• luke78

min 15 åring ska på valborg uppsala

hej nu ska min 15 åring på valborg i uppsala och jag har hittat sprit i hans garderob man han vet inte om det
    ska jag ta det ifrån han eller låta det va 
    men då kommer han till 100% ta med det till valborg behöver lite hjälp av någon som varit med om en liknande situation 
    det var fyra öl 4.5% och en flaska vodka 40%

• Svar på tråden min 15 åring ska på valborg uppsala
  • Anonym (X)

TS har du själv varit i Uppsala sista april? Det låter inte så... Jag bor där och en 15 åring har ingenting där att göra den dagen efter forsränningen på förmiddagen. Det handlar inte bara om risken att HAN super sig redlös utan om att ANDRA gör det och att han faktiskt kan bli skadad. Min lillebror är åxå en lugn kille som inte dricker mycket och för några år sedan var han där spiknykter och fick stryk av ett helt gäng för att de inte gillade märket (något band antagligen) som han hade på sin keps.

Snälla tänk efter en vända till...

• fluu

Du ska självklart beslagta spriten och ta ett rejält prat med honom. Och så gärna lite konsekvenser på de.t

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Coccolina
    luke78 skrev 2016-04-24 23:45:57 följande:

saken är den att jag bryr mig inte mycket om att han dricker då han är väldigt skötsam och brukar vara ute med vänner och festa och dom lämnar inte varandra det är jag säker på
    man vet ju hur roligt det var när man själv va 15 och kunde åka och festa vill inte ta det ifrån honom

Vilken mönster förälder..... Hoppas grabbens andra förälder är vettigare....

Hoppas du tar det lika lugnt när din son hamnar i slagsmål, hamnar på sjukhus för alkoholförgiftning, eller kanske till och med bli dödad eller dödar pga ungdomsfylla...

Sant det händer inte alla, händer inte ens majoriteten..., men det händer!! 

Kan du förlåta dig själv OM det skulle hända din son och du hade chansen att hindra det?? 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Anonym (NEJ)
    volvo142 skrev 2016-04-25 01:19:33 följande:
    Lät som en bra kompromiss :)
    Aniiee skrev 2016-04-25 00:53:43 följande:
    Då så, då har du ju bestämt dig. Se till att ringa soc och gå till polisen, bara, så du kan lämna in dig. 

Men alltså hej och hallå.. Är det bitter dagen idag lite öl kan man väl låta sin 15 åring dricka om det är så himla kul?Vad ska man göra med ungen då ? låsa in i källaren?

Öööh nej.... för det är inte lagligt!! Och dessutom är inte alkohol något som barn bör dricka och en 15 åring ÄR ett barn!!!
    luke78 skrev 2016-04-24 23:45:57 följande:

saken är den att jag bryr mig inte mycket om att han dricker då han är väldigt skötsam och brukar vara ute med vänner och festa och dom lämnar inte varandra det är jag säker på
    man vet ju hur roligt det var när man själv va 15 och kunde åka och festa vill inte ta det ifrån honom

luke78 skrev 2016-04-24 23:47:18 följande:
    han kan dricka det är inte så att han dricker tills han spyr han är väldigt bra på att kontrollera sig 

HAN ÄR 15!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Han har gott om tid att festa när han blir äldre!! Var en riktig förälder och ta spriten och ölen, och ta ett allvarligt snack med grabben!!! 

• Anonym (NEJ)
    luke78 skrev 2016-04-25 01:36:17 följande:
    Jaha man ska gå till soc för att jag låter min unge dricka lite?
    Ja.... Faktiskt!
  • volvo142
    Anonym (NEJ) skrev 2016-04-25 22:04:02 följande:
    Öööh nej.... för det är inte lagligt!! Och dessutom är inte alkohol något som barn bör dricka och en 15 åring ÄR ett barn!!!

HAN ÄR 15!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Han har gott om tid att festa när han blir äldre!! Var en riktig förälder och ta spriten och ölen, och ta ett allvarligt snack med grabben!!! 

Haha jag vet inte med dig men när jag gick i nian så drack nästan alla på skolavslutningar osv. Skulle vilja påstå att han är en ungdom men visst det är bra om han kan vänta till 16/17 helt 18. Vad ska det "allvarliga" snacket va då? "fniss". sprit inte okej några öl som mamman inte ens langat och telefonkontakt okej i mina ögon :)
  • Anonym (Han är ett barn)
    Anonym (wilma) skrev 2016-04-25 07:08:39 följande:

Jag började dricka alkohol när jag var 15, och då var jag sent ute jämfört med mina kompisar. Mina föräldrar var dock väldigt tydliga med vad som gällde: Jag fick gå på fest, men de hämtade mig varje gång. Så det gällde att inte dricka så mycket att de märkte något, vilket innebar att jag bara kunde dricka väldigt lite. De var också tydliga med att om de märkte att jag var berusad så blev det strikt utegångsförbud på helgerna i ett halvår (!) framöver. Och det var det ju aldrig värt.

Således hade jag aldrig kunnat åka till Uppsala på valborg som femtonåring, då de inte hade kunnat hämta mig (vi bor inte i Uppsala). Inte för att jag någonsin hade den planen heller, vi hade vårt egna valborgsfirande.

Din son kan åka när han är 18. När jag tänker på vad mina kompisar gjorde på fyllan när vi var 15 så är jag förvånad över att ingen dog eller hamnade i annat allvarligt trubbel, men så bodde vi också i en småstad. Jag är i allmänhet helt för att man ger barn mycket eget ansvar och att de får hitta på roliga saker, jag fick sällan blanka nej från mina föräldrar, men det betyder inte att du som förälder inte har ett ansvar att ta hand om dina barn och se till att de inte hamnar i situationer de inte kan hantera. 

Jag hade kunnat skriva samma text jag... Så jag håller med "wilma".
  • Anonym (NEJ)
    volvo142 skrev 2016-04-25 22:43:50 följande:
    Haha jag vet inte med dig men när jag gick i nian så drack nästan alla på skolavslutningar osv. Skulle vilja påstå att han är en ungdom men visst det är bra om han kan vänta till 16/17 helt 18. Vad ska det "allvarliga" snacket va då? "fniss". sprit inte okej några öl som mamman inte ens langat och telefonkontakt okej i mina ögon :)

Faktiskt så drack jag inte innan jag var 18. Gick alldeles utmärkt! Det var så många omkring mig som jag fick se så fulla att de inte kunde ta hand om sig själva, alkoholförgiftningar och slagsmål, folk som förlorade oskulden och ångrade sig otroligt efteråt, folk som somnade i sina egna spyor, folk som hamnade på sjukhus av både det ena och det andra.... 

Och det allvarliga snacket. Vad sägs om "Du är 15! Du är ett barn! Du får lov att vänta med alkohol och valborgsfestande tills du är myndig! Jag är din förälder och jag är rädd om dig och därför kommer jag inte tillåta att du gör såna här saker! Jag är inte OK med att du köper ut och får folk att langa till dig!"

En eller två öl på en hemma fest och supa på Valborg i väldigt skilda saker! Faktiskt så anser jag att man som förälder har ett ansvar att se till så ens barn mår bra. Och att låta dem dricka hur som helst är ansvarslöst! 

Fniss fniss fniss på dig.... I mina ögon finns det ingen humor i ungdomar som dricker och allt som kommer som följder på sånt... Eller föräldrar som inte visar något föräldraansvar.

Varje gång det varit någon 14-16 åring som i fyllan slagit ihjäl någon, våldtagit någon eller misshandlat någon så får man alltid höra från föräldrar "Men hen är ju så skötsam har aldrig ställt till med problem!!!!""" För föräldrar vill inte se hur deras barn verkligen är. Det vill tro att deras barn minsann inte dricker mer än det klarar, vill inte tro på att deras barn skulle kunna göra fel. Så naivt och blåögt, och ansvarslöst. 

• nevermind
    luke78 skrev 2016-04-25 01:36:17 följande:
    Jaha man ska gå till soc för att jag låter min unge dricka lite?
    Eh, ja..? Faktiskt. Sjukt ju.
  • Anonym (Men)

Jag tror inte TS kan mena allvar, i så fall blir jag mörkrädd. När min dotter var 17 skulle hon på Valborg i Uppsala. Det hade knappt hunnit bli kväll innan jag fick ett samtal från hennes väldigt berusade kompis att jag nog behövde hämta henne. Körde från Stockholm bara för att hitta henne gråtandes på marken nedspydd och nedkissad och knappt medveten var hon var.

Jag kan säga att hon inte var den enda jag såg i det tillståndet. Och dit vill du släppa din 15-åring??

• Anonym (Bus)

Byt ut Vodkan mot vatten, och ölburkarna till lättöl. Så otroligt för stackarn när han kommer till Uppsala. Spara Vodkan till hans 18-årsdag, vill inte att dropparna går till spillo, Skål!

• Anonym (Uppsalabo)

Jag bor i Uppsala och jag kan lova att mina barn aldrig skulle få fira Valborg i Uppsala när de är 15. Det är verkligen inget tillfälle för personer som inte är myndiga. Om alla föräldrar såg till att vara föräldrar till sina tonåringar så skulle polisen ha bra mycket mindre att göra här på Valborg...

• enola

Men snälla! En femtonåring är ett BARN! Finns inte på kartan att jag skulle vara okej med att min femtonåring drack! Och valborg i Uppsala... Knappast ett lämpligt ställe ens för en nykter femtonåring när det börjar bli kväll!

• Anonym (Också mamma)

Jag hoppas att hela tråden är ett skämt!

Min son är 16år (går i 9:an) och som han tjatar om Uppsala och Valborg. Men som jag ser det är det mitt ansvar att han inte hamnar i de situationer som är där den helgen, och han får inte åka.

Varför vågar du inte ta ditt vuxenansvar och säga att nej, när du dessutom vet att han dessutom dricker?

• Telefonbrist

Förutom det som redan sagts hoppas jag du vet, TS, att mobilnätet ofta blir totalt överbelastat i Uppsala på Valborg. Du kommer med stor sannolikhet varken kunna ringa eller SMSa din son om han är där, och han kommer inte kunna kontakta dig om det behövs och inte heller sina vänner om de skulle komma ifrån varandra.

• Anonym (Uppsalabo)
    Telefonbrist skrev 2016-04-26 14:46:51 följande:

Förutom det som redan sagts hoppas jag du vet, TS, att mobilnätet ofta blir totalt överbelastat i Uppsala på Valborg. Du kommer med stor sannolikhet varken kunna ringa eller SMSa din son om han är där, och han kommer inte kunna kontakta dig om det behövs och inte heller sina vänner om de skulle komma ifrån varandra.

Mycket bra poäng! Det stämmer tyvärr.
Svar på tråden min 15 åring ska på valborg uppsala