• Emmmmm

Preklampsi/ HELLP efter förlossning någon?

Någon som varit med om samma efter förlossningen? Har legat åt det låga hållet i blodtryck under graviditeten. I förrgår började jag känna mer att jag mår dåligt. Var in till akuten puls 43-47 (mycket lägre än normalt) och blodtryck helt plötsligt 190/100. Har ont i huvudet, obehag i bröstet av hjärtat som klappar hårt, dimsyn, lite illamående och yrsel. De gjorde inte så mycket där mer än EKG och sköldkörtelprover. Fick barn för 12 dagar sedan. Ska nu kolla om blodtrycket två gången innan behandling skulle sättas in. Galet att man ska gå i flera dagar med sånt blodtryck utan behandling :(

• Svar på tråden Preklampsi/ HELLP efter förlossning någon?
  • Lady Di

Jag hade de från v 30 min förra grav o mådde otroligt dåligt fram tills de till slut bestämde sig för att sätta igång förlossningen.
    Mådde väldigt dåligt av detta även efteråt men lika högt blodtryck som du men fick aldrig behandling för de bara rådet att vila mycket o inte anstränga mig så skulle symtomen försvinna av sig själv. Efter 8 månader var mitt blodtryck äntligen nere på normalt o jag "friskförklarades"...
    Så de finns en möjlighet att du inte får behandling :/ De laboreras väldigt mycket med nyblivna mammor :(

• jw87

Jag mådde väldigt dåligt 2-3 dagar efter förlossning, hade HELLP, men sen var det "bara" ett högt blodtryck som fortsatte, som jag medicinerades för. Efter 1,2 år blev jag av med blodtrycksmedicinen. Vet att man kan bli sjuk av HELLP efter förlossning, men har tyvärr inte hört eller läst något så mycket om det att tipsa om.

• Det kommer bli bra

Jag fick sista veckan i graviditeten som låg kvar 6 månader efter graviditet. Fick medicineras tills värdena blev normala efter 6 mån.

• Emmmmm

Står på blodtrycksmedicin två gånger per dag. Bltr 140/90.

• jw87

Fick nämligen själv högt blodtryck 4h efter förlossningen, bebis blir en vecka idag.
    Blev kvar 2,5 dygn på BB innan de släppte iväg mig och fick åka tillbaka ett dygn till gynakuten i helgen. Har fått ny medicin nu, så hoppas att den funkar snabbt och att det fort går över!

• Emmmmm

Mig skickade akuten hem med 43 i puls och 190/100 i blodtryck utan behandling. Men jag mådde så dåligt att jag fick söka igen fast tog gynakuten då istället.

jw87 skrev 2016-05-09 13:09:57 följande:

Fick nämligen själv högt blodtryck 4h efter förlossningen, bebis blir en vecka idag.

Blev kvar 2,5 dygn på BB innan de släppte iväg mig och fick åka tillbaka ett dygn till gynakuten i helgen. Har fått ny medicin nu, så hoppas att den funkar snabbt och att det fort går över!

• jw87

Bra att du fick hjälp och medicin där!
    Hade 135/90 igår på medicin, så känns väldigt bra att det går åt rätt håll och har återbesök på spec.mödravården imorgon. Så får vi se hur länge man kommer behöva äta medicin..! Men så klart, hellre det än att gå med jättehögt blodtryck ????

Svar på tråden Preklampsi/ HELLP efter förlossning någon?