• Juliiiiiia93

Hur funkar allt med gravidpenning?

Hej! Behöver hjälp.. är gravid med första barnet och det är väldigt tidigt.. men jag har några funderingar ang föräldrarpenning.

Jag hade en fastanställning inom hemtjänsten men sa upp mig där i Mars pga att jag inte klarade av det av olika anledningar.. och fick jobb på en städfirma som timvikarie.. allt var bättre än det jag hade..
    Nu är det såhär att jag råkade bli gravid mitt i allt det här och min uppsägning är klar 31 april.
    Jag pratade med min nya arbetsgivare och hon försökte ge mig råd ang detta eftersom dom räknar på FP på dom senare 6 månaderna jag har jobbat och det kommer alltså bli på min timanställning på nya jobbet.. Jag beräknar Bf i slutet på december.
    Är det någon som har något tips på hur jag ska göra i denna situation.. man vill ju såklart kunna få ut så hög FP som möjligt..

• Svar på tråden Hur funkar allt med gravidpenning?
  • Phialia90
    Anonym (Pluggande) skrev 2016-04-22 09:12:15 följande:

Om man nu skulle få de lägsta 180kr ska man då skatta också eller är de redan skattad?

Den beskattas med
  • Ballerinan
    Anonym (Pluggande) skrev 2016-04-22 09:12:15 följande:

Om man nu skulle få de lägsta 180kr ska man då skatta också eller är de redan skattad?

Det är skatt på det. Men om du inte tjänsar mer än 18000kr ungefär på ett år så kan du söka om jämkning. Det är hårt att va föräldraledig :(
  • Aamanddal

Det är 6 månader innan sa dom till mig när jag pratade med dom för nån vecka sen.

• Anonym (Asha)

Har man haft en inkomst (en SGI) och sedan börjar studera så är studierna "överhoppningsbar tid" hos Försäkringskassan om man inte har några glapp.
    Då får man föräldrapenning beräknat på vad man tjänade innan.

Men har man slutat jobba, haft några veckor utan vare sig anställning, a-kassa eller studier eller tänkt att man bara ville unna sig själv lite ledigt så kan man åka ner på lägsta nivån.
    Helt enkelt för att man måste jobba upp sin SGI och att föräldrapenningen ska vara till för att täcka det man går miste om.
    Är man timanställd och tjänar 8000kr per månad brutto så går man ju inte miste om 20000kr i månadslön när man är föräldraledig. Om ni förstår hur jag menar.

• Juliiiiiia93

I allt det tråkiga med att jag råkade byta jobb till även timanställning så ringer mitt gamla jobb och ber mig om att komma tillbaka.. så dom häver min.uppsägning och fastanställningen ligger kvar.. och dom är superglada över att jag ska få barn

. Ibland är det bara meningen att man ska ha lite tur :)

• Anonym (Anna)

Skönt att det verkar lösa sig för dig :) jag har varit tim- och behovsanställd i flera år och ska ha barn nu efter sommaren. Min fp grundas på hur mycket jag tjänat senaste året. Eftersom det varierat från månad till månad så har dom räknat ut ett snitt på alla löner och på detta kommer jag få en normal och fullt duglig penning.

• Juliiiiiia93

Det låter ju super.. det är jobbigt när man inte har en stadig och säker inkomst.. men om du jobbat så pass mycket för att få ut en bra ersättning så måste du vara nöjd :)

• Anonym (gravid första barnet)

Så vad är minimum man får i gravidpenning (om man inte har jobbat/haft inkomst) ?  Efter att det beskattas alltså. 

Så det som står på tex försäkringskassans hemsida, det man får per dag. Är före skatt alltså? 

• Anonym (Asha)
    Anonym (gravid första barnet) skrev 2016-05-19 10:23:53 följande:

Så vad är minimum man får i gravidpenning (om man inte har jobbat/haft inkomst) ?  Efter att det beskattas alltså. 

Så det som står på tex försäkringskassans hemsida, det man får per dag. Är före skatt alltså? 

FK anger bruttobelopp i sina ersättningar utom när det handlar om rena bidrag (barnbidrag exempelvis).
  • Anonym (timanställd)
    viseversa skrev 2016-04-21 17:20:19 följande:

Btw tror jag det är ändrat till 8mån från 6mån. Kolla upp det. Kan ju vara bra att veta hur det ligger till.

Jag är timanställd och har precis räknat mina SGI dagar och de ville ha hur jag jobbat 12 månader tillbaka på alla mina 4a jobb. 
  • Anonym (timanställd)
    Anonym (gravid första barnet) skrev 2016-05-19 10:23:53 följande:

minimum vet jag inte men det bör väl ligga som föräldrapenningen, runt en 7k innan skatt. Ja det som står när du räknar din föräldrapenning i kassakollen på FK hemsida är innan skatt. Men om du gör en egen preliminär uträkning när du är inloggad på deras hemsida, är det efter skatt det står.  
  • Anonym (BB)

Gravidpenning och föräldrapenning är ju dock inte samma sak. Vad undrar ts över?

Svar på tråden Hur funkar allt med gravidpenning?