• StinoGren

Föräldrasamverkan förskola/förskoleklass

Hej!

Vi är två studenter som läser sjätte terminen till förskollärare och håller på med en undersökning kring digitala verktyg och sociala medier för föräldrasamverkan till förskola/förskoleklass.

Hur ser/tänker ni kring detta ämne? 
    Är ni för (positiv) eller emot (negativ) till digitala verktyg och sociala medier för föräldrasamverkan?
    Varför, varför inte?
    Hur är det på er förskola/förskoleklass där era barn är? Finns det någon form av föräldrasamverkan som t e x blogg, facebookgrupp, instagram, twitter etc. 
    Om det inte finns på ert barns verksamhet, hur hade ni ställt er till förslaget om att ha en form av digitalt verktyg och sociala medier? Motivera gärna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-04-29 11:21
    Sorry om vi varit otydliga, men frågan och diskussionen gäller föräldrasamverkan mellan föräldrar och förskola/förskoleklass :)
  • Svar på tråden Föräldrasamverkan förskola/förskoleklass
  • Santin

Vi har dels pluttra som är länken mellan förskola och föräldrar sen har vi föräldrar maillistor. Min förskola är ett kooperativ så vi föräldrar äger förskolan då våra barn går där. Så vi har massvis med gemensamma fester, aktiviteter, möten osv under hela året. Vu har även informations hemsida som bara vi föräldrar kommer åt där vi kan skriva och kontakta varandra i olika ärenden.

• nordanvinden

Jag ser inte poängen med föräldragemenskap i skola förskola. Att däremot ha en bra kontinuerlig kontakt med pedagoger är nödvändigt. Jag tycker det känns lite märkligt att behöva fraternisera med människor man inte har mer gemensamt med än att barnen vistas i samma skolmiljö. Nej det blir lite för sekteristiskt vad jag märkt och föräldrarna blir nästan maniska i sin iver att kontrollera och styra över verksamheten.

• Litet My

Vi har Pluttra samt en Facebookgrupp där vi diskuterar presenter till pedagoger, insamlingar och några kalasinbjudningar har gjorts. Har varit superbra, men vi gillar varandra allihopa och även barnen.

• Carambolan

Du menar samverkan mellan föräldrarna, inte samverkan mellan förälder och förskola? I så fall har vi inget alls. Det närmaste vi kommer är att det sitter en lista i hallen där de föräldrar som vill kan skriva upp sina kontaktuppgifter så att de andra kan se. Kan inte påstå att det är nåt jag saknar heller, jag förstår inte riktigt syftet? Föräldrarna till mina barns kompisar snackar jag ju med ändå och de andra föräldrarna har jag inte så mycket intresse av. Kanske hade varit annorlunda om vi varit missnöjda och velat "mobilisera", men idag är jag nöjd med förskolan och med det inflytande vi har genom daglig kontakt med våra pedagoger, föräldramöten och föräldraråd.

• StinoGren

Nej jag menar föräldrasamverkan mellan föräldrar och förskola/förskoleklass:)

• Carambolan
    StinoGren skrev 2016-04-29 11:18:26 följande:

Nej jag menar föräldrasamverkan mellan föräldrar och förskola/förskoleklass:)

Ok, nä, i så fall är mitt svar fortfarande nej. Vi får månadsbrev via mail, det är den enda digitala kontakten vi har med förskolan. Orsaken är att en offentlig upphandling kring utbyggnaden av internet i kommunala skolor och förskolor har blivit överklagad (i flera instanser) så under flera års tid hade de delat på ett 3g-modem på förskolan. Möjligheterna till digital kommunikation är således juridiskt och praktiskt begränsade. Helt bananas och vansinne...
  • StinoGren
    Carambolan skrev 2016-04-29 14:48:28 följande:
    Ok, nä, i så fall är mitt svar fortfarande nej. Vi får månadsbrev via mail, det är den enda digitala kontakten vi har med förskolan. Orsaken är att en offentlig upphandling kring utbyggnaden av internet i kommunala skolor och förskolor har blivit överklagad (i flera instanser) så under flera års tid hade de delat på ett 3g-modem på förskolan. Möjligheterna till digital kommunikation är således juridiskt och praktiskt begränsade. Helt bananas och vansinne...
    Okej tack för ditt svar. Men hur ställer du dig till sociala medier och digitala verktyg? Om vi bortser från hinder kring teknik, juridik etc, och att det funnits möjlighet för er föräldrar att ta del av förskolans verksamhet via digitala verktyg och sociala medier, hur hade du ställt dig till de då?
  • StinoGren
    Litet My skrev 2016-04-28 22:09:13 följande:

Vi har Pluttra samt en Facebookgrupp där vi diskuterar presenter till pedagoger, insamlingar och några kalasinbjudningar har gjorts. Har varit superbra, men vi gillar varandra allihopa och även barnen.

Tack för ditt svar:) Låter ju som en grym idé:) Är alla föräldrar delaktiga/med i facebookgruppen då? Ser du något negativt med det hela?
  • StinoGren
    Santin skrev 2016-04-28 21:47:37 följande:

Vi har dels pluttra som är länken mellan förskola och föräldrar sen har vi föräldrar maillistor. Min förskola är ett kooperativ så vi föräldrar äger förskolan då våra barn går där. Så vi har massvis med gemensamma fester, aktiviteter, möten osv under hela året. Vu har även informations hemsida som bara vi föräldrar kommer åt där vi kan skriva och kontakta varandra i olika ärenden.

Tack för ditt svar:)
    Aha, låter ju som en bra samverkan. Men pluttra är det "enda" ni använder mellan föräldrar och förskola? Är pedagogerna aktiva med att lägga upp information etc? Ser du något negativt med de digitala verktygen?
  • StinoGren
    nordanvinden skrev 2016-04-28 21:57:40 följande:

Jag ser inte poängen med föräldragemenskap i skola förskola. Att däremot ha en bra kontinuerlig kontakt med pedagoger är nödvändigt. Jag tycker det känns lite märkligt att behöva fraternisera med människor man inte har mer gemensamt med än att barnen vistas i samma skolmiljö. Nej det blir lite för sekteristiskt vad jag märkt och föräldrarna blir nästan maniska i sin iver att kontrollera och styra över verksamheten.

Intressant.
    Hur har verksamheten det med samverkan med föräldrar via digitala verktyg och sociala medier? Om de har de, hur ställer du dej till det? Positiva, Negativa tankar?  
  • Santin
    StinoGren skrev 2016-04-29 15:05:38 följande:
    Aha, låter ju som en bra samverkan. Men pluttra är det "enda" ni använder mellan föräldrar och förskola? Är pedagogerna aktiva med att lägga upp information etc? Ser du något negativt med de digitala verktygen?
    De lägger in info varje dag om vad som skett på förskolan både i gruppen och mitt barn får också bilder och kommenterare kopplade till förskolans läroplan minst en gång i veckan. Vi har även månadsbrev. Nej pluttra är enkelt att använda för både föräldrarna och pedagogerna.
  • Carambolan
    StinoGren skrev 2016-04-29 14:58:40 följande:

Okej tack för ditt svar. Men hur ställer du dig till sociala medier och digitala verktyg? Om vi bortser från hinder kring teknik, juridik etc, och att det funnits möjlighet för er föräldrar att ta del av förskolans verksamhet via digitala verktyg och sociala medier, hur hade du ställt dig till de då?

Jag är absolut positiv så länge det inte tar för mycket tid. Jag vill hellre att pedagogerna är med barnen än facebookar med föräldrarna...
Svar på tråden Föräldrasamverkan förskola/förskoleklass