• Zyzy

Någon mer som utreds för ms eller har ms?

Är sedan ett par månader tillbaka under utredning för ms. Hade ett eventuellt skov (lätt skov) och hamnade hos neurolog som redan på akuten uttryckte ms misstanke. Jag tyckte då han var lite väl snabb i sitt omdöme men glad att bli tagen på allvar. Gjorde MR som visade på några få förändringar varav två var ms-lika, ej kontrastladdade. LP visade lätt förhöjda värden men ingen kronisk inflammation i CNS. Nu väntar ny MR om några månader.

Ni som fått diagnosen, har ni uppfyllt alla kriterier direkt eller har det kommit med tiden?

Jag mår bra nu och det enda jag känner av är en trötthet som kan komma och hålla i sig ett par dagar, den tröttheten är endast fysisk, som att jag kroppsliga är helt slut. Någon som känner igen det?

Ni som är under utredning, hur är det för er?

• Svar på tråden Någon mer som utreds för ms eller har ms?
  • Hannaelida

Mabthera är nytt att ge till ms patienter. Ej godkänd för det ännu men gett goda resultat. Men ser nog olika ut vad landstinget och läkare erbjuder

Jag hoppas att jag ska klara mig med den framöver...

tvåbarns mamma
  • Anonym (Inflammation)

Vad ges den till i vanliga fall?

Hur förbättrar den symtomen? :)

• Hannaelida

Cancer

Har inte Haft skov eller nya förändringar på Mr efter medicinering.

tvåbarns mamma
  • Anonym (Inflammation)

vad skönt! Hur många förändringar hade du på mr innan insättning? Har du symtom imellan skov? Hur läge hade du varit sjuk innan du fick diagnos?

För mig har sjukdomsförloppet varit med två kraftiga skov och där imellan har jag kvar symtom men inte lika "handikappande", tror jag iallfall. Ca 50 procent mår bättre av att vara gravida så jag kanske mår lite bättre pga det. Jag har inte haft sjukdomen så länge, så allt har gått rätt fort.

Min läkare tolkar detta som att jag kan ha en aggressiv ms. Vad det nu innebär.

Vid nästa förändring på mr så bestäms medicinerna mer korrekt sa läkaren då man kan behandla ms på olika vis beronde på hur aggressivt det är.

• Hannaelida

Jag hade många ärr på Mr

Gjorde två mr ganska tätt och hade då nya och pågående. Kontaktade läkare i somras för domningar och ryggont, fick diagnosen i september och behandling veckan efter.

tvåbarns mamma
  • Anonym (Inflammation)

Aa okej, typ som mig fast jag är gravid så väntar med medicin

• Anonym (Inflammation)

Ja:)

Jag vet om folk med den, men känner ingen privat, utan det är mina vänners vänner kan man säga.

Min släkt har väldigt mycket autoimunna sjukdomar, några av dem är dödliga och en av dem har dött:(

Hur ser din släkt ut?

• Hannaelida

Va tråkigt :( ingen ms alls i släkten min läkare säger att det inte är ärftligt, vilket jag gärna vill tro på då jag har två barn.

tvåbarns mamma
  • Anonym (Inflammation)

Jag tror inte heller det är direkt släktbetingat:)

Men vi har många andra aoutoimuna sjukdomar men vet inte om det ökade risken för mig att få ms.

Ja, man hoppas ju att ens barn ska få vara friska!

• Miimos

Hej,
    Vad hade du för värden som du menar visar höga inflammationsvärden från LP:nu? 

Jag har fått diagnos CIS, höga kappavärden i LP och visade inflammationer från röntgen men då endast i ryggraden och inga lesioner i hjärnan. Undrar om det är pga kappavärdena som min neuro ändå vill att jag börjar MS medicin. 

• Anonym (Undrande)
    Miimos skrev 2026-01-14 20:08:35 följande:

Hej,
    Vad hade du för värden som du menar visar höga inflammationsvärden från LP:nu? 

Jag har fått diagnos CIS, höga kappavärden i LP och visade inflammationer från röntgen men då endast i ryggraden och inga lesioner i hjärnan. Undrar om det är pga kappavärdena som min neuro ändå vill att jag börjar MS medicin. 

Tråden är 10 år gammal så jag tror inte riktigt TS kommer att svara tyvärr.

Fast som det slumpar sig så har jag också en vän som utreds för MS just nu Gråterså jag läste tråden med visst intresse. 
Svar på tråden Någon mer som utreds för ms eller har ms?