• Kokosflingor

    Lärare + trötthet

    Hej!


    Vet inte om det är såhär inom andra yrken. Men jag är ca 25 år och arbetar som tidigarelärare men är så sjukt trött efter en arbetsdag , sover 1,5 - 2 h efter arbetsdagens slut och sover sedan 7-8 h innan nästa arbetsdag. Känner att fritiden nästan inte finns eftersom man mest sover... Funderar på att gå ner i tid eller typ byte yrke eller ta 25% tjänstledigt och plugga.. Tips/råd?...


     

  • Svar på tråden Lärare + trötthet
  • Venne

    Först och främst borde du gå till läkaren. Jag var likadan när jag hade B12-brist. Sen om du har uteslutit fysiska orsaker så borde du kanske fundera på andra lösningar ja.

  • varmlanning

    Jag är lärare och känner precis samma. Sover ca 2 timmar efter jobbet varje dag. Sen går jag och lägger mih vid 21 utan problem.

    Jag har dock kollat upp mig hos läkare. De hittar inget. Jag har psykisk ohälsa i släkten och tror att jag lider av något konstigt psykiskt. Jag har varit konstant.. alltså haft en kronisk trötthet sen jag var 18. Är 25 nu.

    Jag var ju dock medveten innan jag började jobba att mitt liv kommer se ut såhär. Det har pågått så länge att det är en del av mitt liv liksom.

    Om dina problem började i samband med atr du ble lärare så skulle jag fundera på om du antingen lider av brist på något ALTERNATIVT är deprimerad eller utbränd. Depression behöver inte te sig i tårar, det kan vara en allmän sinnesstämning.

  • Kokosflingor

    Ja, jag funderar också lite på detta angående utbrändhet eller om det är något psykiskt mm. Är väldigt stressad och orolig av mig som person, lider också av ångest och social ångest men den har varit hanterbar (för det mesta) . På sistone har stressen och pressen ökat på arbetat så ångesten är mycket värre.... Ska nog boka tid hos läkare . Tror dock ändå att jag behöver byta yrke i grunden, typ jobba på ett kontor/administrativt :P

  • Isabellisen

    Jag jobbar också som lärare och är supertrött efter jobbet typ halvdöd och så osocial på fritiden, orkar inte umgås alls med folk.

    Så av den anledningen ser livet dystert ut då jag inte orkar träffa kompisar, killar eller ha ett socialt liv. Det har kommit smygande under min arbetstid, var inte så när jag studerade eller tidigare.

    Först försökte jag byta jobb men lyckades inte riktigt så istället gick jag ner i tid till 60%. Men är fortfarande trött men lite bättre ivf.

    Hur går det för er andra trötta här i tråden? Har ni blivit piggare, bytt jobb eller gått ner i tid?

  • Kokosflingor

    Det är synd att man inte ska orka med sitt sociala liv på fritiden och att man ska vara så trött :/... !


    Hur känns det att jobba 60% nu Isabellisen?


    Synd att man inte ska klara av att jobba heltid heller....


    Jag ska prova att jobba 80% framöver och hoppas att jag återfår lite energi.. Annars kan jag ärligt känna att det är dags att studera eller göra något annat...


    Känns som många kollegor till mig som är i 40 - 50 års åldern liksom lever för att jobba och inte jobbar för att leva... Alltså allt deras fokus är på arbetet och inget annat gäller. De kommer tidigare till jobbet än de behöver o..s.v. Så vill inte jag ha det. Jag vill jobba för att ha ett bra liv till vardags/på fritiden, alltså jobba för att leva, inte tvärtom...

  • Isabellisen
    Kokosflingor skrev 2016-05-14 11:24:32 följande:

    Det är synd att man inte ska orka med sitt sociala liv på fritiden och att man ska vara så trött :/... !

    Hur känns det att jobba 60% nu Isabellisen?

    Synd att man inte ska klara av att jobba heltid heller....

    Jag ska prova att jobba 80% framöver och hoppas att jag återfår lite energi.. Annars kan jag ärligt känna att det är dags att studera eller göra något annat...

    Känns som många kollegor till mig som är i 40 - 50 års åldern liksom lever för att jobba och inte jobbar för att leva... Alltså allt deras fokus är på arbetet och inget annat gäller. De kommer tidigare till jobbet än de behöver o..s.v. Så vill inte jag ha det. Jag vill jobba för att ha ett bra liv till vardags/på fritiden, alltså jobba för att leva, inte tvärtom...


    Ja, tack för att du frågar. Det känns ju väldigt skönt de dagarna jag är ledig, så känns i stort att det blivit bättre. Samtidigt är arbetsdagarna desto tyngre och det är verkligen mycket att försöka hinna ikapp.

    Sen är väl ekonomin inte den bästa. Det går an men pensionen och sparandet får sig en törn. Så funderar på nästa steg, om man bör byta jobb eller skola om sig.

    Jo, jag tycker samma som du, vill ha kul och verkligen inte leva för mitt jobb, komma tidigt eller arbeta hemifrån. Jag vill bara gå till jobbet, ha hyfsat trevligt där och gå hem, inte tänka på jobbet hemma eller rätta och hålla på.

    Jag är ingen karriärstyp, speciellt inte detta jobb, känner mig inte så engagerad i det att jag vill lägga ner min själ på det.

    Är det något särskilt annat yrke annars du funderat på att jobba med eller vidareutbilda dig till?
  • Kokosflingor
    Isabellisen skrev 2016-05-14 18:10:07 följande:
    Ja, tack för att du frågar. Det känns ju väldigt skönt de dagarna jag är ledig, så känns i stort att det blivit bättre. Samtidigt är arbetsdagarna desto tyngre och det är verkligen mycket att försöka hinna ikapp.

    Sen är väl ekonomin inte den bästa. Det går an men pensionen och sparandet får sig en törn. Så funderar på nästa steg, om man bör byta jobb eller skola om sig.

    Jo, jag tycker samma som du, vill ha kul och verkligen inte leva för mitt jobb, komma tidigt eller arbeta hemifrån. Jag vill bara gå till jobbet, ha hyfsat trevligt där och gå hem, inte tänka på jobbet hemma eller rätta och hålla på.

    Jag är ingen karriärstyp, speciellt inte detta jobb, känner mig inte så engagerad i det att jag vill lägga ner min själ på det.

    Är det något särskilt annat yrke annars du funderat på att jobba med eller vidareutbilda dig till?

    Skönt att det har blivit bättre för dig men synd att man ska behöva försöka hinna ikapp och så...
    och förstår att ekonomin påverkas men viktigaste är att man mår bra!


    Jag tänker alltid på mitt jobb på fritiden och på helgerna, vill inte ha det så.. Jag kan tänka mig att jobba administrativt, alltså jobba på kontor. Typ handläggare eller nåt. Göra papper och det jag ska under dagen och sedan kunna släppa det helt tills nästa dag. Vore underbart. :D


    Vet dock inte riktigt vilka studier jag ska läsa, typ kurser? eller satsa på en utbildning? hmm...


    Om du fick välja något annat, vad intresserar dig, om du bortser från läraryrket? =)

  • ajajajaxel

    Sen på kakan här, men finner mig i exakt samma situation som trådskaparen och Isabellisen. Jag är bara så nyfiken hur det gått för er?

Svar på tråden Lärare + trötthet