volvo142 skrev 2016-04-25 22:43:50 följande:
Haha jag vet inte med dig men när jag gick i nian så drack nästan alla på skolavslutningar osv. Skulle vilja påstå att han är en ungdom men visst det är bra om han kan vänta till 16/17 helt 18. Vad ska det "allvarliga" snacket va då? "fniss". sprit inte okej några öl som mamman inte ens langat och telefonkontakt okej i mina ögon :)
Faktiskt så drack jag inte innan jag var 18. Gick alldeles utmärkt! Det var så många omkring mig som jag fick se så fulla att de inte kunde ta hand om sig själva, alkoholförgiftningar och slagsmål, folk som förlorade oskulden och ångrade sig otroligt efteråt, folk som somnade i sina egna spyor, folk som hamnade på sjukhus av både det ena och det andra....
Och det allvarliga snacket. Vad sägs om "Du är 15! Du är ett barn! Du får lov att vänta med alkohol och valborgsfestande tills du är myndig! Jag är din förälder och jag är rädd om dig och därför kommer jag inte tillåta att du gör såna här saker! Jag är inte OK med att du köper ut och får folk att langa till dig!"
En eller två öl på en hemma fest och supa på Valborg i väldigt skilda saker! Faktiskt så anser jag att man som förälder har ett ansvar att se till så ens barn mår bra. Och att låta dem dricka hur som helst är ansvarslöst!
Fniss fniss fniss på dig.... I mina ögon finns det ingen humor i ungdomar som dricker och allt som kommer som följder på sånt... Eller föräldrar som inte visar något föräldraansvar.
Varje gång det varit någon 14-16 åring som i fyllan slagit ihjäl någon, våldtagit någon eller misshandlat någon så får man alltid höra från föräldrar "Men hen är ju så skötsam har aldrig ställt till med problem!!!!""" För föräldrar vill inte se hur deras barn verkligen är. Det vill tro att deras barn minsann inte dricker mer än det klarar, vill inte tro på att deras barn skulle kunna göra fel. Så naivt och blåögt, och ansvarslöst.