• ThereseM

Smärta i magmuskler, muskelfäste och rygg höger sida.

Hej! Idag är jag i vecka 36 (35+2)
    Någon gång runt vecka 20 fick jag ont i ryggen på höger sida under skulderbladen och i magmusklerna, eller mellan musklerna, då på höger sida alldeles ovanför naveln.

Jag trodde att det berodde på den fysiska ansträngningen på arbetet med mycket tunga lyft, speciellt med höger sida av kroppen eftersom att jag är högerhänt. Min upplevelse är att det är musklerna som smärtar och tar stryk. 

Sedan jag slutat arbeta är smärtan i ryggen inte lika intensiv. Men däremot blir smärtan på framsidan värre och tar mer plats under revbenen, ner mot naveln och ut åt höger sida. Förut kunde jag vila bort smärtan. Nu är den konstant med en förvärring under dagen.

Sjukgymnasten som hjälpte mig med ryggsmärtorna i början sa att det inte var så mycket att göra åt musklerna på framsidan. Min barnmorska säger att det inte är något, alla känner så. (??) 

Jag håller på att få panik. Emellanåt känner jag mig riktigt orolig. Ibland hettar det och kliar på det smärtsamma området, det svider när jag duschar under varmt vatten eller lägger något svalt på.

Är det någon som har liknande symtom som har fått bättre vårdrespons?

Vad beror smärtan på? Vad kan jag göra själv för att lindra den?

Är det någon som har erfarenhet av risker för bestående men på mage och muskler efter förlossningen?

• Svar på tråden Smärta i magmuskler, muskelfäste och rygg höger sida.
  • Charmed92

Det är inte så att det är höger njure som spökar?

När jag var gravid med första så hade jag ont på höger sida och det var barnet som tryckte på njuren. Väldigt allvarligt var det när läkarna väl insåg att det inte var muskelproblem

• mo med liten trea

Alternativt kan det vara själva fogen mellan bröstbenet och nedersta revbenet. Många har en upplevelse av att bäbisen sparkar konstant mot revbenet sådär 5 cm från mitten på den ena eller andra sidan. I själva verket kan det vara värk i leden som påfrestas i stil med bäckenfogarna.

Jag jobbar som sjukgymnast. Läs gärna i min blogg om foglossning och ledvärk under graviditet.

slacklinerblog.wordpress.com/2016/04/17/foglossning-10-knep-som-lindrar/

Svar på tråden Smärta i magmuskler, muskelfäste och rygg höger sida.