• Jessicaa_85

Sammandragningar vid vila v 21 orolig!

Har sen igår börjat känna av sammandragningar. Känner de bara när ja ligger på rygg å vilar. Ca 4-5 om dagen. Alla säger ju att man inte ska få sammandragningar när man vilar. Ska ringa bm imorgon men är orolig nu!

• Svar på tråden Sammandragningar vid vila v 21 orolig!
  • Kirsty

Jag har också bara sammandragningar vid vila. Det är helt normalt och ingen fara.

• Callo
    Jessicaa_85 skrev 2016-04-24 16:45:58 följande:

Har sen igår börjat känna av sammandragningar. Känner de bara när ja ligger på rygg å vilar. Ca 4-5 om dagen. Alla säger ju att man inte ska få sammandragningar när man vilar. Ska ringa bm imorgon men är orolig nu!

Har inte läst vad alla skrivit här. Men du kan absolut få sammandragningar vid vila. Jag har haft det från v 20, är i 39 nu. Viloläge eller aktiv spelar ingen roll. Detta är inget som oroat BM, det är inget ovanligt menar hon. Hon rekommenderar dock att vila/ta det lungt OM de kommer i aktivt läge. Tex om du är ute och går och får en SD, sätt dig på en bänk en stund, stanna upp eller gå långsammare. Ja, du förstår...
  • Callo
    viseversa skrev 2016-04-24 17:05:17 följande:

Eh va?! Var har du läst/hört att man "inte ska" ligga på rygg?!

Kan trycka på kroppspulsådern då = sämre syretillförsel i blodet för både dig och barnet. Det är dock inte så för alla, men en del. Jag får definitivt fler och tätare sammandragningar om jag ligger på rygg. Känner även ett märkligt tryck över bröstkorgen som sprider sig upp mot huvudet. Mår bäst av att ligga på vänster sida. Men kan ju inte alltid ligga på en sida, så höger får gå ibland.
  • Ewelinalarssonn

Jag fick också mycket sammandragningar runt vecka 19, är i vecka 23 nu. Ringde gyn för jag blev så rädd. Fick också sammandragningar när jag vilade. Så jag fick komma in & kolla! Allt såg jättebra ut och hon kunde inte svara på varför jag hade sammandragningar, dock hade jag fått bakteriell vaginos under graviditeten som kan ha orsakat det. Fick medicinering i 6 dagar och nu har jag mycket sällan sammandragningar. Ring och tjata om att du vill komma in och kolla så allt är bra, det kommer stilla din oro och alltid bäst att ta det säkra före det osäkra!:)

• viseversa
    Callo skrev 2016-04-25 02:22:05 följande:
    Kan trycka på kroppspulsådern då = sämre syretillförsel i blodet för både dig och barnet. Det är dock inte så för alla, men en del. Jag får definitivt fler och tätare sammandragningar om jag ligger på rygg. Känner även ett märkligt tryck över bröstkorgen som sprider sig upp mot huvudet. Mår bäst av att ligga på vänster sida. Men kan ju inte alltid ligga på en sida, så höger får gå ibland.
    Jag väntar barn nr 5 och har ALDRIG upplevt det. Jag ligger ofta på rygg och har gjort med alla barnen. Dom mår bra. Så att säga att det är farligt är väl lite överdrivet speciellt när ts bara är i v 21 än så länge.
  • Jessicaa_85

Var in och kollade upp det idag då jag upplever det blev mer och mer. Har fortfarande sd trots vila vila vila men på ul och vul såg allt bra ut omogen lång stängd tapp och bebisen mådde fint :)

• Callo
    viseversa skrev 2016-04-25 16:13:27 följande:

Jag väntar barn nr 5 och har ALDRIG upplevt det. Jag ligger ofta på rygg och har gjort med alla barnen. Dom mår bra. Så att säga att det är farligt är väl lite överdrivet speciellt när ts bara är i v 21 än så länge.

Ehm, jag har inte skrivit att det är farligt. Min upplevelse är att det är obehagligt, och har varit under flera månader. Hade inte det så under tidigare graviditet. Men nu har jag, och delar därför med mig av min upplevelse då ämnet dök här i tråden. Kan helt enkelt inte ligga på rygg. Olika för olika personer och graviditeter. Inget mer än så.
  • Callo
    Jessicaa_85 skrev 2016-04-25 18:50:49 följande:

Var in och kollade upp det idag då jag upplever det blev mer och mer. Har fortfarande sd trots vila vila vila men på ul och vul såg allt bra ut omogen lång stängd tapp och bebisen mådde fint :)

Låter bra. Skönt att få bekräftelse på att allt var bra.

Jag har varit sjukskriven sedan mån 2, är nu i v 39. Jag har inte haft ngt annat val än att vila (pga anledningen till att jag är sjukskriven). Trots vila har jag jättemycket sammandragningar och har haft det sedan flera månader tillbaka. Enligt min BM inte ovanligt. Så försök att inte oroa dig, speciellt nu när du kollat upp att bebisen mår bra.
  • Jessicaa_85
    Callo skrev 2016-04-26 00:21:27 följande:

Låter bra. Skönt att få bekräftelse på att allt var bra.

Jag har varit sjukskriven sedan mån 2, är nu i v 39. Jag har inte haft ngt annat val än att vila (pga anledningen till att jag är sjukskriven). Trots vila har jag jättemycket sammandragningar och har haft det sedan flera månader tillbaka. Enligt min BM inte ovanligt. Så försök att inte oroa dig, speciellt nu när du kollat upp att bebisen mår bra.

Vad är jättemycket sammandragningar enligt dej?
  • viseversa
    Callo skrev 2016-04-26 00:15:20 följande:
    Ehm, jag har inte skrivit att det är farligt. Min upplevelse är att det är obehagligt, och har varit under flera månader. Hade inte det så under tidigare graviditet. Men nu har jag, och delar därför med mig av min upplevelse då ämnet dök här i tråden. Kan helt enkelt inte ligga på rygg. Olika för olika personer och graviditeter. Inget mer än så.
    Nej kanske inte du. Ber om ursäkt men längre upp i tråden skrev någon att man inte ska ligga på rygg för det är farligt för mamma och bebis.
  • syntharen
    Jessicaa_85 skrev 2016-04-25 18:50:49 följande:

Har du kollat så att du inte har urinvägsinfektion? Uvi kan framkalla sammandragningar.
  • Jessicaa_85
    syntharen skrev 2016-04-26 09:10:41 följande:

Har du kollat så att du inte har urinvägsinfektion? Uvi kan framkalla sammandragningar.

jag ska lämna urinprov idag med morgonurin. Nästan så jag hoppas det är nåt sånt så de försvinner
  • Melisande

Haft sd och tryck från v 15 ungefär (väntar 3:e barnet). Idag gjordes så akutgynkoll på sjukhuset för att se så inte något satt igång på inrådan av min bm och gyn (eftersom jag gjorde mkp för några veckor sedan). Såg helt ok ut sa läkaren och han mumlade något om att det bara ÄR så här för en del genom stora delar av graviditeten (underförstått: "sluta oroa dig för allt och ta upp min dyrbara tid")... Inga ordinationer om vila eller någonting faktiskt. Han tyckte nog att vi gravida är lite nojiga upplevde jag.

• Jessicaa_85
    Melisande skrev 2016-04-26 13:22:31 följande:

Haft sd och tryck från v 15 ungefär (väntar 3:e barnet). Idag gjordes så akutgynkoll på sjukhuset för att se så inte något satt igång på inrådan av min bm och gyn (eftersom jag gjorde mkp för några veckor sedan). Såg helt ok ut sa läkaren och han mumlade något om att det bara ÄR så här för en del genom stora delar av graviditeten (underförstått: "sluta oroa dig för allt och ta upp min dyrbara tid")... Inga ordinationer om vila eller någonting faktiskt. Han tyckte nog att vi gravida är lite nojiga upplevde jag.

Klart man blir nojjig när man är gravid. Är jäkligt svårt eller omöjligt att själv avgöra vad som är farligt och inte lixom
  • Callo
    Jessicaa_85 skrev 2016-04-26 01:23:36 följande:

Vad är jättemycket sammandragningar enligt dej?

Flera gånger/timme om jag tex ser på tv eller är i annat viloläge.

Sen så fort jag växlar från viloläge och rör mig, tex ska resa mig får jag sammandragning.

Får SD om jag ska gå in eller ut ur bilen, när jag duschat, lagar mat, böjer mig fram för att ta något på ett bord/plockar upp något från golvet, tar på hunden selen osv.

SD kommer när jag försöker vända mig i sängen (har svårt att vända mig pga foglossning).

Går jag ut med hunden måste jag stanna pga SD kanske fem ggr/runda, och då är jag ute max 10 min. (Kan inte gå längre pga foglossning och för att jag kräks massvis med gånger varje dag och har gjort sedan 8 mån tillbaka, ibland hinner jag inte in i huset. Jag har koll på alla papperskorgar i området, men hinner inte heller fram till dem alla gånger).

När jag kräks får jag SD.

Ja, så väldigt många gånger varje dag helt enkelt. Jag räknar inte tillfällena, för det är så många/dag. Men det känns ganska jobbigt och främmande då jag innan graviditet var väldigt aktiv och tränade mycket. Nu kan jag inte göra något utan att kräkas, få ont av foglossningen eller få sammandragningar.

Är snart i mål. Så det är bara att stå ut.
  • Callo
    viseversa skrev 2016-04-26 07:16:00 följande:

Nej kanske inte du. Ber om ursäkt men längre upp i tråden skrev någon att man inte ska ligga på rygg för det är farligt för mamma och bebis.

Ingen fara.

Aha, har missat att ngn skrev det.

Jag vet faktiskt inte om det är farligt. Men jag kan tänka mig att det inte är så bra att tex jag känner som jag gör vid ryggläge. Jag ändrar ju position för att det känns väldigt obehagligt över bröstkorgen och upp mot huvudet. Ungefär som när man står på händer, och allt blod åker upp i huvudet. Lite så känns det, fast med hårt tryck över bröstkorgen och lite jobbigt att andas. Bebis rör sig också betydligt mer om jag skulle ligga på rygg i soffa eller säng + mer sammandragningar. Men som sagt, om det skulle vara farligt? Ingen aning. Känns bara inte bra för just mig.
Svar på tråden Sammandragningar vid vila v 21 orolig!