• Anonym (Vill inte)

kan socialen tvinga barn att prata

Har fått en orosanmälan pga att min man misshant mig både pysikt och men slag. Socialen vill tala med mina tjejer på 9 och 10 år men dom vill inte prata själv med dom utan mig. Dom är rädda. Kan soc tvinga barn att prata med dom

• Svar på tråden kan socialen tvinga barn att prata
  • Bestemor

Du måste stödja dina barn. Inga barn ska behöva växa upp i otrygga hem.

• Anonym (C)

Tvinga barnen att prata kommer de förhoppningsvis inte att göra. Men de har rätt att prata med lagen utan vårdnadshavare närvarande och utan vårdnadshavarens samtycke.

Du måste lämna mannen, det är en omsorgsbrist att låta barnen växa upp i ett hem där det förekommer våld. Risken finns att soc omhändertar barnen för att skydda dem.

• Anonym (a)

Vad är barnen rädda för? Du behöver stödja dem i att våga prata och våga berätta precis allting. De skall inte behöva ha några hemska hemligheter. Uppmuntra dem att berätta sanningen.
    Är du på väg att lämna mannen?

• Anonym (Vill inte)

Ja jag är på väg att lämna honom

• Anonym (soc)

Varför vill de inte det?
    Du verkar tycka att det är någonting negativt att Soc vill prata med dem, varför det?

• Anonym (stötta)

Det är ju ditt ansvar att stötta dina barn, vilket du ju kan göra i en sådan här situation. Det kan ju komma fram saker som barnen tänker på men som de inte vågar säga när du är med, vilket kan göra det lättare för soc att bedöma deras behov. Kanske behöver de tex prata med någon om att de har bevittnat våld. Det är viktigt att barnen får komma till tals i utredningen, så att utredningen kan ha barnperspektivet. Inte lika lätt när mamman sitter bredvid och halvstyr vad barnen "får" säga.

Varför skulle barnen vara rädda för att prata med soc, för barnen bara en annan vuxen människa, om ingen har talat om för dem att vara rädda för det? Varför skulle de vara rädda för just soc men inte tex en lärare? Du behöver stötta barnen och hjälpa dem inse att det inte är någon fara och att det bara är en vuxen som "vill höra hur de har det".

Svar på tråden kan socialen tvinga barn att prata