• tasha02

Herregud jag är gravid!

3 dagar innan bim testade jag positivt med Clearblue gravidtest! Herregud jag är så chockad, trots att jag och sambon haft sex oskyddat så är det så overkligt!

Jag är 29 år, men ingen i min vänkrets har barn.

Vad gör man nu när man testat positivt?

Vem är det nu man ringer, kvinnokliniken? Och när gör man det?

Ge mig tips på vad jag bör nu äta och undvika att äta.

Tack!

• Svar på tråden Herregud jag är gravid!
  • Phialia90
    tasha02 skrev 2016-04-26 20:38:17 följande:

3 dagar innan bim testade jag positivt med Clearblue gravidtest! Herregud jag är så chockad, trots att jag och sambon haft sex oskyddat så är det så overkligt!

Tack!

Du ringer mvc och bokar inskrivningssamtal :)
  • Mobility

Först och främst; stort grattis till er! Det är underbart med barn.

Ring mödravårdscentralen där du vill gå. Då får du komma dit på möte och sen rullar det där på fram till förlossning.

Maten vet jag inte längre, kolla rekommendationer från Livsmedelsverket.

• viseversa

Du ringer mvc men det behöver du inte göra på en gång, du får ändå inte komma på inskrivning förens v 12 ungefär.

• Carambolan

På vissa mvc har de "kost och hälsa"-samtal i grupp som man kan gå på så fort som möjligt om man vill, så det är värt att ringa ändå även om det är långt kvar till inskrivning :) Dessutom bra att boka inskrivningstid redan nu eftersom det säkert blir mitt i semestertid.

• Liten2016

Börja med någon sorts vitamin från apoteket som innehåller ordentligt med folsyra. Du kan fråga om hjälp på apoteket, de brukar ha koll. Köp dem redan imorgon. Folsyra motverkar ryggmärgsbråck och är jätteviktigt!! :)

• Sarahoee
    tasha02 skrev 2016-04-26 20:38:17 följande:

Tack!

Mitt tips är att ladda ner några schyssta gravidappar. Jag har för tillfället "gravid och baby" och "i'm pregnant". Tycker det är mysigt att följa vecka för vecka och det har fått mig att fatta vad som faktiskt finns därinne :)
  • tasha02
    Liten2016 skrev 2016-04-26 22:41:53 följande:

Börja med någon sorts vitamin från apoteket som innehåller ordentligt med folsyra. Du kan fråga om hjälp på apoteket, de brukar ha koll. Köp dem redan imorgon. Folsyra motverkar ryggmärgsbråck och är jätteviktigt!! :)

Tack! Var och köpte folsyra idag
    Sarahoee skrev 2016-04-27 10:46:15 följande:

Mitt tips är att ladda ner några schyssta gravidappar. Jag har för tillfället "gravid och baby" och "i'm pregnant". Tycker det är mysigt att följa vecka för vecka och det har fått mig att fatta vad som faktiskt finns därinne :)

Tack för tips! har laddat ner appen nu. Spännande!
  • LillaTjockaBertil

Min gravida sambo äter förutom vitaminer för gravida även järntabletter samt tabletter mot halsbränna. Det hon undviker i matväg är mögelostar och kallrökt kött eftersom dessa, om jag har det rätt, kan innehålla en bakterie som kan skada fostret men i övrigt är ofarlig.

Grattis till graviditeten btw!

Svar på tråden Herregud jag är gravid!