• Anonym (esse)

Fick pengar via livförsäkring efter pappa, uppringd av placerare....

Bara några veckor har gått efter min pappas bortgång, fick hem ett brev där det stod att jag via hans livförsäkring får del av en summa pengar.

Det dröjde inte länge dock innan nån pengaplacerare ringde mig och ville placera mina ärvda pengar i massa fonder. Hur fan kan man vara så fräck? Hur får de nys om sånt där?

Jag tackade vänligt men bestämt nej då men han sa envist att han skulle låta mig tänka på saken och återkom redan efter en vecka igen. Gör de alltid så så fort man har nån livförsäkring att ärva???

Såg på tv massa år sen om nån som i Grannyran vunnit massa miljoner som nån placerare ville sätta i fonder som då hade ringt upp en vinnare, sen blev pengarna ingenting. Tjänar de massa pengar på att leka med folks pengar???

• Svar på tråden Fick pengar via livförsäkring efter pappa, uppringd av placerare....
  • Anonym (hm)

Jag fick ut en livförsäkring efter min man som gått bort men mig har de inte ringt upp än. Konstigt hur de kunde veta att du fått pengar?

• Långbenopluto

Du ska inte ta det negativt! Dom vill hjälpa dig att få pengarna värda mer.... läs på om fonder innan du blir arg.

• Anonym (Hahaha)

Hjälpa?! Snarare tjäna pengar på dig. Vänd dig till din bank för rådgivning istället.

• Greger

De ringde mig också. Redan innan jag visste att det ens fanns pengar. Blev superchockad!

• Aniiee

Samma här, redan för 10 år sedan. 4 olika fondkrängare ville att jag skulle placera pengar hos dem. De kom också från Radiotjänst 3 dagar efter min mamma gått bort.

Ja, de är fräcka. Nej, de vill inte hjälpa dig, de vill tjäna pengar på någon som är sårbar och lätt(are) att utnyttja. 

Beklagar verkligen din sorg, TS. Svara inte i telefon om du inte känner igen numret.....

You are the creators and the curators of your own lives
  • Anonym (esse)

Är ett jäkla sätt att hålla på, borde gå att polisanmäla. Kan jag tycka. Är inte sossarna för att skydda de svaga i samhället??

• Långbenopluto
    Anonym (esse) skrev 2016-04-18 23:00:09 följande:
    Är ett jäkla sätt att hålla på, borde gå att polisanmäla. Kan jag tycka. Är inte sossarna för att skydda de svaga i samhället??
    Vad har sossarna med detta att göra? Förstår inte...
  • Anonym (q)

ja de får information, dödsbon är inget hemligt. 

Du får slänga luren i örat på dem. De försöker göra ett jobb och tyvärr ingår det att ringa till sörjande anhöriga. 

Jag har nyss köpt hus och det tog väl ca en vecka efter att vi hade skrivit under på banken om lån, så ringer en och säger "du har ju banklån, vi har erbjudande bla bla bla"
    Eftersom det var så färskt sa jag "nej jag har inga lån" Varpå han förvånat säger "inte?". Då förstod jag vad han menade men förstod också att detta är tydligen inget som vår bank håller hemligt. 

• Anonym (Bank hjälpa? hahaha)
    Anonym (Hahaha) skrev 2016-04-18 21:59:48 följande:

Hjälpa?! Snarare tjäna pengar på dig. Vänd dig till din bank för rådgivning istället.

Så instället för att någon ringer dig och försöker tjäna pengar på dig ska man helt frivilligt gå till en bank och få rådet "sätt pengarna i våra dyra fonder så blir allt bra" så att de tjärnar pengar på dig?

Mitt råd är öppna en ISK och köp indexfonder i den med så låg avgift som möjligt om du nu ska placera i fonder.
  • Losan
    Anonym (Hahaha) skrev 2016-04-18 21:59:48 följande:

Du tror inte bankerna vill tjäna pengar på oss? Skulle aldrig placerat en större summa pengar hos någon utav storbankerna. Deras fondutbud med skyhöga avgifter är ett skämt.

T.S När den dagen kommer och du kanske vill investera en del av arvet är mitt tips Nordnet eller Avanza. 
  • Anonym (Aktier)
    Losan skrev 2016-04-19 07:42:32 följande:
    Du tror inte bankerna vill tjäna pengar på oss? Skulle aldrig placerat en större summa pengar hos någon utav storbankerna. Deras fondutbud med skyhöga avgifter är ett skämt.

T.S När den dagen kommer och du kanske vill investera en del av arvet är mitt tips Nordnet eller Avanza. 
    Precis. Bankerna tar bra betalt för ganska lite. Mycket bättre att öppna ett konto på Avanza tex. Det är inte svårt att lära sig lite om att placera i aktier och andra värdepapper själv.
Svar på tråden Fick pengar via livförsäkring efter pappa, uppringd av placerare....