• 3skruttar

Föräldrarlediga/förskoleklass Nacka kommun, vad gäller?

Hej,
    Har en fråga till er som är föräldrarlediga i Nacka kommun och har barn som går i förskoleklass, hur många timmar per dag och vecka får barnet vara på skola/fritids? Får ni fördela tiden hur ni vill? Vilken tid måste ni hämta barnet om dagarna?
    Om ni har delad vårdnad vilka tider är det som gäller då?
    Tack för svar!! :)

• Svar på tråden Föräldrarlediga/förskoleklass Nacka kommun, vad gäller?
  • magelita80
    Eili skrev 2016-08-22 08:02:29 följande:
    Jag anser bara att man inte skaffar barn för att lämna bort dem och jag tycker inte att barn i den åldern ska bestämma en sån sak själv. 
    Jag vill inte ha någon klapp på axeln men jag arbetar i verksamheten och ser en hel del.
    Men vad du är duktig. Jag antar att du aldrig nånsin harr barnvakt. Läste idag på SVT.se att Stockholms stad ska utöka sina dagistimmar från 30/vecka till heltid för föräldralediga. Detta pga. Att de har sett att barn som går på dagis klarar sig bättre senare i livet. Jag antar att de har gjort en utredning.

Du behöver inte tycka synd om mina barn. Det är nog mer synd om dina som har EM diktator till mamma. Eller dina elever eftersom dy verkar inte bry dig att det kanske finns en risk att de hamnar utanför gruppen
  • Eili
    magelita80 skrev 2016-08-29 01:15:15 följande:

Men vad du är duktig. Jag antar att du aldrig nånsin harr barnvakt. Läste idag på SVT.se att Stockholms stad ska utöka sina dagistimmar från 30/vecka till heltid för föräldralediga. Detta pga. Att de har sett att barn som går på dagis klarar sig bättre senare i livet. Jag antar att de har gjort en utredning.

Du behöver inte tycka synd om mina barn. Det är nog mer synd om dina som har EM diktator till mamma. Eller dina elever eftersom dy verkar inte bry dig att det kanske finns en risk att de hamnar utanför gruppen

Jag måste ha träffat en väldig öm punkt vad det gäller ditt föräldraskap eftersom du hoppar på mig med riktiga personangrepp. Väldigt omoge
  • Holma
    magelita80 skrev 2016-08-29 01:15:15 följande:

Barn som mår bättre o klarar sig bättre i livet för dom är på fsk trots föräldrar hemma måste ha väldigt tråkiga föräldrar o inte trivas hemma . Tragiskt .
  • magelita80
    Eili skrev 2016-08-29 01:34:44 följande:
    Jag måste ha träffat en väldig öm punkt vad det gäller ditt föräldraskap eftersom du hoppar på mig med riktiga personangrepp. Väldigt omoge
    Nä, absolut inte. Men som jag har sagt tidigare så blir jag jävligt provocerad av folk som ska höja sig till skyarna och samtidigt trycka ner andra för att må lite bättre själva och få en klapp på axeln. Men min erfarenhet är att de som gör det har dubbelmoral och är väldigt osäkra på sin föräldraroll.
  • magelita80
    Holma skrev 2016-08-29 07:09:02 följande:
    Barn som mår bättre o klarar sig bättre i livet för dom är på fsk trots föräldrar hemma måste ha väldigt tråkiga föräldrar o inte trivas hemma . Tragiskt .
    Jag antar att politikerna har gjort en utredning. Vem tror du jag litar på mest? Någon som har gjort en utredning ell någon anonym på nätet.

Barn i 6-8 års åldern behöver kompisar. I skolan så har man lektioner. Barn behöver leka med andra än sina föräldrar och syskon. De flesta barn i skolan går på fritids till 17. Hur mycket tid tror du finns till lek efter skolan?
  • Holma
    magelita80 skrev 2016-09-03 12:17:35 följande:
    Jag antar att politikerna har gjort en utredning. Vem tror du jag litar på mest? Någon som har gjort en utredning ell någon anonym på nätet.

Barn i 6-8 års åldern behöver kompisar. I skolan så har man lektioner. Barn behöver leka med andra än sina föräldrar och syskon. De flesta barn i skolan går på fritids till 17. Hur mycket tid tror du finns till lek efter skolan?
    Barn behöver inte leka med kompisar jämt , helger är alla lediga
  • TeresB

Behoven av kompisar ser väl väldigt olika ut beroende på ålder. Själv gick jag inte på förskola ( mitten av 80-talet) och jag har verkligen inte haft problem med det sociala. Vi bodde där det fanns många barn och fler var hemma då än nu kan jag tro.

Ur ett ekonomiskt perspektiv borde man väl minska antalet timmar på fsk för de som har förälder hemma. Då finns det mer personal till de som har behov av fsk. 15 Tim borde def täcka lekbehov och att barn får koll på rutiner. Övrig tid får väl vi föräldrar se till att aktivera våra barn själva. Träffa de andra föräldrarna som är hemma med barn osv.

• magelita80
    Holma skrev 2016-09-03 12:28:04 följande:
    Barn behöver inte leka med kompisar jämt , helger är alla lediga
    Det har jag inte sagt. Men går man inte på fritids så finns det en risk för utanförskap och då kanske man inte har några kompisar på helgerna heller.
  • Holma
    magelita80 skrev 2016-09-03 18:19:29 följande:
    Det har jag inte sagt. Men går man inte på fritids så finns det en risk för utanförskap och då kanske man inte har några kompisar på helgerna heller.
    Då kan man undra vad du har för taskiga erfarenheter för det har jag aldrig hört talas om . Kompisar träffar man i skolan oxå
  • magelita80
    TeresB skrev 2016-09-03 13:22:05 följande:

Behoven av kompisar ser väl väldigt olika ut beroende på ålder. Själv gick jag inte på förskola ( mitten av 80-talet) och jag har verkligen inte haft problem med det sociala. Vi bodde där det fanns många barn och fler var hemma då än nu kan jag tro.

Ur ett ekonomiskt perspektiv borde man väl minska antalet timmar på fsk för de som har förälder hemma. Då finns det mer personal till de som har behov av fsk. 15 Tim borde def täcka lekbehov och att barn får koll på rutiner. Övrig tid får väl vi föräldrar se till att aktivera våra barn själva. Träffa de andra föräldrarna som är hemma med barn osv.

Fast det här handlar om barn i 6-8 års åldern som går i skolan. När jag var föräldraledig med 2 an så var jag den enda föräldern som var fl i en klass på 35 barn. Någon tyckte vi kunde gå till öppna förskolan men öf i vårt område har åldersgräns, 3 dagar i veckan upp till 1,5 år, 1 bebisdag och 1 dag upp till 5. Min son var för gammal. På lekplatserna var det bara barn upp till 2-3 års åldern.
  • TeresB
    magelita80 skrev 2016-09-03 18:23:07 följande:

Fast det här handlar om barn i 6-8 års åldern som går i skolan. När jag var föräldraledig med 2 an så var jag den enda föräldern som var fl i en klass på 35 barn. Någon tyckte vi kunde gå till öppna förskolan men öf i vårt område har åldersgräns, 3 dagar i veckan upp till 1,5 år, 1 bebisdag och 1 dag upp till 5. Min son var för gammal. På lekplatserna var det bara barn upp till 2-3 års åldern.

Ja alltså även om 6-8 åringar fick vara på öppna fsk tvivlar jag på att de haft ngt vidare utbyte av det. Men såpass stora barn går ju antingen i förskoleklass el i skolan. De får väl ta del av det sociala där?

Går det inte att ta med en kompis hem efter skolan eller följa med ngn hem?

Ses de inte på aktivitet utöver skolan?

Är det fritids som är grejen alltså... Har man ett barn som har det svårt i gruppen bör väl skola och föräldrar försöka se om det är mer tid eller mindre tid som behövs.
Svar på tråden Föräldrarlediga/förskoleklass Nacka kommun, vad gäller?