• tikki masala

Hur klippa håret på tvååring!?!

Skulle till frisören idag med min nu snart tvååring och klippa honom kort. Tänkte att det är lättare att skölja ur håret och så när man schamponerar honom så han inte blir helt galen. Och ja just helt galen blev han när vi gick till frisören Obestämd. De kunde inte klippa honom iallafall. Hur ska man göra?

• Svar på tråden Hur klippa håret på tvååring!?!
  • IsDimma

Min mamma brukade klippa oss i badkaret när vi var små. Där satt vi någorlunda stilla

Du som kallade dig själv för extasy, hur gick det för dig? Hör av dig!
  • Alvina
    Lisasmor skrev 2016-05-01 13:00:08 följande:

Klippa i sömnen, är det nån som har provat det?

Ja, det har vi testat en gång. Det fungerade bra, förutom att sängen blev full med hår. Vi gjorde det strax innan det var dags för henne att bli väckt på morgonen. Efteråt tog vi bara fram dammsugaren och dammsög sängen.
  • kaffe

Jag klippte mina barn i köket, med barnet ståendes på en pall medans dom grejade med vattnet i kökskranen.

• scanmia

Snurra stolen bort från spegeln. Distrahera med bubblor eller ny bok. Klipp som en ninja: snabbt och obemärkt...

Sen är ju de flesta tvååringar söta nog att kompensera för en mindre perfekt frisyr. 

• Amak

Så här gjorde vi. Frisören fick klippa lite mindre än halva håret och sedan var vi nöjda. På natten när barnet sov fixade jag resten mycket snyggt med en kökssax. Vi bestämde oss för att ha en ganska kort stubbig lugg på vänster sida och ganska lång lugg på höger sida i etapper. Dagen efter var det tid hos fotografen, så vi har ett fint minne för livet av tvåårsklippningen.

• isolande

Gjorde några försök i tvåårsåldern hos frisören som gick sådär. Provade trimmer hemma istället och det var tvärkört, vi fick inte komma i närheten. Försökte allt; läste bok, padda, telefon. Inget funkade. Inte sax heller...

Tillslut gav vi upp några månader och provade sedan att muta med ostbågar när vi märkte att han var galen i det. Nu är enda gången han får ostbågar då han klipper håret Glad. Och han sitter stilla om man säger åt honom att om han inte gör det blir det inga ostbågar. Så gott är det tydligen Skrattande

• kajsaemma

Jag klipper min tvååring medan hon står på toalettstolen och leker i handfatet, det enda som fungerar här just nu! Oftast tar jag halva håret på morgonen och resten när hon vaknat efter vilan. Hon är som lugnast när hon är nyvaken..

• Vanja

Vår son var jättesvår att klippa ibörjan. Vi har alltid klippt hemma med trimmern och det tog nog ett år innan han vande sig och vi fick klippa utan protester. Ibland han man inte mer än dra en rand över huvet så ville han inte mer. :) men då fick han se lattjo ut t

En stund så fortsatte vi vid ett annat tillfälle, oftast dan efter. Vi mutade massor! Godis o annat.. Det hjälpte lite. Idag så är han 4,5 och jag klipper utan problem. Har blivit riktigt haj på de me så han blir riktigt snygg! :) fördelen med trimmern är ju att du kan ställa in längden, blir inte lika knasigt som det kan bli med sax när man råkar ta lite för mycket och sk jämna till det om och om igen. :) jag klipper kort på sidorna runtom huvet och lämnar ca 3-4cm uppepå. Inga konstiga kanter lr så då det är lätt att få till övergången med inställningarna på trimmern! Mitt tips är köp en maskin! Inte en alltför billig då mjukt, tjockt barnhår kan va svårklippt med en sämre maskin. Man spar in pengarna snabbt!! Så skönt att slippa betala frisör åt barnen!

• tikki masala

Nu är sonen klippt och faktiskt så blev det riktigt bra =)
    Han fick ligga ner på en kudde och titta på barnvisor på min mobil. Hade en effileringssax så jag greppade bara håret och klippte lite på måfå. han försökte vifta lite men jag sa bara akta fingrarna tog kanske tre minuter totalt och han var klar =D Började förstås sura mot slutet men jag lyckades få till det puh =)

• Vanja
    tikki masala skrev 2016-05-10 21:37:51 följande:

Nu är sonen klippt och faktiskt så blev det riktigt bra =)

Han fick ligga ner på en kudde och titta på barnvisor på min mobil. Hade en effileringssax så jag greppade bara håret och klippte lite på måfå. han försökte vifta lite men jag sa bara akta fingrarna tog kanske tre minuter totalt och han var klar =D Började förstås sura mot slutet men jag lyckades få till det puh =)

Vad skönt att det gick till slut! Vänta inte alltför länge nu innan ni klipper nästa gång är mitt råd. Gärna lite oftare o att man klipper mindre i taget så dom får in vanan. :)
Svar på tråden Hur klippa håret på tvååring!?!