroll och fått mäta livmodertappen, vilket jag ska göra på onsdag förmiddag. Idag har jag också haft en hel del sammandragningar trots att jag bara har suttit stilla i soffan, jag vet inte om jag ska ringa in eller om jag bara ska avvakta till onsdag.
Jag gjorde en mätning av tappen i vecka 16, och då var den mellan 26-30 mm lång och det var helt normalt och läkaren som jag hade då gjorde en bedömning att jag inte behöver göra en ny koll fören i vecka 28+0 om ingenting händer på vägen. Anledningen till att jag har övervakning på tappen är för att min livmodertapp påverkades av prematura sammandragningar från vecka 26 i min förra graviditet och fick ligga inne på sjukhus för övervakning och fick kortisonsprutor. Dom förberedde mig och min sambo på att bebis med stor sannolikhet skulle födas som prematur och han höll sig kvar i magen till vecka 36+6.
Min barnmorska ansåg i fredags att en sjukskrivning är lämplig för mig då jag arbetar i restaurangbranschen, vilket är stressigt, tungt och innebär mycket ensamarbete och att det inte är bra för varken mig eller bebisen.
Hur stor är risken för sjukskrivning på onsdag? Jag är orolig för att dom inte kommer göra så mycket och inprincip be mig att bita ihop och vänta ut tiden för att se om jag får graviditetspenningen beviljad. Jag har pratat med min arbetsgivare sen långt tillbaka om att jag inte orkar med samma tempo och att kroppen säger ifrån, men jag blir bara nonchalerad och mer eller mindre bara på piskad.
Nu blev inlägget långt men jag hoppas att jag kan få svar från någon som är eller har varit i samma situation. Blev ni sjukskrivna och i såfall i vilken vecka? Kom ert barn förtidigt eller lyckades ni gå tiden ut trots mycket sammandragningar med andra barnet?