• dickmaaan

    finansiering

    Kan någon som adopterat berätta lite hur man finansierar detta ? Det kostar ju en hel del och summor som ska åt alla håll.. Snälla berätta :)

  • Svar på tråden finansiering
  • moonstar88

    Hej! Vi har alldeles nyss skickat in våra papper till det lite vi ska adoptera från så vi har redan betalt den första halvan av den stora avgiften samt kostnadena för läkarintyg, psykologintyg alla myndighetspapper etc. Dessa pengar han vi precis spara ihop själva. Därför måste vi nu börja om från början igen, då vi inte vet hur lång tid det tar tills vi får barnbesked (16-24 månader står det på hemsidan) så vet vi inte om vi kan/hinner spara ihop till allt det andra så därför har vi kollat med banken att vi får låna pengar där om det blir nödvändigt.

  • moonstar88

    Då vi väldigt gärna vill vara hemma med vårt barn båda två minst 6 månader samtidigt helst mer så har vi nog räknat med att slutsumman blir drygt ca. 250.000:-. Då är allt medräknat.

    Men som sagt vi försöker spara ihop så mycket som möjligt själva, men om det inte är möjligt, beroende på när vi får barnbesked, kommer vi att låna pengar från banken.

  • Lily-Rose

    Planen är att vi ska adoptera och det kommer vi finanser med sparade pengar. Tycker inte det är så svårt att spara ihop ca 250.000 på två löner med tanke på hur långa köerna är :)

    Annars har SEB adoptionslån man kan ta.

  • moonstar88

    Svårt och svårt vet jag väl inte, det beror nog på hur man är van att leva också. Jag och min man försöker leva så som vi gjorde då vi båda pluggade förutom att vi lyxar till det någon gång ibland.

    Men sen äger vi ett hus också så det behöver ju underhållas. Därför har några av våra tidigare ihopsamlade pengar gått till t ex takbyte som vi betalade utan lån. Samt att man inte vet om/när något går sönder. Men som sagt om allt går som planerat så ska vi spara ihop allting själva tills vi får barnbesked, vi har bara kollat med banken om vi behöver hjälp på slutet.

  • dickmaaan

    Nu kanske man inte ska tro på allt man läser men 250,000 låter lite ? Har ställt in mig på miljonen :/ vars kan jag hitta rätt information ? Vad är första steget man gör i den här processen.. Tänkte att jag skulle boka en tid hos socialtjänsten.. Jag känner mig helt vilsen :/

  • HOBBE49

    Ställ er i kö hos en eller några adoptionsorganisationer. Skicka in blanketten ansökan om medgivande för adoption till kommunen. Nu kommer att bli anvisade en adoptionutbildning som ni måste gå innan ni kan få medgivande.

    Vad det kostar skiljer väldigt mycket mellan olika länder. Läs på hemsidorna för organisationerna så får ni en uppfattning.

  • HOBBE49

    Jag tror de flesta adoptioner landar nånstans mellan 150.000 - 350.000. Sen tillkommer kostnader man har i samband med medgivandeutredningen men det är ju nästan försumbart i jämförelse.

  • Lily-Rose

    Alltså alla kostnader står på alla adoptions sidor. Där är kostnaderna listade. Sen är det ju kostnader som tillkommer när man är i landet och liknande men även dessa är uppräknade om ni kollar t.ex adoptionscentrum.

    Var har du fått en miljon ifrån?

    Sen får ni även adoptionsbidrag på 40.000kr när ni kommer hem.

  • dickmaaan

    Nå jag har googlat runt och läst folks berättelser och dylikt men alla säger ju olika.. Vi har varit mest inriktade på surrogat och det är lite dyrare. Sen har jag bara hittat adoptionscentrum, inte alls hört nå om de andra.. Så jag är nog ingen bra googlare :) är de någon som nyligen gått igenom detta och är klar ? Får man fråga av vilken anledning folk adopterar ? Om de inte är för privat ?

  • HOBBE49

    Jo det är klart att det blir olika! Olika länder, olika organisationer, olika omständigheter.

    Anledning till adoption är ju olika- gemensamt är att man vill ha barn och biologin har ingen betydelse.

Svar på tråden finansiering