Anonym (aspig) skrev 2016-04-20 21:50:05 följande:
Det är lite klurigt, det där. Även om man går under LSS kan man få SoL-insatser, som boendestöd. På mina papper om LSS står även SoL-insatserna med, markerade med just SoL.
Sen är det lite olika i kommunerna. I min kommun är det så att om man får boendestöd (sol-insats) för att man går under LSS så får man det gratis, går man bara under SoL får man betala. I grannkommunen är det gratis vilket som, och i en annan kommun i närheten måste man betala vilket som. Kanske är det därför de vill markera att ditt boendestöd går under LSS?
Hur lång väntetid det blir är svårt att säga. Det beror på var du bor och hur det ser ut med personal, hur mycket jobb de har osv. Mitt boendestöd kom igång på en gång. Första mötet var första gången, så att säga. Sen är det ju en tid då man lär känna varandra och fungerar ihop och så.
Jag har aldrig blivit behandlad som ett barn av några boendestödjare, och jag har haft många, då min kommun har hållit på och omstrukturera och slagit ihop och tagit isär och haft sig under många år. Jag har säkert haft ett trettiotal boendestödjare, fastanställda och vikarier. Nu har de fått ordning på sig, för den här gången, i alla fall. Och precis som du skriver, de kommer inte sitta och titta på när du städar. De kommer göra det tillsammans med dig om du vill och behöver. Boendestöd funkar så olika beroende på vad som behövs. En jag känner som har boendestöd ringer de bara till och påminner om saker, och är med och hjälper att städa en gång varannan vecka. Jag har boendestöd hemma varje dag, som hjälper mig att diska, städa, laga mat och tvätta. Vädligt olika, med andra ord. Jag har fått jättebra hjälp av boendestödet, mitt hem och mitt liv var toalt kaos förut, ingen ordning, ingen struktur, disk i travar fast jag bor emsam, tvätt i ett skåp som aldrig tömdes, böcker och papper överallt, räkningar på en hög som skulle betalas "sen", som aldrig kom, gick aldrig ut, åt jättekonstigt. Nu har jag börjat få ordning på det, med deras hjälp, och jag har alltid respekterats som människa med egna tankar och idéer om hur jag vill ha det, vad vi ska göra tillsammas, vad jag vill klara själv osv.
Om de är bra, TS, så kommer det gå toppen! Lycka till.
Tack så jättemycket för ditt inlägg! <3
Enligt min kommuns hemsida ska boendestödet vara gratis oavsett vem som utövar det, jag hoppas det stämmer för i sommar kommer jag leva på existensminimum, så kostar det får jag tacka nej.
Mötet jag ska på är ett info möte, de var de tydliga med. Jag kommer informeras om vilka insatser de finns för mig att ansöka om och eftersom jag vet att boendestöd är en av de insatserna kommer en boendestödjare vara med.
Mitt hem ser ut som ditt i perioder, sedan kommer jag på att jag måste städa och håller på i flera timmar, men då hinner jag inte plugga som jag ska och glömmer bort att äta. Så något annat blir alltid lidande. Sedan gör jag för mycket och kraschar och sover i tre dagar. Mitt liv består av ständiga perioder då jag gör hur mycket som helst och krascherna som kommer efter det.