• Kokosflingor

    Lärare + trötthet

    Hej!


    Vet inte om det är såhär inom andra yrken. Men jag är ca 25 år och arbetar som tidigarelärare men är så sjukt trött efter en arbetsdag , sover 1,5 - 2 h efter arbetsdagens slut och sover sedan 7-8 h innan nästa arbetsdag. Känner att fritiden nästan inte finns eftersom man mest sover... Funderar på att gå ner i tid eller typ byte yrke eller ta 25% tjänstledigt och plugga.. Tips/råd?...


     

  • Svar på tråden Lärare + trötthet
  • Venne

    Först och främst borde du gå till läkaren. Jag var likadan när jag hade B12-brist. Sen om du har uteslutit fysiska orsaker så borde du kanske fundera på andra lösningar ja.

  • varmlanning

    Jag är lärare och känner precis samma. Sover ca 2 timmar efter jobbet varje dag. Sen går jag och lägger mih vid 21 utan problem.

    Jag har dock kollat upp mig hos läkare. De hittar inget. Jag har psykisk ohälsa i släkten och tror att jag lider av något konstigt psykiskt. Jag har varit konstant.. alltså haft en kronisk trötthet sen jag var 18. Är 25 nu.

    Jag var ju dock medveten innan jag började jobba att mitt liv kommer se ut såhär. Det har pågått så länge att det är en del av mitt liv liksom.

    Om dina problem började i samband med atr du ble lärare så skulle jag fundera på om du antingen lider av brist på något ALTERNATIVT är deprimerad eller utbränd. Depression behöver inte te sig i tårar, det kan vara en allmän sinnesstämning.

  • Kokosflingor

    Ja, jag funderar också lite på detta angående utbrändhet eller om det är något psykiskt mm. Är väldigt stressad och orolig av mig som person, lider också av ångest och social ångest men den har varit hanterbar (för det mesta) . På sistone har stressen och pressen ökat på arbetat så ångesten är mycket värre.... Ska nog boka tid hos läkare . Tror dock ändå att jag behöver byta yrke i grunden, typ jobba på ett kontor/administrativt :P

  • Isabellisen